Thursday, January 22, 2009

Aduhai Persis Jodoh...


Mesej Bergambar


JODOH

Apakah persis maknanya,
Apa tafsiran yang boleh diertikan,
Bagaimana gambaran yang boleh diterjemahkan,
Agak sukar untuk diertikan,
Dan memang susah untuk diperkatakan,
Apatah lagi untuk dipertemukan
Tidak dijangkau pemikiran insan,
Semuanya kerja–kerja Tuhan.

Ada orang kata,
Jodoh dan maut di tangan Tuhan,
Mari kita buktikan kebenaran,
Polemik yang tidak disangka-sangkakan,
Merentasi akal yang berbatasan,
Melangkaui minda yang mapan,
Sama ada pemikiran mahupun penafsiran,
Hanya semua berdasarkan kesesuaian
Berserahlah kepada urusan Tuhan.

Marilah kita saksikannya lagi,
Ia bukan khayalan dan fantasi,
Bukan sekadar impian dan isi hati,
Bukan angan-angan yang menjadi realiti,
Tidak kurang daripada angan-angan yang dipaksi,
Tidak sekadar cita-cita-yang bersungguh,
Tetapi memerlukan kesungguhan yang ampuh,
Memang memerlukan perancangan yang utuh,
Sebaliknya juga tidak ada perancangan,
Bahkan di tepi jalanan,
Kadang-kadang di dalam sembarangan.
Ia juga memerlukan ikatan,
Yang lahir dari persis percintaan,
Gerangan daripada rindu-rinduan,
Malah tumbuh daripada berkasih-kasihan,
Tidak kurang daripada buah kesayangan,
Semuanya ada dalam benak fikiran,
Namun ianya terbukti dalam hati dan perasaan.
Diingatkan bukan cinta menjadi kekuasaan,
Dan bukan jodoh menjadi cinta korban,
Tanggapan salah yang mengatakannya korban percintaaan,
Selazimnya cinta membawa penjodohan,
Diingatkan, tidak semestinya lahir daripada percintaan.

Walhasil lahir daripada pertemuan singkat,
Kadang-kadang hanya sekadar sesaat,
Ibarat sekelip pandangan,
Bahkan ada yang ber jam-jam,
Ada yang berhari-hari,
Namun ada berminggu-mingu,
Tidak kurang ada berbulan-bulan,
Sungguh pun ada ada yang bertahun-tahun,
Itulah masa jodoh dipertemukan.

Itulah gerangan Jodoh,
Bukan menegenal isi dan rupa,
Tidak mengenal kepercayaan dan agama,
Namun juga ras dan bangsa,
Apatah lagi kulit dan warna,
Baik juga umur dan usia,
Begitu jua kedudukan dan harta,
Apatah lagi sempadan dan batasan kota,
Jangkaan waktu sama ada baru atau pun lama,
Antara kekal mahupun sementara,
Tidak terjangkau dek aqal manusia,
Itulah Keagungan Yang Maha Esa.


Bagaimana sebenar untuk diperkatakan,
Malah manusia menjadi tidak ketahuan,
Di antara ada yang bahagia,
Sebaliknya ada yang sengsara,
Ia lahir dari persis pilihan sendiri,
Namun di sana ada yang bukan kendiri,
Tidak semua citarasa dipenuhi,
Tidak kurang kehendak didapati,
Tidak lebih keinginan dihajati,
Tidak sehebat kemahuan dinikmati,
Memang itulah Kuasa Rabbul Izzati.

Bahkan di sana ada pilihan,
Yang pasti mengikut keadaan,
Bahkan ada dalam paksaan,
Sebahagian ada yang berkenan,
Namun ada yang enggan,
Ia sudah menjadi ketentuan,
Setelah mendapat persetujuan,
Daripada campur tangan ,
Bahkan ada yang tidak disangka-sangkakan,
Lantaran tidak ada perikatan,
Kesinambungan tidak ada persamaan, (kufuuah)
Namun di sana tidak ada penolakan dan penerimaan,
Terimalah segala kekurangan,
Begitulah sehebatnya perancangan ar-Rahman
Bukan sewenang-wenangnya dari insan.


E-card NasyidFM


Itulah jodoh yang kita perkatakan,
Bukan senang untuk untuk dibicarakan,
Malah manusia sudah tidak kehaluan,
Lantaran tidak menerima keredhaan,
Sebaliknya ada yang aman,
Setelah qanaah dengan pemberian,
Ada yang untung dan ada yang kerugian,
Semuanya telah menjadi suratan,
Sejak zaman– berzaman
Permulaan Azali itulah Hak Tuhan,
Marilah kita pasrahkan,
Sebulat usaha sequdus doa pilihan,
Untuk menetapkan hati keimanan,
Apa yang terbaik menjadi tetamu Ar-Rahman,
Siapa yang ingkar terkeluar daripada Syurga Adnan,
Nauzubillah...kita doakan segala kemungkinan,
Jadilah hamba yang teguh Iman,
Namun di sana semestinya perbuatan Tuhan,
Apakah kita masih enggan?
Waspada dan insaflah segala ancaman,
Tawakkal seafdalnya menjadi keputusan…
Wallahua’lam

____________________________
Glosari:-

Ampuh -kuat
Utuh -kukuh
Kendiri -kendalian diri sendiri
Kufuah -persamaan taraf

afifzahrah
14 Ramadhan 1429 H/ 14 September 2008 M 11.27 malam
Rumah Pahang Hayyu Asyir,Nasr City, Cairo, EGYPT.

( http://www.imamazhari.blogspot.com )


E-card NasyidFM

Sunday, January 18, 2009

Palestine in Heart of Muslim

Ingat ....Palestin ini adalah lambang aqidah Umat Islamiah

Tiada bicara buatmu Palestin....namun,percayalah bisunya aku di medan ini bukan kerana lalainya aku pada kepedihan yang ditanggung olehmu...tetapi,aku memilih untuk merenung melalui kaca mata ini akan penderitaan yang cuba kau sampaikan...maafkan aku Palestin kerana terlalu lemah untuk bersama2 denganmu menamatkan riwayat makhluk yang dila'nat Allah itu...

saksikan penderitaanya

“ Dan janganlah kamu menyangka bahawa orang2 yang telah terbunuh di jalan Allah itu mati, bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya serta diberi rezeki.”

“ Mereka bersuka ria dengan kurnia yang dilimpahkan kepada mereka, lagi mendapat khabar gembira tentang orang2 yang belum menyusul mereka dari belakangnya ( belum mati ), bahawa tiada ketakutan atas mereka dan tidak mereka berdukacita.”

“ Mereka bersuka ria dengan ni’mat Allah dan kurniaNya dan sesungguhnya Allah tidak mensia2kan pahala orang2 yang beriman.”

Sempat mentauhidkan Allah Rabbul Izzati

“ Orang2 yang menyahut seruan Allah dan Rasul, sesudah mereka mendapat luka2, untuk orang2 yang berbuat baik di antara mereka itu, juga orang yang bertaqwa, pahala yang besar, mendapat rezeki dan kepuasan rohani.”

“ ( Iaitu ) orang2 ( yang mentaati Allah dan Rasul ), yang kepada mereka ada orang2 yang mengatakan ; ‘ Sesungguhnya manusia telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, kerana itu takutlah kepada mereka’ ,maka perkataan itu menambah keimanan mereka dan mereka menjawab ; ‘ Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik2 Pelindung.”

“ Maka mereka kembali dengan ni’mat dan kurnia (yang besar) dari Allah, mereka tidak mendapat bencana apa2, mereka mengikuti keredhaan Allah, dan Allah mempunyai keredhaan yang besar.”

“ Sesungguhnya mereka itu tidak lain hanyalah syaitan yang menakut-nakuti (kamu) dengan kawan2nya (orang2 Musyrik Quraisy) , kerana itu janganlah kamu takut kepada mereka, tetapi takutlah kepada-Ku, jika kamu benar2 orang2 yang beriman.”

“ Janganlah kamu disedihkan oleh orang2 yang segera menjadi kafir, sesungguhnya mereka tidak sekali2 dapat memberi mudharat kepada Allah sedikitpun, Allah berkehendak tidak akan memberi sesuatu bahagian (dari pahala) kepada mereka di hari Akhirat, dan bagi mereka azab yang pedih.”

“ Sesungguhnya orang2 yang menukar iman dengan kekafiran, sekali2 mereka tidak dapat memberi mudharat kepada Allah sedikitpun, dan bagi mereka azab yang pedih.”

“ Dan janganlah sekali2 orang2 kafir menyangka bahawa pemberian tangguh Kami kepada mereka adalah lebih baik bagi mereka, sesungguhnya Kami memberi tangguh kepada mereka hanyalah supaya bertambah2 dosa mereka, dan bagi mereka azab yang menghinakan.”

“ Allah sekali2 tidak akan membiarkan orang2 yang beriman dalam keadaan kamu sekarang ini, sehingga Dia menyisihkan yang buruk (munafiq) dengan yang baik (Mukmin), dan Allah sekali2 tidak akan memperlihatkan kepada kamu hal2 yang ghaib, akan tetapi Allah memilih siapa yang dikehendaki-Nya di antara Rasul2-Nya, kerana itu berimanlah kepada Allah dan Rasul2-Nya, dan jika kamu beriman dan bertaqwa, maka bagimu pahala yang besar.”

“ Sekali2 janganlah orang2 yang bakhil dengan harta yang Allah berikan kepada mereka dari kurnia-Nya menyangka bahawa kebakhilan itu baik bagi mereka, sebenarnya kebakhilan itu adalah buruk bagi mereka, harta yang mereka bakhilkan itu akan dikalungkan kelak di lehernya pada hari kiamat, dan kepunyaan Allahlah segala warisan (yang ada) di langit dan di bumi, dan Allah Mengetahui apa yang kamu kerjakan.”

“ Sesungguhnya Allah telah mendengar perkataan orang2 yang mengatakan ; ‘ Sesungguhnya Allah miskin dan kami kaya’, Kami akan mencatat perkataan mereka itu dan perbuatan mereka membunuh Nabi2 tanpa alasan yang benar, dan Kami akan mengatakan (kepada mereka) ; ‘ Rasakanlah olehmu azab yang membakar’ “

“ ( Azab) yang demikian itu adalah disebabkan perbuatan tangan kamu sendiri. Dan bahawasanya Allah sekali2 tidak menganiaya hamba2-Nya.”

“ ( Iaitu ) orang2 (yahudi) yang mengatakan ; ‘ Sesungguhnya Allah telah memerintahkan kepada kami supaya kami jangan beriman kepada seorang Rasul, sebelum dia mendatangkan kepada kami korban yang dimakan api’, katakanlah ; ‘ Sesungguhnya telah datang kepada kamu beberapa orang Rasul sebelumku, membawa keterangan2 yang nyata dan membawa apa yang kamu sebutkan, maka mengapa kamu membunuh mereka jika kamu adalah orang2 yang benar.”

“ Jika mereka mendustakan kamu, maka sesungguhnya Rasul2 sebelum kamu pun telah didustakan (pula), mereka membawa mu’jizat2 yang nyata, Zabur dan kitab yang memberi penjelasan dengan sempurna.”

“ Tiap2 yang bernyawa akan merasakan mati, dan sesungguhnya pada hari kiamat sahajalah disempurnakan pahalamu, sesiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah berjaya, kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.”

“ Kamu sungguh2 akan diuji terhadap hartamu dan dirimu, dan (juga) kamu sungguh2 akan mendengar dari orang2 yang diberi Kitab sebelum kamu dan dari orang2 yang mempersekutukan Allah, gangguan yang banyak yang menyakitkan hati, jika kamu bersabar dan bertaqwa, maka sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang patut diutamakan.”

Alangkah indahnya Syahid!!!

“ Dan (ingatlah), ketika Allah mengambil janji dari orang2 yang telah diberi Kitab (iaitu) ; ‘Hendaklah kamu menerangkan isi Kitab itu kepada manusia, dan janganlah kamu menyembunyikannya’, lalu mereka melemparkan janji itu ke belakang punggung mereka dan mereka menukarkannya dengan harga yang sedikit, amatlah buruknya tukaran yang mereka terima.”

“ Janganlah sekali2 kamu menyangka, bahawa orang2 yang gembira dengan apa yang telah mereka kerjakan dan mereka suka supaya dipuji terhadap perbuatan yang belum mereka kerjakan, janganlah kamu menyangka bahawa mereka terlepas dari seksa, dan bagi mereka seksa yang pedih.”

“ Kepunyaan Allahlah kerajaan langit dan bumi, dan Allah Maha Perkasa atas segala sesuatu.”

“ Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda2 bagi orang2 yang ber’aqal.”

“ (Iaitu) orang2 yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi ( seraya berkata ) ; ‘Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia2, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari seksa neraka.”

Ya Tuhan kami, sesungguhnya siapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka, maka sungguh telah Engkau hinakan ia, dan tidak ada bagi orang2 zalim seorang penolong pun."

Mayat-mayat dikumpulkan

“ Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami mendengar ( seruan) yang menyeru kepada iman (iaitu) ; ‘Berimanlah kamu kepada Tuhanmu’, maka kami pun beriman, Ya Tuhan kami, ampunilah bagi kami dosa2 kami dan hapuskanlah dari kami kesalahan2 kami, dan wafatkanlah kami beserta orang2 yang banyak berbuat bakti.”

kami perindu syahid
“ Ya Tuhan kami, berilah kami apa yang telah Engkau janjikan kepada kami dengan perantaraan Rasul2 Engkau, dan janganlah Engkau hinakan kami di hari kiamat, sesungguhnya Engkau tidak menyalahi janji.”

“ Maka Tuhan mereka memperkenankan permohonannya (dengan berfirman) ; ‘Sesungguhnya Aku tidak mensia2kan amal orang2 yang ber’amal di antara kamu, baik lelaki atau perempuan, (kerana) sebahagian kamu adalah turunan dari sebahagian yang lain, maka orang2 yang berhijrah, yang diusir dari kampung halamannya, yang disakiti pada jalan-Ku, yang berperang dan yang dibunuh, pastilah akan Kuhapuskan kesalahan2 mereka dan pastilah Aku masukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir sungai2 di bawahnya, sebagai pahala di sisi Allah, dan Allah pada sisi-Nya pahala yang baik.”

"Janganlah sekali2 kamu terpedaya oleh kebebasan orang2 kafir bergerak di dalam negeri.”

Bangunan-bangunan banyak musnah

“ Itu hanyalah kesenangan sementara, kemudian tempat tinggal mereka ialah Jahannam, dan Jahannam itu adalah tempat yang seburuk2nya.”

darah harum semerbak harumana kasturi tertumpah di bumi Al-Quds

“ Akan tetapi orang2 yang bertaqwa kepada Tuhannya, bagi mereka syurga yang mengalir sungai2 di dalamnya, sedang mereka kekal di dalamnya sebagai tempat tinggal (anugerah) dari sisi Allah, dan apa yang di sisi Allah adalah lebih baik bagi orang2 yang berbakti.”

“ Dan sesungguhnya di antara ahli kitab ada orang yang beriman kepada Allah dan kepada apa yang diturunkan kepada kamu dan yang diturunkan kepada mereka sedang mereka berendah hati kepada Allah dan mereka tidak menukarkan ayat2 Allah dengan harga yang sedikit, mereka memperoleh pahala di sisi Tuhannya, sesungguhnya Allah amat cepat perhitungan-Nya.”

mayat-mayat yang tidak berdosa

"Hai orang2 yang beriman,bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu dan tetaplah bersiap sedia ( di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu berjaya.

~~ ayat2 Allah dipetik dari surah Al-Imran...dari ayat 169 sehingga 200...bacalah ayat2 ini,fahamilah maksudnya dan hayatilah apa yang Allah ingin sampaikan kepada kita...~~

Saksikanlah gambar-gambar yang sangat dahsyat ini...

Abang! Pergilah berjihad
Seronoknya di syurga
Ramai yang syahid...Di mana harapan dan pandangan dunia
Allah lah Tuhan yang sebenar

Kami sudah syahid

Kanak-kanak yang tidak berdosa


Tolonglah! Dengarlah rintihan ini!
mahmoud abbas retorik
Bilakah aku dipanggil syahid
Bolehkah manusia hanya melihatya sahaja

Kepala tertanam @ tertimbus
Mayat ibu yang tidak berdosa
ya allah inilah dia kezaliman yahudi
saksikanlah ini
Abang! Saya dah dapat syahid
Abah! tolong saya
Zalimnya Yahudi Zionis Laknatullah ini.
indahnya Syahid
Rumah-rumah berkecai
Bolehkah kamu berkejar-kejaran dengan yahudi Laknatullah ini
sayahid di dunia dan di akhirat

Inilah dia lagak pemimpin Islam dengan sekutu laknatullah
Siapakah yang mendengar tangisan ini
Tangisan adik yang tidak berdosa
Kami perindu Syahid

QUNUT NAZILAH

YA ALLAH
Sesungguhnya kami meletakkan-MU di batang-batang leher musuh-musuh kami
dan kami berlindung dengan-MU daripada kejahatan-kejahatan mereka

YA ALLAH...
LEBURKANLAH kumpulan-kumpulan mereka..
PECAH-BELAHKANLAH dan KACAU-BILAUKANKANLAH persatuan mereka...
GONCANGKAN pendirian mereka..
Dan HANTARKANLAH ANJING-ANJING-MU kepada mereka..

Wahai Tuhan Yang Gagah Perkasa..
Wahai Tuhan Yang Maha Menghukum...
Wahai Tuhan Yang Bersifat Murka...

YA ALLAH...
YA ALLAH...
YA ALLAH...

Wahai Tuhan yang menurunkan Al-Quran...
Wahai Tuhan yang menggerakkan awan...
Wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab...

Kalahkan mereka...
Kalahkan mereka...
Kalahkan mereka...
Dan menangkan kami atas mereka.....
Ameen...

Saturday, January 03, 2009

Buadaya Hedonistik

Bahaya sangat budaya hedonistik ini

Budaya Hedonistik menjalar dalam suasana masyarakat Melayu di Malaysia...


E-card NasyidFM


Salam sejahtera kepada pembaca-pembaca budiman yang aku sayangi. Kali ini entry aku kali ini adalah mungkin
kesinambungan daripada isi terakhir yang lepas dan apa yang aku tuliskan ini adalah cetusan kerisauan sekali gus memberi gambaran sebenar polemik, 'environmental' dan keadaan sebenar masyarakat kita khususnya bangsa ku sendiri melayu yang mana aku rasakan dan wajarlah aku membuat perkiraan diriku. Mungkin orang tertanya mengapa aku ini asyik hanya menjuruskan kepada bangsa Melayu sahaja. Apakah yang kurangnya, apa yang tidak kenanya dan mengapa asyik mencari kesalahan sahaja seolah-olah membuka pekung dan terpalit kepada batang hidung sendiri...Itu adalah polemik dan prasangka yang tidak sudah-sudah.
Apa yang aku nak nyatakan di sini, adalah juga rentetan daripada apa yang aku baca dan setelah sekarang sudah banyak memahami dan memang sekarang aku sudah berada di bumi tanahair apa yang aku alami sendiri...:(
Tajuk aku kali ini adalah 'Budaya Hedonistik' menjalar dalam suasana masyarakat Melayu di Malaysia"..Mungkin Boleh dikatakan masayrakat Melayu kita memang sukakan hiburan, berhibur, bersukan, berseronok-seronok dan seangkatan dengannya. Bukan tidaklah boleh berhibur langsung. Jangan aku keluarkan fatwa tidak boleh berhibur dan bersuka bahkan ada perbatasan hukum dan adat resamnya kita selaku Muslim dan orang Melayu yang kaya dengan adat resam dan ciri-ciri ketimuran. Apa yang aku tahu ini semenjak dari dahulu lagi sebelum aku berhijrah ke Egypt dalam kembara menuntut ilmu dan setelah aku pulang dari Mesir memang masyarakat menjadi-jadi.
Mungkin di sini, kita ceritakan sinopsis persis kecenderungan masyarakat kita semenjak daripada sekitar tahun 60 an, yang mana semasa itu sudah mula ada lakon layar dan bintang terkenal masa tu Allahyarham P.Ramlee sudah mula mencorakkn masyarakat Melayu dengan hiburan serta lakon layar dalam filem-filem. Memang diakui filem-filemnya tidak jemu untuk melihatnya waluapun beratus kali dan diputarkan namun mutu dan "gizi dan zat' filem nya tidak pernah lekang dan pudar dalam arus pemodenan ini bak "tak lekang dek panas dan tidak reput dek hujan"..Ini ditambah juga dengan lagu-lagunya yang asyik -masyuk dan tidak kurang juga dengan artis-artis pada zaman tersebut.
Selanjutnya pada zaman era 70an sehinggalah pada zaman 2008 ini dalam abad 21 ini.Hampir 50 tahun kita dicorakkan dengan muzik dan hiburan. Kelahiran daripada artis-artis pada tahun tersebut juga bercambah dari semasa ke semasa dan meningkat dengan mendadak sekali.
Apa yang aku nak nyatakan di sini, bukan apa sehingga mentalitii masyarakat, suasana kehidupan, rentak hidup bahkan tarbiyyah kehidupan masyarakat Melayu pada zaman kita ini banyk tercenderung kepada budaya hedonistik sehingga aku meletakkan sasaran 75% di pengaruhi dengan media massa ini dan media elektronik. Ini termasuklah televisyen, radio, suratkhabar, majalah,komputer dan internet. Suka aku menyatakan bahawa salah satu perngkap samar ,"ghazwatul fikri" serangan pemikiran yang dibuat oleh Barat setelah kalah dengan Islam dan dipaksi atas kuasa Zionis iaitu "Song" membawa maksud hiburan. Tak kiralah saluran dan proksi dan medium yang digunakan. Mereka akan membacuh dengan ramuan-ramuan yang menggiurkan, melalaikan dan menghanyutkan misinya adalah untuk menjahannamkan semua umat-umat Islam. Di sini aku ingin nyatakan dalam pementasan dan pertumbuhan saluran media kita seperti TV1,TV2 TV3, TV7, TV8, TV9 malah kemunculan Astro. Bayangkan sahabatbt-sahabat pertumbuhan bercambah bahkan pada tahun ini. Kelahiran artis-artis tidak kurang juga bertambah dari setahun ke setahun bahkan berkumpulnya artis-artis dari dahulu sehingga sekarang sama ada pelakon-pelakon, penyanyi-penyayi dan bermacam-macam lagi. Anugerah menjadi pemankin semangat berkorban dari artis-aris seperti Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH), Anugerah Juara Lagu, Anugerah Planet Muzik, Anugerah Skrin dan macam-macam lagi.
Tidak kurang juga proses kelahiran bakat-bakat baru seperti Akademi Fantasia, Malaysian Idol, MyStarzLG,Gengstarz, Bintang RTM, Bintang Si Kecil dan lain-lain lagi.Bahkan kemunculan bakat untuk humor seperti Raja Lawak Astro dan sekarang musim ke-tiga.Akademi Al-Quran hanyalah sebagai kosmetik sahaja…
Jadi...begitulah saudara-saudara. Saya bentang ini bukan sahaja kerana setiapa hari memang kita didedahkan dengan perakara sebegini.”Masakan pokok bergoyang jika tidak ada angin yang meniupnya”..
So ..apa yang kita perlu buat. Takkan kita tahu mengkritik. Cuma untuk memperjelaskan bahawa selayaknya pihak yang berwajib dan semua memainkan peranan memikirkan masa depan kita sebagai umat Islam dan umat Melayu..Mungkin inilah satu wacana untuk kita kongsi dalam tahun baru Islam ini sekaligus tahun di era globaisasi..
Fikir-fikirkanlah wahai umat Melayu...

Blog Archive