Monday, October 15, 2007

Pengalaman Puasa di Ardil Kinanah

Pengalaman mengerjakan amalan Puasa di Bumi Mesir

Di sini penulis akan menyorot sedikit tentang pengalaman dan suasana dalam kedua-dua buah negara yang mana penulis sekarang menuntut di Timur tengah iaitu di Mesir.Sepanjang penulis berada di Mesir ini, penulis memang melihat suasana Ramadhan amat-amat jauh berbeza sekali dengan negara kita.Puasa di Ramadhan di sini masih lagi dalam penghujung musim panas.Terasa panas tu memang ada.Kalau dahulu pernah berbuka pada jam 5 petang kerana masa tu dalam musim sejuk.Sempat berpuasa dalam musim sejuk.Syok amat-amat sangat. Di mesir ini terdapat Iftor ramadhan dipanggil (maidatur-Rahman).Boleh dikatakan semua masjid-masjid ada sahaja buat iftor Ramadhan.MasyaAllah! memang meriah sungguh bulan ramadhan kat sini.Tapi, ada juga setengah-setengah masjid yang tak buat iftor jamaie’.Di sini sambutan puasa memang cemerlang dan gemilang.Tambahan lagi dengan adat-adat mereka yang mengagung-agungkan bulan Ramadahan tambahan lagi dengan Syariat Ilahi.Mereka di sini pasang lampu yang dipanggil ‘fanus”.Lampu ni memang just untuk bulan puasa sahaja.Semenjak ketika keberadaan di Mesir ini, kami dihidangkan dengan kedatangan Syeikh Muhammad Nuruddin Abdullah Al-Marbu, Al-Banjari, Al-Makki. Syeikh ini pernah menjadi tenaga pengajar di Ma’ahad Derang Kedah suatu ketika dahulu.Sekarang pula berpindah di tempatnya di Bogor, Indonesia Kalimantan Selatan.Syeikh ini memang hebat dengan ilmu dan kewarakannya.Pada jam selepas asar sedikit pembacaan kitab sebelum 45 minit untuk berbuka dan bersambung pula pada solat tarawikh sehingga 2 jam diperlukan.Kelas pengajian ini percuma sahaja dan majoritinya pada pelajar malizi sahaja dan ada juga pelajar Indonesia datang.Memang waktu bulan puasa tidak dibiarkan habis begitu sahaja.Bukan bermakna masuk sahaja bulan Ramadhan semua pengajian ditutup.Tidak sama sekali…!Kelas Syeikh ini kadang –kadang tak sampai satu bulan dan syeik tu datang hanya sekitar 3 minggu sahaja diatas jemputan PMRAM (Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir).Pengalaman lagi di Meir ini, ada masjid yang membawa solat tarawikh dengan menghabiskan satu juzu’ sehari,tak kurang juga ada juga masjid tu macam “keretapi express”. Penulis tak menghina bahkan ini adalah realiti yang berlaku di sini.Nak kata kalau jemaah di sini memang ramai sekali dalam mengerjakan solat tarawikh dan tak berkurang sedikit pun walaupun pada penghujung bulan Ramdhan bahkan ramai sekali pada penghujung bulan tersebut. Berbanding dengan yang berlaku di tempat-tempat kita. Kita akan membuat perbandingannya..Sebaik sahaja pada penghujung bulan Ramdahan iaitu 10 malam terakhir, ada sesetengah masjid yang “mengoffer” untuk membuat Qiamullail dan iktikaf di masjid untuk orang ramai.Mereka bangsa-bangsa Arab ini memang mencari sepenuhnya untuk memburu malam Lailatul-Qadar ini.Di Mesir sebaik sahaja pada malam 27 Ramadhan akan turun Syeikh Jibrail di Masjid Amr Al-As,masjid utama atau dipanggil masjid Negeri di Mesir ini.Ingat…! Bukan Malaikat Jibrail turun.Syeikh Jibrail (namanya sebenar) adalah seorang qari kebanggaan Mesir yang mana mempunyai suara yang amat merdu dan amat baik dalam pembacaan Al-quran dan hebat dengan selok belok pembacaan Al-quran, bahkan dia dijemput oleh mana-mana Negara Islam yang lain termasuklah negara kita Malaysia yang menjadikannya imam jemputan.Pernah satu ketika di Masjid Negeri Pahang di Kuantan, Pahang.Syeikh ini lebih popular dengan pembawaan qunut dalam solat witir.Qunut sahaja mencecah hampir 1 jam dalam satu ketika,bahkan bukan itu sahaja qunutnya “berjaya” menarik perhatian makmum-makmum dan membuatkan rasa insaf dan makmum-makmum akan mengalirkan air mata dengan teresak-esak sekali.Bahkan tergamat sekali dengan riuh rendah suara tangisan di masjid tersebut.Bahkan masjid itu akan melimpah ruah dengan ramainya makmum-makmum dan boleh dianggarkan dalam satu-satu ketika hampir 10 ribu orang yang datang dari seluruh pelusuk rakyat Mesir ke masjid tersebut.MasyaAllah memang ramai sekali…Alhamdulillah, baru-baru ini pernah berbuka bersama-sam dengan jemaah untuk beriftor dan sembahyang tarawikh dan solat sunat tasbih bersama dengan syeikh ana Syekh Muhammad bin Najmuddin Al-Kurdi di A’bud.Al-ha,mdulillah pada malam raya penulis sempat beriftor bersama sebaris dengan barisan-barisan syeikh dan malam tu selepas solat isya’ dan takbir.Sejurus selepas itu, kami juga buat solat tasbih bersama-sama.Alhamdulillah penulis pernah mengikutinya dan mengalami dalam suasana tersebut.Bukan riyak ni.Just untuk menceritakannya sahaja.Alhamdulillah, masa sembahyag raya, penulis sempat sembahyang sunat hari raya di Masjid Saidina Husien di Masjid Husien bersebelahan di Masjid Al-Azhar..Alhamdulillah,nikmatnya yang amat sangat.Di Mesir ini, yang menariknya iaitu apabila zakat Fitrah dikeluarkan oleh orang-orang Islam di sini dengan memasukkan wang zakat terus ke dalam kotak besi atau tabung-tabung yang disediakan oleh pengurusan masjid tanpa perlantikan amil-amil.Penulis rasa amilnya ada dilantik oleh Wazir Awqaf oleh Hal Ehwal Bahgian Kegamaan tapi tak macam di Malaysia ada amil khas cuma amil-amil di Mesir ini hanya pegawai dan penyelia masjid dan tak perlu sampai berjumpa dengan orang ramai.Orang-orang di Mesir just masukkan wang zakat dalam tabung-tabung mengikut berberapa orang tanggungan dalam keluarganya dan zakat fitrah dalam 7 Poud Mesir sahaja.Di Meir ini, pengagihan zakat-zakat fitrah ada juga kepada pelajar-pelajar malizi dan kebiasaanya di muhafazah-muhfazah sahaja.Berbanding di Kaherah.kalau ada pun jarang-jarang sahaja dan sedikit sahaja yang membuatnya.Di Mesir ini, bukan seperti di Malaysia yang ada bazaar Ramdhan yang menghidangkan juadah-juadah berbuka puasa untuk dijual.Tak ada tempat-tempat yang tertentu dengan penuh juadah-juadah berbuka puasa kecuali dengan jualan sedikit air minuman dan sedikit makanan-makanan di Mesir.Itupun di hadapan kedai-kedai mereka sahaja.Kuih yang penulis tahu setakat ni dalam bulan puasa ini oleh orang –orang Arab Mesir ni iaitu kutayyap dan kunafah.Apa-apapun sikap,tabiat,corak,suasana ,gaya ,semangat, sensitiviti dan ruh-ruh masyarakat arab terhadap bulan puasa memang amat-amat jauh berbeza dengan kita.Penulis ini dah hampir 5 tahun duduk di Mesir ini memang tahulah kat sini.Dan nak diceritakan juga ada sestengah-setengah arab yang sebahagian tu, perasaan malas memang ada,tapi itu hanya tertumpu kepada peribadi tertentu sahaja.Yang penting penulis dah dedah dengan sikap-sikap Arab terhadap bulan Ramadhan.Tapi masyarakat arab-arab di sini tak popularkan sambutan hari raya sekadar menyambutnya dengan apa yang diajarkan dalam Sunah Nabi sahaja.Semua jenis-jenis Arab bukan di Mesir sahaja..Mereka tidak ada sangat membuat rumah-rumah terbuka ‘open house” berbanding kita di Malaysia dengan penuh gemilang.Kalau mereka ada pun sedikit just untuk keluarga,jiran-jiran serta saudara-saudara yang rapat-rapat sahaja.Itupun kalau nak buat.Mungkin di kampung tak seperti yang berda di Kaherah.Penulis rasa ada pengamatan untuk diperjelaskan di sini.Cukuplah setakat memberitahunya sahaja…Ha..!Di sini jikalau mereka buat solat hari raya mereka buat di padang bahkan ini termaktub dalam sunnah nabi yang menggalakkan solat hari raya di padang-padang yang luas.Mereka hanya menyambut hari raya Puasa hanya sekadar sehari sahaja berbanding dengan kita menyambut hari raya memang 30 hari mengikut 30 hari dalam bulan puasa.Ada sesetengahnyalah …

Blog Archive