Monday, December 30, 2013

PESAN/PETUA IMAM SYAFIE UNTUK LELAKI


PESAN/PETUA IMAM SYAFIE UNTUK LELAKI Empat perkara menguatkan badan 1. Makan daging 2. Memakai haruman 3. kerap mandi 4. Berpakaian dari kapas Empat perkara melemahkan badan 1. Banyak berkelamin (bersetubuh) 2. Selalu cemas 3. Banyak minum air ketika makan 4. Banyak makan bahan yang masam Empat perkara menajamkan mata 1. Duduk mengadap kiblat 2. Bercelak sebelum tidur 3. Memandang yang hijau 4. Berpakaian bersih Empat perkara merosakan mata 1. Memandang najis 2. Melihat orang dibunuh 3. Melihat kemaluan 4. Membelakangi kiblat Empat perkara menajamkan fikiran 1. Tidak banyak berbual kosong 2. Rajin bersugi (gosok gigi) 3. Bercakap dengan orang soleh 4. Bergaul dengan para ulama CARA TIDUR 1. TIDUR PARA NABI Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi. 2. TIDUR PARA ULAMA’ & AHLI IBADAH Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam. 3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan. 4. TIDUR SYAITAN Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka. Doa, zikir, itulah kekuatan seorang muslim Kalau rajin..tolong sebarkan maklumat ini kpd saudara Muslim Muslimat yg lain agar menjadi amalan kpda kita semua. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun beliau sudah meninggal. Join group ini sebagai tanda sokongan anda kepada produk Islam ! --> https://www.facebook.com/groups/136858116523174

Thursday, December 26, 2013

KWSP BANTUAN KEMATIAN UNTUK PEWARIS.


KWSP BANTUAN KEMATIAN UNTUK PEWARIS. KWSP BANTUAN KEMATIAN UNTUK PEWARIS. PERHATIAN kepada semua orang yang mempunyai akaun KWSP! Tidak kira berapa umur anda, tidak kira berapa lama anda memegang akaun KWSP anda, tidak kira berapa banyak wang yang anda ada dalam akaun KWSP, dan tak kira berapa lama anda telah mencarum untk KWSP.. mengikut Undang-undang Kerajaan, KWSP perlu membayar RM 2500 untuk keluarga pemegang akaun KWSP apabila pencarum meninggal dunia (ahli keluarga perlu menuntut RM 2500 dalam tempoh 6 bulan). KWSP tidak pernah memberitahu kepada semua tentang ini, sangat sedikit orang yang benar-benar menerima RM 2500 apabila ahli keluarga meninggal dunia kerana tidak ramai yang tahu tentang perkara ini. Di manakah RM 2500 pergi apabila keluarga si mati itu tidak menuntut? poket seseorang?? Kita tidak tahu! Oleh itu, sila sampai maklumat ini kepada semua keluarga, saudara-mara, rakan sekerja dan rakan-rakan, biarkan mereka tahu tentang maklumat ini dan jangan lupa untuk menuntut RM2500 apabila dalam keluarga mereka ada yang meninggal dunia. Jangan biarkan RM 2500 pergi ke poket seseorang! — copy&paste dari Grop lain. KWSP - Faedah Sebagai Ahli KWSP - KWSP - http://www.kwsp.gov.my/portal/ms/members/member-responsibility/registration/benefits-as-an-epf-member

Friday, December 20, 2013

Petua Untuk Wanita Menjaga Kulit Mengikut Usia


Petua Untuk Wanita Menjaga Kulit Mengikut Usia 1. Usia belasan tahun dan 20-an - Ketika usia remaja, kebanyakan gadis menghadapi masalah kulit berminyak dan kekotoran. Namun, ia dapat diatasi dengan menggunakan pembersih, penyegar dan pelembap dan dirumus khusus untuk kulit berminyak. Gadis remaja dinasihat menggunakan krim pelindung matahari untuk melewatkan garis-garis dan kedutan apabila menjangkau usia 30-an. 2. Usia 30-an - Di usia ini, kelenjar minyak mula kurang mengeluarkan minyak dan menjadikan kulit kering.Kulit yang kering akan menimbulkan garis-garis dan kedutan. Kulit di sekitar mata dan leher mengeluarkan tanda-tanda penuaan. Inilah masanya memilih pelembap yang baik. Selalu gunakan krim pelindung matahari untuk melindungi kulit daripada sinar matahari. 3. Usia 40-an ke atas - Kulit menjadi lebih tipis, kering dan kurang anjal. Anda perlu menggunakan bahan penjagaan kulit seperti pembersih, penyegar dan pelembap yang mana ia diperkayakan dengan ramuan kolagen, anti oksidan, vitamin dan liposom untuk menjadikan kulit lebih sihat dan mulus. 4. Usia 50-an dan ke atas - Kulit di usia begini lebih tipis kerana melalui perubahan hormon dan gejala akibat menopaus. Pengeluaran minyak semakin berkurangan. Di bahagian dermis, kolagen dan elastin semakin lemah menyebabkan kulit berkedut dan kendur.Kulit hilang kehalusan dan ketegangan menyebabkan ia kelihatan tidak bermaya. Pilih produk yang khusus untuk kulit berusia 50 puluhan. Biasanya ia mengandungi bahan khusus untuk menjadikan kulit lebih muda. Perhatian khusus perlu diberikan kepada bahagian kulit yang lebih lembut seperti di leher dan bawah mata.

Wednesday, December 18, 2013

Petua Untuk Mendapatkan Rezeki Melimpah


Petua Untuk Mendapatkan Rezeki Melimpah 1. Selalu berusaha dengan sebaik-baiknya, baik sebagai pengusaha, pegawai, pekerja, pedagang, dan lain-lain yang pada dasarnya dapat menghasilkan wang. Firman Allah : " Dialah Allah yang menjadikan Bumi ini mudah bagi Kamu, maka berjalanlah disegala penjuru dan makanlah sebagian dari Rezeki-NYA. Dan hanya kepada-NYA lah kamu ( kembali setelah ) dibangkitkan ". (QS Al Mulk : 15) 2. Bertakwa dalam erti menjalankan segala perintah Allah serta menjauhi segala larangan-NYA. Firman Allah : " Dan barang siapa yang bertakwa pada Allah, maka baginya akan diberikan jalan keluar dan akan diberikan Rezeki yang datangnya tanpa disangka-sangka ".QS Ath Tholaq : 2-3 3. Banyak membaca Istighfar. Iaitu memohon keampunan dari Allah SWT, atas segala dosa dan kesalahan. Firman Allah : " Mohonlah Keampunan kepada Tuhanmu, sesungguhnya dia adalah Maha Pengampun, nescaya DIA akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan membanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan pula sungai-sungai ". (QS Nuh : 10-12) " Memperbanyak Istighfar itu dapat mendatangkan (menarik) rezeki " (Lubabu al Hadits) 4. Bertawakal kepada Allah iaitu berserah diri dan menyandarkan segala urusan kepada Allah jua, seraya mohon pertolongan atas keberhasilan untuk memperoleh Rezeki yang lapang dan halal. Firman Allah : " Dan barang siapa ber Tawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan ( keperluan )-nya ". ( QS Ath Thalaq : 3 ) 5. Berdoa memohon dengan berzikir, kerana Allah s.w.t. adalah Dzat yang memberi rezeki dan kekuatan. Berdoa dengan mendekat pada Allah (Ber Taqarrub ) Firman Allah : " Berdoalah kepada-KU ( Allah ) nescaya AKU (Allah) akan mengabulkannya ".(QS Al- Mukmin : 60) 6. Bermurah Hati serta gemar mengInfaqkan sebahagian dari harta bendanya ke jalan Allah. Firman Allah : " Dan apa saja yang engkau Infaqkan, maka Allah akan mengganti. Dan DIA-lah sebaik-baik Pemberi Rezeki ". (QS Saba' : 39) 7. Bertahmid, iaitu membaca Alhamdulillah ketika mendapat rezeki atau mendapatkan sesuatu yang menggembirakan. Bertahmid itu ertinya memuji dan bersyukur atas pemberian NikmatNYA itu. Allah akan selalu menambah rezeki orang-orang yang bersyukur. Firman Allah : " Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami (Allah), akan menambah nikmat kepadamu, dan jika kamu mengingkari ( Nikmat-KU ), sesungguhnya Azab-KU sangat pedih " (QS Ibrahim : 7).

Wednesday, December 04, 2013

DOA Supaya Anak Dengar Kata


DOA Supaya Anak Dengar Kata Doa memainkan peranan penting dalam pembentukan sebuah keluarga. Ini memang tidak dapat dinafikan, selain usaha-usaha yang perlu kita ambil. Segala kata-kata, keyakinan, doa, harapan dan impian ibu bapa adalah sebenarnya doa dan akan terkesan ke dalam jiwa anak. Doa mestilah disusuli dengan tindakan yang hikmah dalam cara kita membentuk peribadi anak. 1. Amalkan membaca baca 'Ya Latif' sebanyak 7 kali dan dihembuskan ke kepala anak sewaktu mereka sedang atau hendak tidur. 2. Kita perlu banyak bersabar dalam usaha-usaha kita menangani anak-anak zaman sekarang yang begitu aktif. Kita perlu pujuk bukan marah. 3. Baca al-Fatihah, Baca surah Taha ayat 1- 5. Kemudian baca doa Nabi Daud sebanyak 3 kali - "Ya Allah lembutkan hati anak ku (sebut nama anak) sepertimana Engkau lembutkan Nabi Daud akan besi." Hembuskan pada makanan atau minumannya. 4. Untuk suri rumah yang sedang memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa ayat 200, surah Ali Imran bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya.” 5. Ini diikuti pula dengan memperbanyakkan zikir ‘Ya Hayyu, Ya Quyyum, Ya Latiff dan Ya Rahman’ berulang-ulang.

Blog Archive