Thursday, April 29, 2010

orang Melayu jangan bertelagah lagi...

CINA dah nak cuba mnguasai Malaysia ni...mereka hanya meneguk air yg keruh aja...

KUALA LUMPUR : Kegagalan meraih sokongan orang Cina dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Hulu Selangor baru-baru ini terus menghantui Umno dan sekutunya. Bagai tiada isu untuk dimainkan, akhbar pro-Umno sekali lagi membangkitkan isu perkauman dengan menyerang 'orang Cina Malaysia' secara halus.




Tindakan sebahagian besar orang Cina yang tidak mahu kembali kepada parti kerajaan dilihat bukan sahaja mewujudkan rasa tidak puas hati kerajaan, malah jika diperhalusi, menimbulkan kebimbangan yang terlampau pada parti itu.

Kolumnis kontroversi Utusan Malaysia, Cuit Zaini Hassan, dalam tulisannya ' Orang Cina Malaysia, Apa Lagi Yang Anda Mahu?' cuba meniup api perkauman dengan mempertikaikan kemewahan dan kesenangan yang diperolehi orang Cina di Malaysia.

"Orang Cina di Malaysia hidup lebih daripada biasa-biasa," lapornya.

Zaini dalam tulisannya juga dcuba menakut-nakutkan orang Melayu dengan membayangkan sejarah tragedi 13 Mei, perarakan penyapu, sikap cauvinis dan gelombang bawah tanah yang bakal berulang sekiranya rakyat tidak berhati-hati dengan DAP.

"Saya juga sering mengaitkan cita-cita DAP yang mahu 'pulun' semua sekali pengaruh Cina di negara ini," akui penulis itu.

Sama seperti ucapan beberapa pemimpin Umno sebelum ini, isu kerakyatan dan sejarah kehadiran orang Cina ke tanah melayu tidak pernah diabaikan.

"Ternyata, percaturan datuk moyang mereka dulu berbaloi. Mereka dapat apa yang mereka mahukan. Mereka hidup mewah di bumi bertuah Malaysia ini.

"Malah, bukan Malaysia sahaja, Singapura pun mereka kuasai sepenuhnya. Singapura bukanlah negara asal mereka. Orang Cina Singapura pun asalnya adalah dari tongkang yang sama bersama-sama orang Cina Malaysia," katanya seperti dipetik media.

Menurutnya, pilihan raya umum 2008 bukanlah satu ujian sebenar bagi proses demokrasi di negara ini dan ia terjadi hanyalah kerana kecelaruan fikiran orang Melayu ketika itu.

DAP dituduh mencuri peluang itu dan mengakibatkan tsunami politik yang tidak pernah berlaku dalam sejarah Malaysia.

"Apa lagi yang mereka mahu? Apakah mereka masih merasakan merekalah penentu kepada sesuatu keputusan pilihan raya di negara ini?" tulis kolumnis itu.

Selain itu, kenyataan Lim Kit Siang dalam ucapannya di rapat umum penutup selepas keputusan PRK Hulu Selangor diumumkan turut dimainkan.

"Lim memberitahu para hadirian yang rata-rata terdiri daripada orang Melayu, keputusan itu sebenarnya ialah kejayaan kepada 'rakyat' Hulu Selangor.

"Tanpa mahu menyentuh perasaan orang Melayu di situ, beliau sebenarnya merujuk 'rakyat' itu sebagai orang Cina Hulu Selangor yang rata-rata tidak memberi undi kepada BN, tapi sebaliknya memihak kepada DAP," petik media lagi.

Perbandingan yang dilakukan Zaini dalam tulisannya turut menyentuh soal pendidikan dan pekerjaan.

"Kebanyakan pelajar-pelajar di kolej-kolej swasta yang terbaik di Malaysia dipenuhi oleh pelajar-pelajar Cina. Orang Melayu hanya mampu ke kolej milik kerajaan dan yang tidak ternama. Pusat-pusat membeli belah di kompleks-kompleks ternama di Malaysia dipunyai oleh orang Cina.

"Di organisasi korporat dan swasta, orang Cinalah yang menguasainya. Orang Melayu boleh di bilang jari dan pekerja bawahan. Malah, kini mahu mohon kerja di situ pun perlu faham cakap Mandarin, sebagai prasyaratnya," ujar Zaini dalam tulisannya.

erm..saksikanlah org2 melayu jangan bertwlagah lagi..Cina snyum jer kita bertalagah..jgn jadikan Malaysia macam singapore walaupun pada asasnya depe tiada kaitan negara tersebut , akhirnya mnguasai satu pulau kecil, maju dan termoden..

ayuhlkah bangsa Melayu..jangan tidue!! bangkitlah dan sedarlah..
Moga Allah merahmati bangsa kita dan muliakn kita kerana kita adalah ISLAM..
Kalau meraka agama Islam, alhamdulillah..
Jangn biarkan mereka ada niat untuk menginjak2 kepala kita..
Ya Allah selamatkan bagsa melayu ni, keran kami adalah agama Islam...
amin Ya robb!!

dipetik drpda:-

http://www.erapakatan.com/berita/tak_puas_hati_tak_dapat_undi_cina
http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=News&file=article&sid=4385
http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=News&file=article&sid=4385

Monday, April 26, 2010

santai...hikmah

lebih baik bagi apa yang sikit drpd bnyak tapi tidak bagi..renung2kanlah


Mesej Hikmah

Saturday, April 24, 2010

Hanya kau yang mampu

E B
Ku cuba redakan relung hati,
D C#m
Bayangmu yang berlalu pergi,
A B
Terlukis di dalam kenangan,
G#m C#m
Bebas bermain di hatiku..

mampu

E B
Cerita tentang masa lalu,
D C#m
Cerita tentang kau dan aku,
A B
Kini tinggal hanya kenangan,
G# C#m
Kau abadi di dalam hatiku..

A B
Harusnya takkan ku biarkan engkau pergi,
G# C#m
Membuat ku terpuruk rasa ingin mati,
A B
Derita yang mendera kapan akan berakhir,
G#m C#m
Hanya engkau yang mampu taklukkan hatiku

E B
Cerita tentang masa lalu,
D C#m
Cerita tentang kau dan aku,
A B
Kini tinggal hanya kenangan,
G# C#m
Kau abadi di dalam hatiku..

A B
Harusnya takkan ku biarkan engkau pergi,
G# C#m
Membuat ku terpuruk rasa ingin mati,
A B
Derita yang mendera kapan akan berakhir,
G#m C#m
Hanya engkau yang mampu taklukkan hatiku

A B
Aku cinta ohhhhhhh...
G# C#m
Aku cinta ohhhhhhh...
A B
Aku cinta ohhhhhhh...
G# C#m
Aku cinta ohhhhhhh...

Wednesday, April 21, 2010

Rahsia 10 – Penjagaan Saraf Untuk Kesihatan Akal

RAHSIA 10 – PENJAGAAN SARAF UNTUK KESIHATAN AKAL

Untuk memelihara prestasi akal supaya tidak berkurangan dan melemah, kita harus benar-benar menjaga kesihatan urat saraf. Urat saraf yang lemah menyebabkan akal fikiran turut menjadi lemah dan buntu.

Kesihatan urat saraf pada tahap yang terlalu lemah dan kronik menyebabkan seseorang akan hilang akal dan kesiumannya. Kelemahan urat saraf menyebabkan kelemahan akal fikiran dan kebinasaan urat saraf menyebabkan kebinasaan akal fikiran.

sesaje

Berikut adalah panduan penjagaan urat saraf :-

1- Kurangkan meminum kopi dan teh. Kopi tidak bagus untuk saraf. Meminum kopi secara berlebihan menimbulkan ketegangan saraf, darah gemuruh, sukar tidur, jantung berdebar-debar, membuang air kecil dengan berlebihan, merosakkan buah pinggang, mempercepatkan penuaan, gastrik, darah tinggi, peluh yang berlebihan dan sebagainya. Teh juga menganggu fungsi sistem saraf. Tukarkan minuman kepada susu.

2- Tidur haruslah mencukupi. Elakkan tidur yang berlebihan. Elakkan tidur selepas Subuh dan Asar.

3- Penjagaan makanan : Amalkan pemakanan seimbang, berzat dan berjadual. Makanlah secara sederhana iaitu tidak terlalu kenyang atau tidak terlalu lapar.

4- Rehat apabila badan memerlukan. Jangan melakukan sesuatu pekerjaan fizikal/mental secara berlebihan. Sekiranya badan atau fikiran terasa letih sewaktu bekerja atau membaca, berilah sedikit kerehatan padanya.

5- Elakkan ketegangan fikiran, sedih, berlarut-larutan dengan emosi dalam tempoh yang lama. Ikhtiarkan untuk memulihkan kedamaian jiwa dengan sentiasa berwudhu’, membaca Al-Quran, berzikir, berpuasa dan bersolat sunat, membaca buku-buku agama atau berjumpalah dengan seseorang yang boleh menenangkan anda.

6- Kurangkan memakan makanan yang mengandungi bahan awet, bahan perasa, pewarna dan ubat tahan seperti makanan ringan, minuman bergas atau sebagainya.

7- Jangan sesekali Melakukan onani. Onani akan melemahkan akal fikiran dan melemahkan badan. Elakkan dari melakukan persetubuhan yang terlalu kerap.Ini untuk memastikan badan sentiasa bertenaga.

PEMULIHAN SARAF

Amalkan sekiranya mengalami kelemahan saraf :-

1. Berehat dan berbaring di tempat tidur.
2. Banyak minum air susu. Kurangkan meminum teh dan kopi.
3. Mandi dengan air hangat.
4. Banyak minum air oren, lemon atau segala jenis limau.
5. Makan makanan yang berselera.
6. Makan tomato secara mentah.
7. Kunyah dua atau tiga ulas bawang putih pada setiap pagi.
8. Makan telur separuh masak yang dicampur dengan madu dan beberapa biji buah badam pada setiap malam.

Sunday, April 18, 2010

Menempa Wibawa Hikmah

HIKMAH...

mengikut Imam Ibn Qutadah al-Maqdisi:"HIKMAH ialah amalan gabungan antara ilmu dan amalan."Ibnu Qutaibah menyatakan bahawa" tidaklah seseorang dinamakan hakim (bijaksana)sehingga digabungkan antara ILMU dan AMALAN."

HIKMAH juga dengan maksud rahsia @ maksud yang tersirat yang kadang2 di luar jangkauan batasan akal manusia.Jesteru ulamak berkata:kita disuruh mengkaji sebab tetapi disuruh mengkaji hikmah.Walaupun begitu kadang2 hikmah dapat difahami dan diketahui walaupun tidak secara keseluruhannya.
cetusan hikmah
Dalam hadis menyebut,hikmah dengan maksud sunah Rasulullah s.a.w.Walaupun begitu ada ulamak menamakan kitab mereka dengan HIKAM seperti Ibnu A'taillah al-Sakandari bagi menggambarkan mutiara kata yang disusun, diambil daripada sumber al-Quran ,al-Hadis,sahabat dan ilham orang2 soleh disamping tajribah al-Hayah atau pengalaman kehidupan.Sudah tentu manusia yang berbekalkan dengan hikmah selamat kehidupan bahkan kebahagiaan sentiasa yang tidak baik dan kesedihan menjadi penawar dan kegembiraan.

Dr.'Aid al- Qorni melalui bukunya La Tahzan menyebut:dengan ilmu,kebahagiaan dan ketenteraman dapat dicapai.hal ini disebabkan ilmu dapat menyingkap kegelapan dan berjalan di atas sesuatu yang tersembunyi.selain itu,jiwa itu sendiri sanagt tertarik pada perkara2 baru dan mempelajarinya sebagai persiapan hidup.

Ahirnya dinukilkan syair yang diucapkan oleh musafir terkenal iaitu al-zamakhsyari:


Aku selau berjaga malam demi kebaikan dalam ilmu,
Yang demikian itu lebih nikmat daripada kekayaan dan pelukan,
keinginanku menyekesaikan masalah yang rumit,
lebih nikmat berbanding dengan titisan kamar,
gerakan mata penakan atas lembaran kertas,
lebih lazat rasanya dari suara seorang gadis,
lebih lazat dari pelukan gadis pada kompang,
paluanku untuk membentuk peta atas lembaran kertasku,
hai orang yang mengharapkan dengan cita-cita kepada darjatku,
berapa jarak antara bersungguh dan yang lain tingginya,
Adakah dengan sebab aku berjaga,
pada tengah malam yang gelap,
sedangkan kamu tidur bercita-cita itu bersamaku.

Friday, April 09, 2010

HINDU & CHRISTIAN - TRINITY & TRIMURTI -

السلام عليكم . بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم.لا إله إلاَّ الله.محمد رسو ل الله
الحمد لله رب العا لمين. الصلاة و السلام على رسو ل الله.اما بعد

Dalam buku yang berjudul, KEESAAN TUHAN, Sebuah Pembahasan Ilmiah, ditulis oleh O. Hashem, diterbitkan oleh Penerbit Pustaka, Perpusatakaan Salman, ITB, thn 1983.

Ada yg sangat menarik dari isi buku tsb, yaitu hubungan antara ajaran Kristen dengan Hinduisme. Sebagian, saya sarikan dalam tulisan berikut ini:

Hubungan Yunani dan Hinduisme
sipi

Kebudayaan Hindu termasuk kebudayaan tua dunia. Kebudayaan ini, dengan mitologinya, bahasa Sanskertanya, maupun filsafatnya, mempengaruhi begitu banyak kebudayaan-kebudayaan lain, didunia.

Kita dapat melihat pengaruh ini di Cina, Jepang, Indonesia, bahkan sampai ke Yunani. Pengaruhnya terhadap Yunani, berlangsung jauh sebelum Yesus lahir. Pengaruh Hinduisme di Yunani ini, dapat dilihat dari persamaan-persamaan mitologi Yunani dengan Hindu.

Sebagai contoh, dapat ditelusiri dari persamaan nama-nama pahlawan dalam mitologi Yunani yg berasal dari bahasa Sanskerta. Begitu juga nama-nama dewa-dewa Olympus, nama-nama suku bangsa dan nama-nama orang dalam sejarah Yunani, sebelum masehi, banyak yang berasal dari bahasa Sanskerta. Dan ini bukan sebuah kebetulan.

Sebagai contoh dapat dikemukakan, sebagai berikut

Dalam Mitologi Yunani, terdapat nama-nama :

Yunani :Herakles = Pahlawan
Hindu : Hara Kala = Pahlawan pertempuran (gelar untuk Syiwa)

Yunani :Theseus = Pengiring Herakles
Hindu : Thasa = Pengiring Syiwa

Yunani :Aeakus = 1 diantara 3 hakim di Hades (neraka),
Hindu : Ahaka = Hakim yg keras

Yunani :Rhadamantus = Hakim alam barzah ,
Hindu : Rhada-manta = Orang yg menghukum kejahatan

Yunani :Ariadne = Cinta pada Theus dan menurut musuh
Hindu : Ari-ana = Yang dibujuk musuh

Yunani :Andromeda = Korban untuk Poseidon (Dewa Air)
Hindu : Andha-ra-medha = Pemikul derita Dewa Laut

Yunani :Perseus = Pahlawan, anak Zeus
Hindu : Para-saha = Penolong pada saat yg tepat


Yunani :Kentauren = Separuh manusia, separoh kuda
Hindu : Kentura = Manusia kuda


Dewa-dewa Olympus :

Yunani :Jupiter = Dewa Langit, Pencipta, Pemberi hukum
Hindu : Dyaus Pitar = Bapak Langit

Yunani :Pallas = Dewi Kebajikan
Hindu : Palasa = Budi

Yunani :Athena = Dewi Kesucian
Hindu : A-tanaia = Tak melahirkan anak (suci)

Yunani :Bellona = Dewi perang (Romawi)
Hindu : Bala-na = Kekuatan tentara

Yunani: Neptunus = Dewa Air
Hindu : Na-pata-na =Kekuatan yg menguasai banjir

Yunani :Mars = Dewa Perang
Hindu : Mri = Pembunuh

Yunani :Pluto = Dewa alam barzah
Hindu : Plushta = Yang menghukum dgn api


Nama-nama suku bangsa

Yunani :Pelasga = Suku Yunani kuno yg kejam
Hindu : Palaca-ga = Yg berperang tanpa belas kasihan

Yunani :Hellenes = nama suku bangsa
Hindu : Hela-na = Penempur yg merebut Hela (negeri Rembulan)

Yunani :Sparta = sebuah suku bangsa yg kuat
Hindu : Spardha-ta = Penantang

Nama-nama orang Yunani, juga sangat banyak yg berasal dari bahasa Sansekerta, seperti :

Phytagoras (Ahli Matematika dan filsuf Yunani, 582-507 SM), berasal dari bahasa Sanskerta; Pitha-guru yg artinya Ahli Ilmu.
Anaxagoras, filsuf Yunani, 500-428 SM, berasal dari bahasa Sansekerta; Ananga-guru yang artinya Ahli roh.

Selanjutnya kita dapat lihat persamaan kata dalam bahasa (Y)unani dengan bahasa (S)anskerta, seperti:
pitar (S) = pater (Y), yg artinya, bapak
matar (S) = mater (Y), yg artinya, ibu
bhratar (S) = frater (Y), yg artinya, saudara laki-laki
trikona (S) = trigonon (Y), yg artinya, segitiga
ambu (S) = ombros (Y), yg artinya, awan hujan
axas (S) = axon (Y), yg artinya, poros
acris (S) = akros (Y) yg artinya, puncak

Dari contoh-contoh yg cukup banyak ini, meyakinkan sekali bahwa kebudayaan Yunani sangat dipengaruhi oleh Hinduisme.

Apa hubungan Hinduisme dengan Kekristenan ?????

Yesus terlahir dalam lingkungan Yahudi. Bahasa yg digunakannya adalah bahasa Ibrani. Tapi kenapa kitab-kitab perjanjian baru (Injil) hampir seluruhnya ditulis dalam bahasa Yunani?

Seharusnya, kitab-kitab tsb ditulis dalam bahasa Ibrani, karena bahasa inilah bahasa yg digunakan oleh kaum Yahudi, kaum Yesus sendiri. Ini menunjukkan, bahwa agama Kristen, berkembang dalam kebudayaan Yunani. Sedangkan kebudayaan Yunani sangat dipengaruhi oleh kebudayaan Hindu.

Dyaus dalam bahasa Sansekerta atau Zeus dalam bahasa Yunani, sampai sekarang tetap tidak berubah. Nama ini dioknumkan menjadi Zeus Pater atau Jupiter dalam kepercayaan Yunani, atau Zupitri dalam bahasa Sansekerta, sebagai Tuhan Bapak. Zeus = Dyaus = Theos = Tuhan, sedangkan Pater=Bapak=Pitar.

Dalam Hinduisme, Tuhan dioknumkan sebagai Bapak (Zupitri), yaitu Brahma. Wisnu, yg merupakan oknum kedua adalah Anak Tuhan., yg dapat menjelma menjadi manusia dalam bentuk Krisna dan Rama. Sedangkan Shiwa, adalah Roh Suci. Dari kenyataan ini dapat kita lihat persamaan yg sangat akurat dengan Trinitas.

Dalam Bhagavad Gita (Nyanyian Tuhan), pada ayat ke-14, dalam Kitab yang sama, Krishna bersabda kepada Arjuna :
Karena aku adalah Tuhan
Dalam tubuh ini
Kehidupan abadi
Tak akan musnah
Aku adalah kebenaran
Dan kebahagiaan selama-lamanya

Adakah Anda melihat persamaan makna dgn salah satu ayat dalam Injil...?

Siapakah Krishna?. Krishna adalah penjelmaan Dewa Wishnu, melalui manusia biasa, Devanaki. Hal ini persis sama dengan dgn Yesus, yg diyakini oleh umat Kristen, sebagai Tuhan, yg dilahirkan oleh perempuan manusia bernama Maria.

Kelahiran Yesus, diriwayatkan sama dengan kelahiran Krishna. Kelahiran Krishna digambarkan dalam Athar Veda, salah satu Kitab Suci Hindu sebagai berikut :

Pada suatu malam, waktu raja Kansa tak dapat tidur, berdirilah baginda diteras istananya, digerakkan oleh suatu kekuatan gaib. Ia melihat bintang bergerak dan sinarnya jatuh ke Bumi.

Ia bertanya kepada istrinya, Nysumba (seorang ahli sihir, pemuja Dewi Kali, yaitu dewi kerinduan dan kematian), tapi Nysumba tidak mengetahuinya. Maka dipanggillah Brahmana-Brahmana (Pendeta-Pendeta Hindu), untuk melihat bintang itu dan menceritakan kebenarannya.

Pendeta-pendeta Hindu tsb, lalu menceritakan, bahwa itu adalah pertanda turunnya Tuhan ke dalam tubuh manusia yang dikandung oleh Devanaki, anak saudara perempuan baginda raja sendiri. Anak yg dikandung itulah yg akan menjadi Tuhan di dunia, raja dunia.

Bandingkanlah riwayat ini dengan riwayat kelahiran Yesus, dalam Injil Matius, yg ditandai dengan bintang yg cemerlang yg bergerak, dan berhenti diatas tempat dimana Yesus dilahirkan.

Karena riwayat kelahiran Krishna, jauh lebih tua dari riwayat kelahiran Yesus, sedangkan Injil yang berkembang adalah Injil berbahasa Yunani, dimana kebudayaan Yunani sangat dipengaruhi oleh kebudayaan Hindu, maka apa yg dapat kita simpulkan dari kenyataan ini?.

Yang dapat kita simpulkan :
Ajaran Trinitas adalah modifikasi dari ajaran Trimurti Hinduisme. Brahma dalam Hinduisme dimodifikasi menjadi Allah Bapa, Wisnu dimodifikasi menjadi Yesus Anak Allah dan Syiwa dimodifikasi menjadi Roh Kudus.
Jadi,,,, ^_^...
Samakanh antara Trinitas = Trimurti????
Sila fikir baik baik... ^_^

Yang jelas,,,, 1 lagi bukti... Islam terbukti benar...

DARI ILMIAH,,,, Islam terbukti Benar
DARI KITAB LAIN,,, Islam terbukti Benar

Segala puja & puji bagi ALLAH,,, Qur'an TERBUKTI Sepanjang Masa!

Sila copy paste & yg paling utama ialah menyebarkan & bagi tahu rakan + saudara lain guna email, picture post, wall post, TAG picture dan semua cara kena diguna untok menyebarkan PEMBUKTIAN ISLAM IALAH SATU-SATUNYA AGAMA YG BENAR.

Dakwahkanlah meski cuma 1 ayat shaja, mulakan dari saudara & rakan2 sekitar kita. Biar cuma sikit 1 ayat tapi disampaikan, lagi baik daripada ramai ilmu tapi cuma untok diri sendiri.

Tolong jemput/undang rakan + saudara di bawah gambar daripada page ini agar ramai orang saling ingat meng-ingati sesama insan:

http://www.facebook.com/pages/-ISLAM-TERBUKTI-BENAR-/298400792751?v=info

Wednesday, April 07, 2010

Qasidah Muhammadiyah

مُحَمَّدٌ أَشْرَفُ الأَعْرَابِ وَالْعَجَم

مُحَمَّدٌ خَيْرُ مَنْ يَمْشِيْ عَلَى قَدَمِ

مُحَمَّدٌ بَاسِطُ الْمَعْرُوْفِ جَامِعُهُ

مدح

مُحَمَّدٌ صَاحِبُ الإِحْسَــانِ وَالْكَرَمِ

مُحَمَّدٌ تَاجُ رُسْلِ اللهِ قَاطِبَةً

مُحَمَّدٌ صَادِقُ الأَقْوَالِ وَالكَلِمِ

مُحَمَّدُ ثَابِتُ المِيْثَاقِ حَافِظُهُ

مُحَمَّدُ طَيِّبُ الأَخْلَاقِ وَالْشِيَمِ

مُحَمَّدُ رُوِيَت بِالنُّورِ طِيْنَتُهُ

مُحَمَّدُ لمْ يَزَلْ نُوْراً مِّنَ الْقِدَمِ

مُحَمَّدُ حَاكِمُ بِالعَدْلِ ذُوْ شَرَفٍ

مُحَمَّدُ مَعْدِنُ الإِنْعَامِ وَالْحِكَمِ

مُحَمَّدُ خَيْرُ خَلْقِ اللهِ مِنْ مُضَرِ

مُحَمَّدُ خَيْرُ رُسْلِ اللهِ كُلِّهِمِ

مُحَمَّدُ دِيْنُهُ حَـــقٌّ نَدِيْنُ بِهِ

مُحَمَّدُ مُجْمِلاً حَقاً عَلَى عَلَمِ

مُحَمَّدُ ذِكْرُهُ رُوْحٌ لِأَنْفُسِنَا

محمد شُكْرُهُ فَرْضٌ عَلَى الأُمَمِ

محمد زِينَةٌ الدُنْيَا وَبَهْجَتُهَا

محمد كَاشِفٌ الغُمَّاتِ وَالظُلَمِ

محمد سَيِّدُ طَابَتْ مَنَاقِبُهُ

محمد صَاغَهُ الرَحمَنُ بِالنِعمِ

محمد صَفْوَةٌ البَارِي وَخِيْرَتُهُ

محمد طَاهِرٌ مِنْ سَائِرِ التُهَمِ

محمد ضَاحِكٌ لِلضَيْفِ مُكْرِمُهُ

محمد جَارُهُ وَاللهِ لمَ يُضَمِ

محمد طَابَتِ الدُنْيَا بِبَعْثَتِهِ

محمد جَاءَ بِالآيَاتِ وَالحِكَمِ

محمد يَوْمَ بَعْثِ النَّاسِ شَافِعُنَا

محمد نُورُهُ الهَادِي مِنَ الظُّلَمِ

محمد قَائِمٌ لِلّهِ ذُو هِمَمِ

محمد خَاتَمُ لِلرُّسْلِ كُلِّهِمِ

The english translation:

Muhammad is the most noble of the Arabs and the non-Arabs,

Muhammad is the best of those who walk by footsteps,

Muhammad encompasses all that is good,

مدح

Muhammad is the owner of excellence and nobility,

Muhammad is the crown of the Messengers of Allah, without exception,

Muhammad is the most truthful in words and speech,

Muhammad is firm in his promise, guarding it,

Muhammad is good-natured in manners and character,

Muhammad, his nature was given light to drink,

Muhammad, his light has continued from ancient time,

Muhammad judges with justice, possessing honour,

Muhammad is a treasure-trove of blessings and wisdom,

Muhammad is the best of the creation of Allah, from the lineage of Mudar,

Muhammad is the best of all the Messengers of Allah,

Muhammad, his way of life is truth, we follow it with him,

Muhammad, comprehensive excellence, truly is his distinguishing mark,

Muhammad, his mention is a refreshment for our souls,

Muhammad, thanking him is an obligation upon the communities,

Muhammad is the adornment of the world and its splendour,

Muhammad is the one who removes the grief and the gloom,

Muhammad is a master, his virtuous deeds are delightful,

Muhammad, the Merciful shaped him with kindness,

Muhammad, the elite of the Creator and His choice,

Muhammad, innocent of all accusations,

Muhammad laughs for his guest, honouring him,

Muhammad, by Allah! His neighbour is never harmed,

Muhammad, the world became pleasant through his mission,

Muhammad, he came with proofs and wisdom,

Muhammad, on the day of the raising of mankind, he is our intercessor,

Muhammad, his light is the guide out of darkness,

Muhammad, standing for Allah, filled with eagerness,

Muhammad is the Seal of all the Messengers,

(Our Lord, bless and send peace, eternally and forever,

Upon Your beloved, the best of all creation.)

arena HIKMAH:-
afifzahrah

Tuesday, April 06, 2010

Ashhabul Kahfi

Ashhabul Kahfi : adalah kisah 7 pemuda yang diberi taufik dan ilham oleh Allah s.w.t. sehingga mereka beriman dan mengenal tuhan mereka. Mereka mengingkari keyakinan yang dianuti oleh masyarakat mereka yang menyembah berhala. Oleh kerana itu mereka diancam untuk dibunuh. Kerana khuatir akan gangguan masyarakatnya, mereka membuat keputusan mengasingkan diri jauh daripada masyarakat mereka.
sekadar letak
Kisah ini begitu masyhur. Dengan kekuasaan-Nya, Allah s.w.t. menidurkan sekelompok pemuda yang berlindung di sebuah gua selama 309 tahun.

Mereka lari daripada Maharaja Rome yang zalim dan menyombongkan diri. Pada ketika itu kerajaan Rome membina Liga Decapolis yang berpusat di Philadelphia (kini dikenali sebagai Amman) di mana Raja Daqyanus atau Decius memerintah pada ketika itu.

Daqyanus mengganut agama berhala dan memusuhi agama Nasrani (Nabi Isa). Di dalam Surah Al-Kahf menceritakan 7 orang pemuda yang beriman kepada Allah dan seekor anjingnya lari ke sebuah gua untuk menyelamatkan diri dari ditangkap dan diseksa oleh Daqyanus.

Antara kesan yang masih boleh dilihat ialah sebuah Masjid dan mihrab di atas gua Kahfi, tengkorak anjing dan tulang di dalam gua. Dalam pada itu, disebelah tepi terdapat lubang terus ke atas yang mana cahaya matahari dapat menembusinya. Perihal mengenai cahaya matahari yang menembusi ada diceritakan pada ayat ke-17 Surah Al-Kahf. Gua ini juga dikenali sebagai Kahf Ar-Raqim. Istilah Al-Raqim disebut di dalam Al-Quran pada ayat ke-9 Surah Al-Kahf dan ahli tafsir menyatakan bahawa Al-Raqim ialah nama anjing pemuda pemuda tersebut dan ada sebahagian yang lain mentafsirkan sebagai batu bersurat.

Keputusan mereka untuk mengasingkan diri di dalam gua adalah benar dan tepat, sesuai dengan kenyataan dan kondisi mereka. Oleh karena itu, Allah mengabulkan doa mereka, menurunkan rahmat-Nya, dan menyediakan kebutuhan mereka.
Allah menggambarkan Ash-habul Kahfi sebagai para pemuda, “Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka petunjuk.”
Akan tetapi tidak semua pemuda telah sesat, ada sebagian mereka yang soleh, sebagaimana firman Allah tentang Ash-habul Kahfi,

Maksudnya: “Sesungguhnya mereka-mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka petunjuk”. Di mana mereka memperlihatkan keIslaman mereka, memahaminya dengan sebenar-benarnya, melaksanakannya dengan sebenar-benarnya, dan mendakwahkannya dengan semangat, kesungguhan, dan keikhlasan.
Ayat ini bermaksud menetapkan kebenaran Al Quran yang pasti tentang keimanan dan
petunjuk, iaitu iman sesungguhnya adalah sebuah pilihan. Jika seseorang telah memilihnya, menerimanya dengan ikhlas, patuh, dan sungguh-sungguh, maka Allah akan menambahkan keimanan kepadanya. Akan tetapi jika ia tidak mengambil dan memilih jalan itu maka Allah tidak akan memberinya petunjuk, apalagi untuk menambahkan petunjuk kepadanya.


Di dalam Al-Quran ada mengisahkan perihal dan kisah mengenai Ashabul Kahfi yang mana kesannya masa terdapat di sebuah tempat yang bernama Sahab di Amman. Allah Subhanallah Taala menyebut akan kisah Ashabul Kahfi pada ayat 9-26 di dalam Surah Al-Kahf (Surah ke-18).

Mereka mengatakan sebagaimana disebut oleh Allah s.w.t dalam firmanNya: Al-Kahfi 14-15. Ketika mereka sepakat terhadap persoalan ini, mereka sadar, tidak mungkin menampakkannya kepada kaumnya. Mereka berdoa kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala agar memudahkan urusan mereka:

"Wahai Rabb kami, berilah kami rahmat dari sisi-Mu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami." (Al-Kahfi: 10)

Mereka pun menyelamatkan diri ke sebuah gua yang telah Allah Subhanahu wa Ta’ala mudahkan bagi mereka. Gua itu cukup luas dengan pintu menghadap ke utara sehingga sinar matahari tidak langsung masuk ke dalamnya. Kemudian mereka tertidur dengan perlindungan dan pegawasan dari Allah selama 309 tahun. Allah Subhanahu wa Ta’ala buatkan atas mereka pagar berupa rasa takut meskipun mereka sangat dekat dengan kota tempat mereka tinggal. Allah Subhanahu wa Ta’ala sendiri yang menjaga mereka selama di dalam gua.

Allah Subhanahu wa Ta’ala membangunkan mereka (agar mereka saling bertanya), dan supaya mereka pada akhirnya mengetahui hakekat yang sebenarnya. Allah s.w.t. berfirman:

قَالَ قَائِلٌ مِنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ قَالُوا لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالُوا رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَكُمْ بِوَرِقِكُمْ هَذِهِ إِلَى الْمَدِْينَةِ

"Berkatalah salah seorang dari mereka: ‘Sudah berapa lama kalian menetap (di sini)?’ Mereka menjawab: ‘Kita tinggal di sini sehari atau setengah hari.’ Yang lain berkata pula: ‘Rabb kalian lebih mengetahui berapa lamanya kalian berada (di sini). Maka suruhlah salah seorang di antara kalian pergi ke kota membawa wang perakmu ini’.” (Al-Kahfi: 19)

Saturday, April 03, 2010

Pergi Tak Kembali

pergi tak kembali
Mati adalah sesuatu perkataan yang paling ditakuti oleh hampir setiap manusia. Setiap orang, juga binatang takut mati, kecuali beberapa manusia yang sudah putus asa dalam kehidupan ini, yang ingin segera mati.Wajar sekali kalau manusia takut mati, sebab mati bererti berpisah dengan segala yang ia miliki atau senangi, berpisah dengan segala yang disayangi atau dicintai. Berpisah dengan anak dan isteri serta kekasih. Berpisah dengan bapa atau ibu, berpisah dengan harta dan pangkat, berpisah dengan dunia dan segala isinya.

Semua orang takut mati, tetepi ada yang berlebihan sekali, ada pula yang takutnya itu sedikit sahaja, bahkan ada yang tak takut sama sekali, malah berani dan ingin mati. Ketakutan terhadap mati adalah kerana dua hal :-

Kerana kurang atau tidak adanya pengetahuan kita tentang mati, keadaan mati dan keadaan selepas mati adalah gelap. Semua orang takut menempuh tempat yang gelap dan tidak diketahui.

Kerana doa dan kesalahan yang sudah bertumpuk dan tidak bertaubat, sehingga mendengar kata mati sudah terbayang azab dan seksa yang diperolehinya akibat dosa dan kesalahan tadi.

Bagi orang cukup pengetahuan dan keyakinan terhadap hidup sesudah mati dan merasa dirinya tak pernah melakukan dosa dan kesalahan, maka baginya tak ada ketakutan terhadap mati malah ingin mati. Tetapi agama Islam melarang orang ingin cepat mati, agar dapat hidup melakukan kebaikan sebanyak-banyaknya. Dan kalau ingin hidup lama adalah dengan tujuan agar dapat semakin banyak melakukan kebaikan bukan pula untuk dapat lebih banyak menumpuk harta dan kekayaan atau keturunan.


Ada beberapa petunjuk Rasullullah s.a.w. untuk selalu zikrul maut (ingat akan mati) ini, antara lain :-

1. Perintah memperbanyak mengingati mati :
"Perbanyaklah mengingat-ingat sesuatu yang melenyapkan dan menjadikannya segala macam kelazatan (kematian)." ( Riwayat At-Turmudzi )

2. Mengingati kematian dapat melebur dosa dan zuhud :
"Perbanyaklah mengingati kematian, sebab yang demikian itu akan menghapus dosa dan menyebabkan timbulnya kezuhudan di dunia." ( Riwayat Ibnu Abiddunya )

3. Kematian sebagai penasihat pada diri sendiri :
"Cukuplah kematian itu sebagai penasihat." ( Riwayat Ath-Thabrani dan Baihaqy )

4. Orang cerdik ialah orang yang banyak mengingati mati :
"Secerdik-cerdik manusia ialah yang terbanyak ingatannya kepada kematian serta yang terbanyak persiapannya uantuk menghadapi kematian itu. Mereka itulah orang-orang yang benar-benar cerdik dan mereka akan pergi ke alam baka dengan membawa kemuliaan dunia dan akhirat." ( Riwayat Ibnu Majah dan Abiddunya )

Agar selalu ingat kepada kematian perlu dilakukan perkara-perkara berikut :

1. Menyaksikan orang yang sedang sakaratul maut. Betapa dasyatnya dan menakutkan lebih-lebih kalau berdosa. Keadaan sakaratul maut ini digambarkan oleh Rasullullah dalam hadisnya yang bermaksud :

"Sakitnya sakaratul maut itu kira-kira tiga ratus sakitnya pukulan pedang." (Riwayat Abiddunya). Sesungguhnya Nabi s.a.w. mempunyai segelas air ketika hendak meninggal dunia. Baginda memasukkan tangannya ke dalam air, kemudian menghusap wajahnya dengan air itu dan berkata : "Ya Allah, semoga Tuhan mempermudah kepada saya terhadap sakaratul maut ini." ( Riwayat Bukhari dan Muslim )

2. Mengunjungi orang sakit, sebab hujung dari penyakit ini tidak lain adalah kematian. Dari itu kita selalu waspada dan berhati-hati.

3. Melakukan ziarah kubur, sebagaimana sabda Rasullullah :
"Lakukanlah ziarah kubur kerana ia mengingatkan mati." ( Riwayat Muslim )

4. Merasakan diri selalu diawasi Allah s.w.t. dimana saja kita berada. Oleh dengan demikian sentiasalah beramal yang baik.

Rasullullah s.a.w. bersabda : "Seutama-utama iman seseorang itu ialah bahawa ia mengetahui dengan sungguh bahawa Allah s.w.t. itu ada bersama dengannya di manapun ia berada." ( Riwayat 'Ubadah bin Shamit )

5. Sedarilah bahawa perasaan kita sering disaksikan oleh anggota badan kita sendiri, yakni oleh lidah, tangan, kaki, kulit, telinga, mata dan hati. Hal ini difahamkan Allah dalam Al-Qur'an yang bermaksud : "Pada hari (ketika) lidah tangan dan kaki mereka menyaksikan atas mereka terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan." ( An-Nur: 24 )

6. Begitu pula agar disedari bahawa perasaan kita selalu disaksikan. Dilihat dan diikuti oleh siang dan malam bumi tempat kita berpijak, langit serta malaikat Raqib dan Atib dan malaikat-malaikat lainnya. Allah s.w.t. berfirman :

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan hatinya. Dan Kami lebih dekat kepadanya dari urat nadi lehernya sendiri. Ketika dua malaikat mencatat amal perbuatannya, seorang duduk di sebelah kanan dan yang lain di sebelah kiri, tiada sesuatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir." ( Qaf: 16-18 )

"Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran dimuka dan dibelakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah." ( Ar-Ra'd: 11). (Malaikat ini disebut malaikat Hafazhad)

Sebagaimana disebutkan di atas bahawa mati adalah satu kejadian yang paling berat, paling menakutkan dan paling mengerikan. Satu kejadian yang pasti akan dihadapi dan dialami oleh setiap manusia, atau kejadian yang tak dapat dihindari dengan cara bagaimanapun juga. Para Nabi dan Rasul, jin dan malaikat sekalipun tidak dapat menghindari diri dari kematian ini.

Dalam Al-Qur'an Allah s.w.t. menjelaskan :

1. Kepastian tentang mati :
2. Kematian itu datang sesuai dengan ajal yang telah ditetapkan ke atas mereka (manusia).
3. Kemana saja manusia pergi/berlari kematian tetap akan mengejarnya.
4. Kematian datang tanpa pilih umur, tanpa pilih waktu dan tempat.
5. Cara mati : Rasullullah s.a.w. bersabda :

Apabila telah tiba hukum Allah kepada seorang hamba untuk mati dan dikuburkan pada suatu tanah, Allah mengadakan suatu keperluan baginya untuk pergi ke tempat itu (sehingga mati dan dikuburkan pada tanah di situ)." ( Riwayat At-Turmudzi )

arena hikmah:-
afifzahrah

Thursday, April 01, 2010

AIR MATA TAHAJJUD

Ditengah kegundahan hati, keresahan yang kita rasakan mengadu hanya kepada Allah sampai meneteskan air mata menjadikan kegundahan hati menjadi lega. Hal itu juga dilakukan oleh Nabi Muhammad yang setiap saat dalam sholat tahajudnya senantiasa meneteskan air matanya. Sebagaimana yang dituturkan oleh Aisyah,

UBAH

'Dan Rasulullah duduk sambil terus menangis hingga tanah menjadi basah. Lalu datang Bilal mengumandangkan adzan. Waktu Bilal melihat Rasulullah menangis, Bilal bertanya, 'Wahai Rasulullah, kenapa engkau menangis sedangkan Allah telah mengampuni dosamu yang telah lalu dan yang akan datang?' Rasulullah menjawab, 'Apakah engkau tidak suka, jika aku menjadi hamba yang bersyukur?'

Adapun Abdullah bin Asyakhir berkata, 'Aku datang menemui Rasulullah sedang beliau melaksanakan sholat seraya menangis. Suara isak tangis beliau seperti bunyi air di dalam bejana yang sudah mendidih. Beliau bangun diwaktu malam dan melakukan sholat tahajud tanpa berhenti menangis sehingga pangkuan beliau menjadi basah.'

Alangkah indahnya hidup ini bila kita bisa menangis sewaktu kita sholat tahajud, menangis dihadapan Allah sebab hanya kepada Allahlah yang layak menumpahkan semua cucuran air mata kita. Air mata kebahagiaan dunia dan akherat karena sebuah kecintaan kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala.

Yuk, jangan lupa ya..sholat tahajud malam ini...

Blog Archive