INI BUKAN LAGI ZAMAN ROM LAWAN PARSI 

Semuga Allah beri kebijaksanaan siyasah terhadap Turki untuk menghadapi apa sahaja cabaran yang mendatang. Ini bukan lagi urusan PERLAWANAN antara Rusia melawan ISIS, NATO atau Amerika… bukan juga era perlawanan antara ROM dan PARSI, tetapi antara musuh Islam melawan ‘HAMBA ALLAH’.

Firman Allah dalam surah 30. Ar Ruum ayat 2-6: “Telah dikalahkan bangsa Rumawi. Di negeri yang terdekat, dan mereka sesudah dikalahkan itu akan menang. Dalam beberapa tahun lagi BAGI ALLAH-LAH urusan sebelum dan sesudahnya. Dan di hari itu bergembiralah orang-orang yang beriman. Karena pertolongan Allah. Dia menolong siapa yang dikehendakiNya. Dan Dialah Maha Perkasa lagi Penyayang. Janji yang sebenarnya dari Allah. Allah tidak akan menyalahi janjiNya, tetapi KEBANYAKAN MANUSIA TIDAK MENGETAHUI.”

Jika kita kata AGAMA DAN POLITIK adalah 2 perkara yang berasingan, itu bermakna kita tidak mengkaji alQuran dan Sunnah. Bacalah surah ar-Ruum yang pendek ini dan cuba fahami apa siasah politik yang tersirat di sebaliknya. Baca dan fahami juga surah al-Balad (negeri), al-Mulk (kerajaan), al-Kahfi (gua), as-Saff (barisan), al-Hajj (Haji/Hujjah) dan lain-lain.

Pelajaran dari alQur’an itulah strategi yang telah digunakan oleh Rasulullah SAW sebagai sunnah ikutan bagi kita dalam berpolitik. Kembalilah berpandu kepada alQuran dan sunnah baginda. 


bersatu paduLaH!!!!!

Popular Posts