Monday, October 15, 2007

Ramadhan & Fitrah


Post Mortem Ramadhan & Back to Fitrah

Bulan Ramadhan baru sahaja berlalu dan tidak berulang lagi pada bulan seterusnya melainkan setelah berlalu bulan-bulan yang lain.Apakah kita mungkin akan bertemu lagi pada bulan-bulan yang akan datang.Jawapannya …Wallhua’lam.Hanyalah kita mampu berdoa sebagaimana apa yang diajarkan oleh baginda kepada kita “ Ya Allah sampaikanlah kepada kami bulan Ramadhan”…Begitulah rasanya terasa amat sedih apabila meninggalkan bulan Ramadhan.Sebagaimana sahabat-sahabat nabi juga pernah bersedih tentang berakhirnya bulan Ramadhan ini.Ramadhan yang kita tahu seperti mana dalam hadis “Awalnya Rahmat, pertengahannya Maghfirah dan yang akhirnya adalah Pembebasan daripada azab api Neraka.Apakah kita tidak mengetahui bahawa bulan Ramadhan ini adalah just untuk umat-umat nabi kita Muhammd S.A.W sahaja dan tidak dianugerahkan untuk umat-umat yang lain..Ya Allah betapa bertuahnya dan bersyukurnya terhadap nikmat Mu ini.Sedangkan Nabi Musa A.S pernah berdoa untuk tergolong dikalangan Nabi kita Muhammad S.A.W..Jadi, kalau Ramadhan hanya setahun sekali dan diangurahkan kepada nabi kita sahaja, apakah kita tidak rasa sensiviti,rasa bersyukur dan bertuah menjadi umat-umatnya…
Jadi apakah amalan-amalan yang kita persembahkan kepada Allah SWT sepanjang dalam bulan Ramadhan ini…
Sekarang kita membuat perbandingan di negara kita di Malaysia bagaimana suasana, roh-roh, semangat,sikap, tabiat dan sensitiviti masyarakat Melayu dan rumpun Melayu sama ada di Asia tenggara itu amat jauh sekali berbanding dengan negara kita.Sebagai contoh kita apabila masuk sahaja bulan Ramadhan, mentaliti kita akan meletakkan dalam benak fikiran iaitu memenuhkan ruang-ruang perut untuk diisi dengan juadah berbuka puasa .Ini tambahan lagi dengan adanya bazaar Ramadhan.Bazar ramadhan yang kita tahu penuh dengan juadah-juadah berbuka puasa dengan bermacam-macam dan beraneka-beraneka jenis juadah sama ada yang berbentuk beratnya, ringannya ataupun minuman-minuman.Berbagai-berbagai mengikut tempat,masyarakat, bangasa ,puak yang mempopularkan dengan kebanggaan pameran makanan mereka untuk berbuka puasa…Sebenaranya apa? Banyak sungguh makanan-makanan dan jenis-jenis minumannya.Penulis boleh berani mengatakan yang sebenarnya bulan puasa ini adalah pesta makanan tahunan dan bukan penghayatan bulan Ramadhan.Ini bukan apa, pernah satu ketika itu,ada jenis makanaan yang memang tidak dijual pun pada harian-harian yag lain selain pada bulan puasa tetapi tiba-tiba boleh muncul dan sememangnya famous pada bulan puasa..Ya..Allah! Peliknya dan ajaibnya! …Kalau solat tarawikh pada hari pertama ramai dan mula-mula yang ramainya dari malam ke-2 hingga malam ke 10 bulan Puasa.Tetapi apabila masuk sahaja pertengahan-pertengahan suasana surut mula berkurang dari sehari ke sehari.Kalau dahulu katakan 10 saf. Pertenghan 5 hingga 7 & 8 saf tetapi bila masuk hari terakhir bulan Ramadhan tinggal 2 hingga 3 saf sahaja.Memang begitu.Jangan nak nafikan dan bukan nak pertikaikan apa yang penulis katakan di sini.Sebenarnya pada masuk sahaja dalam pertengahan puas mentaliti orang-orng kita akan merawang-rawang dalam setiap jenis jantina yang memikirkannya.Bagi kaum lelaki akan memikirkan untuk membeli pakaian-pakaian untuk dipakaikan pada hari raya nanti.Sama ada untuk dia, isteri dan anak-anaknya.Bagi kaum perempuan, mereke memikirkan untuk membuat persiapan dan persediaan untuk hiasan-hiasan rumah sama ada membeli langsir baru, kusyen baru dan tak kurang juga beli perabot-perabot baru.Selain itu juga memikirkan untuk membuat persiapan kuih-muih untuk persiapan pada hari raya nanti.Maka penuhlah di shoping-shoping kompleks dengan berpusu-pusunya orang ramai untuk membeli “barang-barang” dan “hagah-hagah” raya yang bakal disambut nanti.Yang paling menyedihkannya, pernah hari pertama ada sahaja sahaja tawaran-tawaran dan promosi-promosi barangan-barangan murah. Dan yang paling menyayat hati ada terselit dalam corong-corong radio dan di pasar raya tu lagu-lagu raya.Pelik sungguh itu pun hari pertama dalam bulan puasa.Bahkan di negara kita ada setengah-setengah orang-orng Melayu yang bergama Islam itu yang makan walupun di kedai yang tertutup.Tapi dengan perlaksanaan oleh penguatkuasaan Jabatan Agama menangkap mereka yang tidak berpuasa just sekadar dengan membayar kompaun –kompaun (denda ).Apabila menjelang sahaja di ambang-ambang bulan raya ini ramai yang berpusu-pusu untuk balik ke kampung menyambut raya bersama ahli-ahli keluarga dan sanak saudara di kampung-kampung.Ni baguslah nilai yang baik.Sebenarnya dah seminggu puasa tu, dah mula nak riuh promosi-promosi raya sama ada fesyen-fesyen pakaian dan macam-macam aneka lagi.Kaum laelaki dan kaum permpeuan sama sahaja.Lagu-lagu raya dah mula di sana sini.Corong-corong radio,iklan-iklan di televisyen ,di dada-dada akhbar dan majalah penuh dengan muatan lagu-lagu raya dan promosi-promosi menyebabkan mentaliti masyarakat melayu beriya-iya nak mengagungkan hari raya berbanding bulan puasa bukan nak memenuhi kuota pada penghujung 10 malam yang terakhir.Sepatutnya pada ketika itulah dipenuhi dengan amalan-amalan yang berlipat ganda pada penghujung 10 malam Ramadhan.Sebenarnya penulis sendiri tengok tipis dan nipis sahaja mentaliti dan semangat untuk menghidupkan malam Lailatul-Qadar ini..Ada juga tetapi sedikit sangat..ya Allah!,aku rasa amat-amat sedih dengan sikap pelik masyarakat Melayu yang jahil dan mereka tak tahu tentang fadhilat dan keistimewaan bulan ramadhan ini, lebih-lebih lagi malam Lailatul-Qadar.Bila hampir seminggu sahaja lagi, televisyen akan mula menayangkan cerita-cerita ramadhan dan cerita cerita pra hari raya dan sejurus selepas itu akan menyajikan cerita-cerita atau program-program yang sensasi-sensasi dalam kacamata tv sama ada di tv1,tv2,tv3,tv7,tv8.tv9 dan astro.Banyak sungguh dan limpah ruah program-program dengan penggayaan artis untuk cerita-ceritanya yang sensasi dan menyayat hati di kacamata televisyen nanti.Lagu-lagu raya berselerak dan berjoget-joget di hari raya.Tak kurang juga, sudah ada pembuatan dan penggambaran atau kita katakan “shooting” filem, drama dan persembahan untuk dipersembahkan dan disajikan di televisyen-televisyen yang bakal disajikan pada hari kemuncak raya pertama dan seterusnya pada penghujung bulan raya nanti.Ada sesetengah tu dah standby satu tahun lagi semata-mata just memang untuk hari raya sungguh.Penggayaan artis dengan tidak menutup aurat baik lelaki dan permpuan juga sama sahaja…Penonjolan fesyen-fesyen dan peragaan pakain-pakaian yang dikatakan canggih dengan rentak dunia pada ketika dan zaman ini.Sebaik sahaja berakhir bulan puasa bukan main gembiranya.Memang dalam hadis ada disebutkan “Dua kegembiraan yang orang beriman:pertama apabila dihidangkan makanan dan yang kedua apabila menemui Tuhan apabila hari Kelak nanti”..
Tafsiran apabila dihidangkan makanan tu juga ialah apabila menyambut hari kebesaran Islam iaitu hari raya Puasa dan hari raya Korban.Di dalam iIslam terdapat hanya 2 hari sahaja iaitu hari raya puasa dan hari raya Qurban (Hadis).Sebaik shaja masuk sahaja zon Syawal,acara-acara televisyen memang rancak sekali.Budaya ziarah sekarang apabila sekarang ni,penulis sangat–sangat terhakis dah tidak beberapa nampak dan sudah mula berkurang oleh orang muda-muda baik lelaki dan perempuan. Ini kerana mereka dihidangkan dengan ‘juadah” program-program televisyen yang tak berkesudahan 24 jam, apatah lagi Astro dan tv3.Ada-ada saja program-program sensasinya itu.….Motto Astro kan ‘macam-macam ada”..ha! penulis pun tahu walaupun duduk di perantauan ini.Sebenarnya mentaliti(corak pemikiran) bangsa melayu yang bergama Islam mereka ini mendaulatkan raya daripada mengagungkan bulan puasa.Kalau bulan puasa tu, hanya”sekoda” menahan makan dan minum sahaja dan buat sedikit amalan-amalan dan bukan menghayati sepenuhnya amalan-amalan yang hebat untuk disajikan apatah lagi untuk “OT” pada malam Lailatul Qadar..Hari raya I’dil Fitri diwarnai dengan program-program televisyen khususnya dengan agenda-agenda yang melalaikan hati...Tak ada program yang menambahkan iman dan nak kembali kepada Fitrah.Sebenarnya masyrakat kita tidak tahu sebenarnya Hari Raya Idul Fitri tu adalah hari yang mana kita kembali kepada FITRAH ( iaitu kita bersih).Ini kerana sebaik sahaja kita mencuci dosa, dengan mempertingkatkan amalan-amalan kita pada bulan Ramadhan dan kita kembali kepada “BERSIH” hati kita dari noda dan dosa.Kita seolah-seolah dan berjanji dengan Allah Taala kita akan meningkatkan amalan-amalan kita samada di bulan Puasa dan bulan–bulan yang lain dan juga memburu sampai ke peringkat Zon Taqwa yang Allah janjikan dalam ayat-ayat Al-Quran dalam surah Al-Baqarah “Wahai orang-orang yang beriman,diwajibkan kamu berpuasa sebagaimana orang-orang dahulu berpuasa agar dapat kita melahirkan ketaqwaan”..ayat 183.Kita sebenarnya kembali kepada fitrah seperti bayi yang baru sahaja dilahirka, dari perut ibunya..Tetapi,…tetapi malangnya kita pada hari ini kita seperti seolah-olah telah menodakan bulan tu dengan maksiat-maksiat yang bukan untuk mensucikan hati kepada Rabbul Jalil dengan menginsafi dosa-dosa yang lalu…Ayuhlah! kita kembali kepada FITRAH yang merupakan hari kemenagan orang-orang yang berpuasa bermujahadah dan memperjuangkan melawan hawa nafsu daripda makan dan minum dan perkara perkara yang boleh membatalkan ibadah puasa dan juga hari kemenangan orang-orang dahulu dalam berjihad meninggikan agama suci Allah ini berperang menentang musuh-musuh Kuffar dalam satu perang besar yang dipanggil “Badar Kubra” di mana pertentangan sengit di antara Muslimin vs Kuffar.Akhirnya Allah dah menjanjikan kemenangan untuk Nabi Muhammad dan umat-umat Islam iaitu menetang pihak kafir musyrikin dalam rencana mereka untuk melenyapkan obor Islam di muara bumi ini.Marilah kita Post Mortem Ramdhan kita apakah kita telah mengisi platform dengan amalan-amalan yang soleh yang kita bakal untuk kita sajikan kepada Pencipta kita Tuhan Rabbul Jalil dan apakah hidangan itu betul-betul ‘menarik” dan diterima Allah dengan cukup sah dan syarat-syarat dan mengikut lunas-lunas Syariah Islam dan paksi Sunnah Nabi kita Muhammad S.A.W ..Apa pun kita juga perlu rasa tawadduk dan rasa hina diri kepada Allah dalam garisan awal bulan Syawal ini sebaik sahaja kita beribadah dan apakah kita bersedia dan benar-benar digolongkan dikalangan orang-orang yang dikatakan Back to Fitrah yang Allah janjikan bahawa kita bersih sebaik sahaja kesinambungan dari amalan-amalan di bulan ramadhan tempoh hari..Tepuk dada tanyalah IMAN wahai saudara-saudara seaqidahku…!

Pengalaman Puasa di Ardil Kinanah

Pengalaman mengerjakan amalan Puasa di Bumi Mesir

Di sini penulis akan menyorot sedikit tentang pengalaman dan suasana dalam kedua-dua buah negara yang mana penulis sekarang menuntut di Timur tengah iaitu di Mesir.Sepanjang penulis berada di Mesir ini, penulis memang melihat suasana Ramadhan amat-amat jauh berbeza sekali dengan negara kita.Puasa di Ramadhan di sini masih lagi dalam penghujung musim panas.Terasa panas tu memang ada.Kalau dahulu pernah berbuka pada jam 5 petang kerana masa tu dalam musim sejuk.Sempat berpuasa dalam musim sejuk.Syok amat-amat sangat. Di mesir ini terdapat Iftor ramadhan dipanggil (maidatur-Rahman).Boleh dikatakan semua masjid-masjid ada sahaja buat iftor Ramadhan.MasyaAllah! memang meriah sungguh bulan ramadhan kat sini.Tapi, ada juga setengah-setengah masjid yang tak buat iftor jamaie’.Di sini sambutan puasa memang cemerlang dan gemilang.Tambahan lagi dengan adat-adat mereka yang mengagung-agungkan bulan Ramadahan tambahan lagi dengan Syariat Ilahi.Mereka di sini pasang lampu yang dipanggil ‘fanus”.Lampu ni memang just untuk bulan puasa sahaja.Semenjak ketika keberadaan di Mesir ini, kami dihidangkan dengan kedatangan Syeikh Muhammad Nuruddin Abdullah Al-Marbu, Al-Banjari, Al-Makki. Syeikh ini pernah menjadi tenaga pengajar di Ma’ahad Derang Kedah suatu ketika dahulu.Sekarang pula berpindah di tempatnya di Bogor, Indonesia Kalimantan Selatan.Syeikh ini memang hebat dengan ilmu dan kewarakannya.Pada jam selepas asar sedikit pembacaan kitab sebelum 45 minit untuk berbuka dan bersambung pula pada solat tarawikh sehingga 2 jam diperlukan.Kelas pengajian ini percuma sahaja dan majoritinya pada pelajar malizi sahaja dan ada juga pelajar Indonesia datang.Memang waktu bulan puasa tidak dibiarkan habis begitu sahaja.Bukan bermakna masuk sahaja bulan Ramadhan semua pengajian ditutup.Tidak sama sekali…!Kelas Syeikh ini kadang –kadang tak sampai satu bulan dan syeik tu datang hanya sekitar 3 minggu sahaja diatas jemputan PMRAM (Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir).Pengalaman lagi di Meir ini, ada masjid yang membawa solat tarawikh dengan menghabiskan satu juzu’ sehari,tak kurang juga ada juga masjid tu macam “keretapi express”. Penulis tak menghina bahkan ini adalah realiti yang berlaku di sini.Nak kata kalau jemaah di sini memang ramai sekali dalam mengerjakan solat tarawikh dan tak berkurang sedikit pun walaupun pada penghujung bulan Ramdhan bahkan ramai sekali pada penghujung bulan tersebut. Berbanding dengan yang berlaku di tempat-tempat kita. Kita akan membuat perbandingannya..Sebaik sahaja pada penghujung bulan Ramdahan iaitu 10 malam terakhir, ada sesetengah masjid yang “mengoffer” untuk membuat Qiamullail dan iktikaf di masjid untuk orang ramai.Mereka bangsa-bangsa Arab ini memang mencari sepenuhnya untuk memburu malam Lailatul-Qadar ini.Di Mesir sebaik sahaja pada malam 27 Ramadhan akan turun Syeikh Jibrail di Masjid Amr Al-As,masjid utama atau dipanggil masjid Negeri di Mesir ini.Ingat…! Bukan Malaikat Jibrail turun.Syeikh Jibrail (namanya sebenar) adalah seorang qari kebanggaan Mesir yang mana mempunyai suara yang amat merdu dan amat baik dalam pembacaan Al-quran dan hebat dengan selok belok pembacaan Al-quran, bahkan dia dijemput oleh mana-mana Negara Islam yang lain termasuklah negara kita Malaysia yang menjadikannya imam jemputan.Pernah satu ketika di Masjid Negeri Pahang di Kuantan, Pahang.Syeikh ini lebih popular dengan pembawaan qunut dalam solat witir.Qunut sahaja mencecah hampir 1 jam dalam satu ketika,bahkan bukan itu sahaja qunutnya “berjaya” menarik perhatian makmum-makmum dan membuatkan rasa insaf dan makmum-makmum akan mengalirkan air mata dengan teresak-esak sekali.Bahkan tergamat sekali dengan riuh rendah suara tangisan di masjid tersebut.Bahkan masjid itu akan melimpah ruah dengan ramainya makmum-makmum dan boleh dianggarkan dalam satu-satu ketika hampir 10 ribu orang yang datang dari seluruh pelusuk rakyat Mesir ke masjid tersebut.MasyaAllah memang ramai sekali…Alhamdulillah, baru-baru ini pernah berbuka bersama-sam dengan jemaah untuk beriftor dan sembahyang tarawikh dan solat sunat tasbih bersama dengan syeikh ana Syekh Muhammad bin Najmuddin Al-Kurdi di A’bud.Al-ha,mdulillah pada malam raya penulis sempat beriftor bersama sebaris dengan barisan-barisan syeikh dan malam tu selepas solat isya’ dan takbir.Sejurus selepas itu, kami juga buat solat tasbih bersama-sama.Alhamdulillah penulis pernah mengikutinya dan mengalami dalam suasana tersebut.Bukan riyak ni.Just untuk menceritakannya sahaja.Alhamdulillah, masa sembahyag raya, penulis sempat sembahyang sunat hari raya di Masjid Saidina Husien di Masjid Husien bersebelahan di Masjid Al-Azhar..Alhamdulillah,nikmatnya yang amat sangat.Di Mesir ini, yang menariknya iaitu apabila zakat Fitrah dikeluarkan oleh orang-orang Islam di sini dengan memasukkan wang zakat terus ke dalam kotak besi atau tabung-tabung yang disediakan oleh pengurusan masjid tanpa perlantikan amil-amil.Penulis rasa amilnya ada dilantik oleh Wazir Awqaf oleh Hal Ehwal Bahgian Kegamaan tapi tak macam di Malaysia ada amil khas cuma amil-amil di Mesir ini hanya pegawai dan penyelia masjid dan tak perlu sampai berjumpa dengan orang ramai.Orang-orang di Mesir just masukkan wang zakat dalam tabung-tabung mengikut berberapa orang tanggungan dalam keluarganya dan zakat fitrah dalam 7 Poud Mesir sahaja.Di Meir ini, pengagihan zakat-zakat fitrah ada juga kepada pelajar-pelajar malizi dan kebiasaanya di muhafazah-muhfazah sahaja.Berbanding di Kaherah.kalau ada pun jarang-jarang sahaja dan sedikit sahaja yang membuatnya.Di Mesir ini, bukan seperti di Malaysia yang ada bazaar Ramdhan yang menghidangkan juadah-juadah berbuka puasa untuk dijual.Tak ada tempat-tempat yang tertentu dengan penuh juadah-juadah berbuka puasa kecuali dengan jualan sedikit air minuman dan sedikit makanan-makanan di Mesir.Itupun di hadapan kedai-kedai mereka sahaja.Kuih yang penulis tahu setakat ni dalam bulan puasa ini oleh orang –orang Arab Mesir ni iaitu kutayyap dan kunafah.Apa-apapun sikap,tabiat,corak,suasana ,gaya ,semangat, sensitiviti dan ruh-ruh masyarakat arab terhadap bulan puasa memang amat-amat jauh berbeza dengan kita.Penulis ini dah hampir 5 tahun duduk di Mesir ini memang tahulah kat sini.Dan nak diceritakan juga ada sestengah-setengah arab yang sebahagian tu, perasaan malas memang ada,tapi itu hanya tertumpu kepada peribadi tertentu sahaja.Yang penting penulis dah dedah dengan sikap-sikap Arab terhadap bulan Ramadhan.Tapi masyarakat arab-arab di sini tak popularkan sambutan hari raya sekadar menyambutnya dengan apa yang diajarkan dalam Sunah Nabi sahaja.Semua jenis-jenis Arab bukan di Mesir sahaja..Mereka tidak ada sangat membuat rumah-rumah terbuka ‘open house” berbanding kita di Malaysia dengan penuh gemilang.Kalau mereka ada pun sedikit just untuk keluarga,jiran-jiran serta saudara-saudara yang rapat-rapat sahaja.Itupun kalau nak buat.Mungkin di kampung tak seperti yang berda di Kaherah.Penulis rasa ada pengamatan untuk diperjelaskan di sini.Cukuplah setakat memberitahunya sahaja…Ha..!Di sini jikalau mereka buat solat hari raya mereka buat di padang bahkan ini termaktub dalam sunnah nabi yang menggalakkan solat hari raya di padang-padang yang luas.Mereka hanya menyambut hari raya Puasa hanya sekadar sehari sahaja berbanding dengan kita menyambut hari raya memang 30 hari mengikut 30 hari dalam bulan puasa.Ada sesetengahnyalah …

Blog Archive