Saturday, September 15, 2007

Catatan seorang mantan Rais (YDP) BKMIP.......

Assalamualaikum warahmatullhiwabarakatuh.....

Disini, saya ingin menceritakan pengalaman yang ana kira terlalu hebat dan agung dalam kehidupan saya ini. Saya rasa ini bukanlah sesuatu untuk menunjuk-nunjuk, riyak apatah lagi takabbur dengan yang ada tetapi jauh dari sudut itu. Pengalaman yang lalu mengajar erti kedewasaan dan kematangan dalam memacu kehidupan yang akan datang, lebih luas, banyak mehnah dan tribulasi untuk kita menempuhinya.Penulis sebenarnya bukan untuk menyorotkan sesuatu yang terpendam bahan untuk dijadikan perkongsian dan luahan ataupun sesuatu mekanisme yang kita kira boleh dikongsi dan diambil mana-mana yang baik dalam kehidupan ini.
Pada pertengahan pada 5 September 2006 pada tahun lepas, saya telah dicalonkan oleh ahli-ahli BKMIP untuk menampuk pemerintahan BKMIP bagi sesi 2006/2007. Pada asalnya, saya memang tak menyangka dalam percalonan ini. Saya tak berniat langsung dalam jawatan setinggi ini. Ketika itu, saya telah bersaing dengan seorang kawan saya sebagai pesaing dalam jawatan Rais iaitu (YDP) BKMIP...Sebelum seminggu sebelum tu dah,nama saya bakal dicalonkan untuk percalonan nama tersebut, namun saya tak endah sahaja..Saat sahaja 2 hari sebelum Mesyuarat Agung Tahunan Kali 41 (MAT), nama saya memang naik dalam percalonan.Saya memang tak menyangka dengan pecalonan ini.Nak atau tak nak ikutkan sahaja. Saya bukan nak riak untuk menyatakan di sini, jawatan yang setinggi itu, tak langsung untuk saya impikannya. Namun saya terkenang dengan apa yang pernah dikatakan oleh Saidina Umar R.A yang mana telah menyatakan bahawa kata-katanya "Jangan sesekali minta untuk berjawatan, tetapi ingatlah kalau diberi amanah atau jawatan terimalah dengan sebaik-baiknya"..Begitulah mafhumnya..Sebenarnya inilah salah satu sorotan ucapan saya ketikamana ucapan sulung saya dalam MAT yang juga ucapan penangguhan.
Jadi, setelah pilihanraya dilakukan bahawa saya telah memenangi dalam pencalonan tersebut dengan undian sebanyak 100 orang yang mana pesaing saya lebih kurang 76 orang undian. Jauh undian pun tak jauh berbeza pun dengan pesaing saya. Maka tibalah saat-saat pengumuman dibuat maka nama saya diumumkan dan seterusnya dinobatkan sebagai YDP bagi sesi 2006/2007.Saja untuk maklumkan dan nak nyatakan di sini, bahawa tarikh MAT tersebut betul-betul pada ulang tahun pemergian arwah almarhum ayahanda tercinta saya pada tarikh 5/9 itu.Maka hadiahkan al-Fatihah pada arwah al-marhum ayahanda saya sebagai ihtiram dan penghormatan. Moga Rohnya tenang bersemadi bersama para-para auliya', siddiqin, solehin, sahabat2 dan nabi-nabi.
Jadi, saya telah dinobatkan untuk memegang jawatan tersebut.Nak ceritakan satu-satu pengalaman, saya rasa cukuplah saya hanya ceritakan pengalaman secara rambang sahaja. Pada awalnya saya tak percaya nak memegang jawatan ini. Dan saya rasa tak 'reti' macam mana untuk mentadbir BKMIP ke arah pentadbiran dan pengurusan yang baik.Nak kata pengalaman tu, tak tahu sangat, tapi saya cuba untuk mencuba dan banyak meniru kepimpinan yang lama-lama. Kadang-kadang saya ini mengambil nasihat daripada Penasihat saya..Saya bukan menafikan peranan EXCO @ AJKT saya dalam menanyakan pendapat mereka .Kadang-kadang ada juga saya ambil idea mereka dan saya yang membuat keputusan. Ni pentingnya berorganisasi.Promote sedikit!
Sebenarnya dalam mentadbir ini,bukanlah perkara yang mudah rupa-rupanya..Banyak sungguh mehnah, ujian, cubaan, dugaan yang ditempuhi.Dalam saya memegang jawatan ini, saya merupakan "coordinator center", yang mana saya dijadikan pusat tumpuan orang ramai. Saya perlu menjalinkan hubungan baik dengan Sultan Pahang, Kerajaan Negeri Pahang, Yayasan Pahang Malaysia dan Kaherah,Jabatan Agama Islam Pahang, Kedutaan Besar Malysia Kaherah (KBMK), Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK), Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM), (BAKAN-BAKAN )Badan Kebajikan Anak-anak Negeri, Dewan Perwakilan Mahasiswa/wi (DPM), Persatuan-persatuan yang diiktiraf oleh PMRAM sahaja. Boleh kata saya adalah orang tumpuan orang.Bukan senang dengan jawatan ini. Nama kita ini ada catatan ke pejabat Menteri Besar. Baik dan buruk terletak dalam kepimpinan dan pentadbiran. Ala kulli hal,al-hamdulillah saya berjaya menjalinkan hubungan yang cukup baik dan cemerlang dengan kesemua yang saya sebutkan tadi. Pengalaman saya pernah bermesyuarat dengan Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah bahkan bersamanya dengan TYT Datuk Duta. Mesyuarat bersama denga Ahli-ahli Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Pahang di Hotel Intel Continental di Star City, City Center di Makram Abid. Mesyuarat bersama YDP-YDP BAKAN dan juga Pengerusi-pengerusi DPM. Mesyuarat bersama juga dengan Pembantu Tadbir Pengurusan Yayasan Pahang Kaherah. Satu perkara yang tak dilupakan iaitu berucap ketika Majlis Perasmian Asrama Indera Mahkota, asrama anak-anak Pahang di Hayyu Asyir. Bukan senang seh! Berucap secara langsung dalam majlis dengan rombongan-rombongan Kerajaan Negeri dan dalam dewan terdapat pegawai-pegawai Kedutaan, pegawai-pegawai negeri, isteri-isteri pegawai dan lebih 300 orang pelajar ketika itu.
Sebenarnya dalam mentadbir BKMIP atau dalam pentadbiran ini,kita bukan sahaja yang menempuh dalam 10 orang jenis rupa atau perangai, tetapi ingatlah di sana kita bertempuh hampir 300 orang ahli-ahli yang berbagai-bagai rupa, perangai, tabiat, sifat dan karenah yang bermacam-macam. Pening kepala seh!
Sebenaranya, dalam menjawat jawatan yang tinggi ini bukan sahaja kita bertugas dan bekerja berat-berat sangat, cuma di sini saya ingin saya simpulkan dalam 4 perkara iaitu (FTTJ): Pertama-Seorang Rais atau Ketua perlu Fikir. Fikir ini bermaksud bagaimana untuk merancang pentadbiran, pengurusan dan pentadbiran ke arah yang lebih baik. kadang fikir bagaimana memikir dasar-dasr pentadbiran Tak kurang juga memikir bagaimana mencari penyelesaian dalam kerumitan dan jalan penyelesaiannya. Kedua-Tindak. Bertindak ini mengikut apa yang dirancangkan bukan sewenang-wenangnya dengan mengikut jalan sesuka hati. Sebab itu dalam ayat Al-Quran dinyatakan mafhumnya "Diperintahkan bermusyawwarah dalam urusan". Dan ada ayat lagi dinyatakan Apabila kamu berazam hendaklah kamu berrtawakkal kepada Allah SWT".. Seterusnya Ketiga-Tanggung yang mana setelah memikir dan bertindak dengan apa yang dirancang setelah membuat keputusan. Keempat-Jawab. Di sini kita akan dipertanggungjawabkan oleh ahli-ahli kita yang mana perkara-perkara yang telah kita laksanakan dan usahakan. Sebenarnya itu, bahawa kita dengan ahli sahaja. Bagaimana kita berhadapan dengan Tuhan Rabbul Jalil di Hari Akhirat kelak nanti. Perkara itu, kita boleh bandingkan dan umpamakan di sini lagi. Sorotan dakwah sedikit...
Sebenarnya pengalaman saya menjadi Rais ini terlalu besar, agung dan hebat sekali. Susah nak diceritakan.Banyak lagi. Kadang-kadang itu adalah ilmu yang ilmu yang tidak ada dalam muqarrar pelajaran bahkan ada dalam pengalaman yang manis, baik, suka, duka, hiba dan macama-macam lagi. Pengalaman yang menyeronokkan sekali juga iaitu kami di barisan kepiminan atau dalam dalam bahasa arabnya dipanggi "ruasa" yang mana kami pergi jaulah dan mandi pantai di Alexandaria (Iskandariah)dan Matruh. Dua kali kami berjaulah dengan makan-makan angin.Bukan makan angin secara kosong jer, sebenarnya itu adalah method Liqa' Usrah kami cumanya dalam figure jaulah mandi pantai.
Sebenarnya, saya ada cerita sedih juga untuk dinyakatan di sini, tatapi saya ni suka untuk berkongsi pengalaman yang manis sahaja kerana mudah-mudahan orang akan tertarik dengan cerita dan pengalaman saya ini.Sekurang-kurangnya orang yang menilai cerita ini sebagai satu penilaian untuk dijadikan pedoman mudah-mudahan dijadikan sebagai anjakan paradigma yang dikongsi bersama untuk diaplikasikannya dalam kehidupan kita ini sebagai satu jambatan luas untuk kita menghubungkan jalanan kehidupan yang penuh berliku ini tak kira kita dalam proksi dan jawatan apa sekali pun. Yang penting kita adalah HAMBA ALLAH atau KHALIFAH yang dipertanggungjawabkan dalam pengaturan kehidupan ini dalam taabud dan tunduk kita sebagai hambanyNYA dan tidak tahu kita akan bertemuNYA pada bila-bila masa, waktu, saat, ketika dan tempat. Jadi selepas setahun itu juga, yag mana genap juga saya mentadbir BKMIP ini, maka pada tanggal 5/9/2007 juga adalah tarikh keramat dalam kehidupan ini yang mana jawatan saya sebagai YDP BKMIP digugurkan untuk memberi kepada pemerintahan yang baru pula. Cukuplah satu penggal dalam satu tahun. Ada juga pernah dalam BKMIP ni, YDP pernah memikul 2 tahun (2 penggal) dalam pentadbiannya..
Saya kira cukuplah setakat ini, mungkin dalam warkah ini dimuatkan padanya cerita-cerita, pengalaman-pengalaman, sinopsis-sinopsis, ilmu-ilmu dan dakwah. InsyaAllah ada masa dan umur yang panjang kita berjumpa lagi dalam sesi penulisan yang akan datang…Tunggu dan saksikan sahaja…Wallahua’lam..
Yang baik adalah datang dari Allah SWT dan yang buruk itu adalah dari Syaitan yang direjam dan saya memohon Perlindungan kepada Allah daipada segala keburukan..Semoga berjaya!!!Jumpa lagi................

Tuesday, July 31, 2007

-B U L A N R E J A B-

-B U L A N R E J A B-
Wahai Saudara-saudaraku yang budiman, Pada hari Isnin tanggal 16 Julai 2007 kita memasuki bulan Rejab. Bulan Rejab adalah bulan Allah swt. Mari kita semak ada apa di balik bulan Rejab itu. Diriwayatkan bahawa Rasulullah saw telah bersabda, "Ketahuilah bahwa bulan Rejab itu adalah bulan ALLAH swt, maka:
* Barang siapa yang berpuasa satu hari dalam bulan ini dengan ikhlas, maka pasti ia mendapat ker e dhaan yang besar dari ALLAH swt *
Dan barang siapa berpuasa pada tanggal 27 Rejab 1428/Isra Mi'raj (Sabtu, 11 Ogos 2007) akan mendapat pahala seperti 5 tahun berpuasa * Barang siapa yang berpuasa dua hari di bulan Rejab akan mendapat kemuliaan di sisi ALLAH swt * Barang siapa yang berpuasa tiga hari yaitu pada tanggal 1, 2, dan 3 Rejab (16,17,18 Julai 2007) maka ALLAH swt akan memberikan pahala seperti 900 tahun berpuasa dan menyelamatkannya dari bahaya dunia dan siksa akhirat *
Barang siapa berpuasa lima hari dalam bulan ini, insyaallah permintaannya akan dikabulkan Allah swt *
Barang siapa berpuasa tujuh hari dalam bulan ini, maka ditutupkan tujuh pintu neraka Jahanam dan barang siapa berpuasa lapan hari maka akan dibukakan lapan pintu syurga *
Barang siapa berpuasa lima belas hari dalam bulan ini, maka ALLAH swt akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan menggantikan kesemua kejahatannya dengan kebaikan, dan barang siapa yang menambah (hari-hari puasa) maka ALLAH swt akan menambahkan pahalanya." Sabda Rasulullah saw lagi :"Pada malam Mi'raj, aku melihat sebuah sungai yang airnya lebih manis daripada madu, lebih sejuk daripada air batu dan lebih harum daripada minyak wangi, lalu aku bertanya pada Jibril as "Wahai Jibril untuk siapakah sungai ini?" Maka berkata Jibrilb as "Ya Muhammad sungai ini adalah untuk orang yang membaca salawat untuk engkau di bulan Rejab ini." Dalam sebuah riwayat Tsauban bercerita :"Ketika kami berjalan bersama-sama Rasulullah saw ke sebuah kubur, lalu Rasulullah saw berhenti dan beliau menangis dengan amat sedih, kemudian beliau berdoa kepada ALLAH swt. Lalu saya bertanya kepada beliau "Ya Rasulullah, mengapakah engkau menangis?" Lalu baginda bersabda "Wahai Tsauban, mereka itu sedang diseksa dalam kuburnya dan aku berdoa kepada ALLAH swt, lalu ALLAH swt meringankan atas mereka." Sabda beliau lagi "Wahai Tsauban, kalaulah sekiranya mereka ini mau berpuasa satu hari dan beribadah satu malam saja di bulan Rejab niscaya mereka tidak akan diseksa di dalam kubur." Tsauban bertanya "Ya Rasulullah, apakah hanya berpuasa satu hari dan beribadah satu malam dalam bulan Rejab sudah dapat mengelakkan dari seksa kubur?" Sabda beliau "Wahai Tsauban, demi ALLAH Zat yang telah mengutus aku sebagai nabi, tiada seorang muslim lelaki dan perempuan yang berpuasa satu hari dan mengerjakan sholat malam sekali dalam bulan Rejab dengan niat karena ALLAH swt, kecuali ALLAH swt mencatatkan baginya seperti berpuasa satu tahun dan mengerjakan sholat malam satu tahun." Sabda baginda lagi "Sesungguhnya Rejab adalah bulan ALLAH, Sya'ban Adalah bulan aku dan bulan Ramadhan adalah bulan umatku." "Semua manusia akan berada dalam keadaan lapar pada hari kiamat, kecuali para nabi, keluarga nabi dan orang-orang yang berpuasa pada bulan Rejab, Sya'ban dan bulan Ramadhan. Maka sesungguhnya mereka kenyang, serta tidak akan merasa lapar dan haus bagi mereka."

Hari Penerangan & Wada...'

Al-Hamdulillah segala puji Bagi Allah Yang Maha Mulia kerana pada tarikh hari ni, adalah satu catatan sejarah yang agung untuk BKMIP kerana pada hari ini, penerangan Hisbah dilaksanakan oleh Pengarah Hisbah @ lebih dikenali dengan (Unit Bimbingan & Kaunseling) 2007. Tujuan ini adalah untuk menerangkan kembali secara jelas dan detail segala permasalahan, kegusaran, salah faham, perselisihan, ketidakfahaman dan kesamaran yang berlaku terhadapa peranan BKMIP dan peranan Hisbah dan membaiki segala kelemahan, mencegah segala kemungkaran dan meningkatkan imej BKMIP kepada ahli-ahli yang selam ini dijankitkan dengan virus yang membawa perpecahan kepada BKMIP.Mak pada hari ini menu-menu yang dihidangkan ialah pembersihan segala permasalahan-permasalahan, pembaikan imej BKMIP dan majlis wida' untuk Ketua Lemaga Penasihat BKMIP Ustaz Azahari bin Zailani. Ana secara peribadi bersyukur kepada Allah dan berbangga dengan majlis ini. Syabas diucapakn kepada yang berjaya dan melibatkan diri secara mahupun tidak secara langsung dalam menjayakan program ini.Moga Allah menilai usaha dan kerja-kerja yang dilakukan untuk kita persembahkan kepada Allah SWT kelak dan sebagai syahid amalan kita di muara alam yang fana ini.Wassalam.......

Thursday, July 12, 2007

Berdakwah secara hikmah

Dari as-Sunnah. Pesan Nabi, anak-anak yang sudah berusia sepuluh tahun kalau tidak mahu mengerjakan solat, boleh dipukul/ dirotan. Tidakkah itu “keras”? Tidakkah itu “tegas” dan “kasar” (tapi bukan zalim ya)? Mengapa Nabi tidak suruh pujuk, tunjuk contoh atau motivasi SAHAJA tapi boleh disakiti pula apabila perlu? Kalau ikut formula pihak yang menentang, maka Nabi Muhammad sudah menjadi seorang yang tidak berhikmah atau berhemah!Berikut kita senaraikan beberapa contoh untuk mengukuhkan hujah bahawa “berdakwah secara berhikmah” adalah “berdakwah secara bijaksana” dan bukannya “berdakwah secara lemah-lembut” SAHAJA:
1. Dari al-Kitab. Al Quran sebagai contoh. Ia mengandungi ayat-ayat dorongan yang diseimbangkan dengan ayat-ayat ancaman. Ia membawa khabar baik yang diseimbangkan dengan berita-berita buruk. Ia menyatakan pujian kepada pihak-pihak tertentu yang diseimbangkan dengan kecaman kepada pihak-pihak tertentu. Hairan kita, bagaimana seseorang itu boleh mengatakan, “Ikutlah cara berdakwah dalam al-Quran… lemah-lembut… tidak kasar.” Ini maksudnya dia baru membaca SEBAHAGIAN al-Quran. Bolehkah al-Quran diambil sebahagian-sebahagian sahaja?.......
2. Dari as-Sunnah. Pesan Nabi, anak-anak yang sudah berusia sepuluh tahun kalau tidak mahu mengerjakan solat, boleh dipukul/ dirotan. Tidakkah itu “keras”? Tidakkah itu “tegas” dan “kasar” (tapi bukan zalim ya)? Mengapa Nabi tidak suruh pujuk, tunjuk contoh atau motivasi SAHAJA tapi boleh disakiti pula apabila perlu? Kalau ikut formula pihak yang menentang, maka Nabi Muhammad sudah menjadi seorang yang tidak berhikmah atau berhemah!
3. Selepas al-Quran dan as-sunnah,lihat pula tindakan sahabat. Selepas kewafatan Rasulullah, ada pihak yang tidak mahu membayar zakat padahal ajaran-ajaran Islam yang lain umumnya masih mereka laksanakan. Apa tindakan Saidina Abu Bakar untuk membetulkan masalah ini? Dia menghantar pasukan perang! Majoriti sahabat terhampir tidak bersetuju pada mulanya tetapi Saidina Abu Bakar meneruskan juga tindakannya. Dan KESANNYA, pembayaran zakat selepas peristiwa ini menjadi beres. Umat Islam di wilayah-wilayah lain mendapat pengajaran daripada peristiwa ini. Bagi pihak yang diserang, sebahagian mereka mati terbunuh dan tidak boleh membayar zakat lagi. Nyatalah bukan mereka sasaran utama dakwah berhikmah Saidina Abu Bakar tetapi umat Islam di seluruh wilayah. Begitulah bijaknya sahabat. Begitulah membetulkan secara berhikmah. Yang utama dipandang ialah kemungkinan KEBERKESANANNYA, bukan kaedahnya.
4. Generasi selepas zaman sahabat. Rajin-rajinlah tambah ilmu, luaskan pandangan kita. Lihat kaedah Hujjatul Islam Imam al-Ghazali menegur Ibnu Sina dan para penerus fahamannya dalam kitab al-Munqiz min adh-Dhalal. Orang yang berfahaman “berhikmah” itu “lemah-lembut” sahaja, pasti akan mengatakan Imam al-Ghazali tidak pandai berdakwah, tidak berhemah, tidak berhikmah. Cara Imam Ghazali ini boleh diperhatikan lagi dalam kitabnya ar-Risalah al-Laduniyyah ketika menolak pandangan sempit seorang ahli tafsir. Begitu juga dalam Tahafut al-Falasifah.
5. Orang bukan Islam pun faham hal ini. Cuba lihat filem “Kingdom of Heaven”. Selepas bapa kepada watak utama (Ballian) menyampaikan amanat-amanat pentingnya, dia menampar muka Ballian sekali. Tujannya supaya Ballian teringatkan tamparan itu dan sekaligus mengingati kesemua amanat pentingnya. Ternyata kaedah penuh hikmah ini berjaya mengekalkan ingatan Ballian akan kata-kata bapanya. Bayangkan, pembuat filem ini yang terdiri daripada orang-orang bukan Islam pun faham apa itu “berdakwah secara berhikmah”.
6. Dari amalan orang Melayu. Apabila anak kecil memanjat tiang ataupun pokok, dan kita hendak menyuruhnya turun. Biasa kita dengar orang tua-tua berkata, “Hah, panjatlah lagi, panjaaat! Panjat lagi tinggi-tinggi!” dengan wajah kegeraman dan suara yang keras. KESANNYA memang bagus. Si anak serta-merta turun. Tapi kalau kita guna cara lemah-lembut, biasanya si anak buat dengar tak dengar saja. Betul tak? Begitulah kaedah menegur secara berhikmah.
7. Kaji pula kem-kem motivasi untuk para pelajar. Mereka yang tidak faham pasti membuat anggapan bahawa kem motivasi tentunya dipenuhi dengan seruan lemah-lembut, merangsang, memujuk, ikram, menggembirakan, memberi semangat dan seumpamanya. Kalau berpeluang ikutilah malam kemuncaknya, kita akan lihat bagaimana kekerasan, ancaman, makian, hinaan dan lain-lain yang nampak kasar tetapi program pada malam itulah yang paling berkesan dan berbekas di hati pelajar. Bahagian itulah yang biasanya membawa perubahan kepada minda peserta. Kita dapat dengar jeritan, kemarahan dan herdikan para motivator yang disulami dengan nada hiba dan penyesalan. Keluarlah kata-kata “kamu memang bodoh”, “anak derhaka”, “akulah anak yang bebal”, “tidak mengenang budi”, “menyusahkan ibu bapa dan guru-guru” dan sebagainya. Maka menangislah para pelajar apabila pemikiran mereka dikasari secara berhikmah yang memungkinkan berlakunya perubahan sikap.
8. Agaknya semua guru sekolah tidak berhikmahlah. Ini kerana mereka kadang-kadang menegur atau membetulkan dengan kekasaran, hukuman dan kekerasan. Seringlah kita dengar ada pelajar yang dirotan (kasar dan mendatangkan kesakitan), ketuk ketampi dua puluh kali, jalan itik depan kelas, pusing padang dua “round” dan sebagainya. Yang tidak berhikmahnya ialah jika guru zalim seperti menendang, hantuk kepala pelajar ke dinding, hukum ketuk ketampi seribu kali, berdiri dua jam tengah panas dan seumpamanya- ini baru dikatakan tidak berhikmah.
9. Kaji pula dunia ketenteraan. Mereka umumnya dilatih dan dibentuk dengan berhikmah. Untuk membentuk ketahanan minda dan fizikal, sangat biasa mereka dihukum “pumping” berpuluh kali, kawad berjam-jam, “jogging” sambil membawa beban batu-bata, meniarap seolah-olah menanti musuh selama satu jam, dilatih ketahanan minda dengan kejian, makian dan gertakan, dan sebagainya. Bolehkah kita katakan semua kekerasan ini sebagai tidak berhikmah?
10. Kisah para nabi terdahulu. Nabi Musa yang baru pulang dari Bukti Tursina amat terperanjat melihat sebahagian besar kaumnya menyembah patung anak lembu. Dengan kasar dia menarik janggut Nabi Harun dan mengherdiknya. Siapa berani kata Nabi Musa tidak berhikmah?Sebab itu, sangat penting untuk kita berfikir panjang terlebih dahulu sebelum memberi apa-apa kata-kata terutamanya dalam hal-hal keagamaan.Seterusnya kita lihat pula, adakah setiap dakwah yang lemah-lembut itu “berhikmah”?Syeikh Albani dan Syeikh Fauzan menjadi idola fahaman Tajdid Lapok. Mereka menghukumkan haram keseluruhannya kepada muzik dan nyanyian. Pendirian mereka ini secara tidak langsung menyatakan Imam al-Ghazali, Dr. Yusuf Qardhawi, Dr. Abdul Karim Zaidan, Abdullah bin Umar, al-Qadhi Abu Bakar bin al-Arabi, Al Mawardi, Amru al-Ass, Abdullah bin Zubair, Imam asy-Syaukani, Ibnu Hazm, Al-Imam Mohd. Asy-Syazili, Muawiyah, Imam al-Haramain dan lain-lain sebagai PENGHALAL KEPADA PERKARA-PERKARA KEMAKSIATAN DAN DOSA.. Jenis ini memang tidak berhikmah. Sepatutnya mereka mencontohi Imam Syafie dan mazhab Syafie yang menggunakan kalimah “aku benci” dan bukannya haram. “Aku benci” mengikut kaedah mazhab Syafie membawa hukum MAKRUH dan bukannya HARAM. Siapa Albani dan Fauzan berbanding Imam al-Ghazali, Dr. Yusuf Qardhawi, Dr. Abdul Karim Zaidan, Abdullah bin Umar, al-Qadhi Abu Bakar bin al-Arabi, Al Mawardi, Amru al-Ass, Abdullah bin Zubair, Imam asy-Syaukani, Ibnu Hazm, Al-Imam Mohd. Asy-Syazili, Muawiyah, Imam al-Haramain dan lain-lain?Dakwahnya memang lembut tetapi tidak berhikmah. Dirasakan diri sendiri saja yang betul. Ada pula pihak yang pertahankan Albani dan Fauzan dengan alasan mereka ulama besar, siapa kita hendak pertikaikan mereka. Tapi pihak-pihak itu sendiri terhijab pandangan dan hati kerana para ulama di atas jauh lebih “besar” daripada Albani dan Fauzan, malah ada yang bertaraf “sahabat”! Siapa pula pihak pro-Albani dan Fauzan itu yang hendak pertikaikan para ulama di atas?Saya sebagai salah seorang tenaga pengajar sering melihat guru-guru baru di sekolah yang mendidik secara lemah-lembut, tiada herdikan, tiada rotan, tiada amaran. Kononnya itulah mendidik, itulah hikmah. Hasilnya… mereka tidak berjaya mengawal kelas. Tidak mampu memastikan tingkah-laku pelajar mengikut aturan yang digariskan. Malah para pelajar juga hilang ataupun kurang rasa hormat kepada mereka. Begitulah KESANNYA kalau mendidik secara lemah-lembut semata. Itu bukan berhikmah.Ini berbeza dengan guru yang mendidik secara BERHIKMAH. Mereka pandai meletakkan lembut dan kasar sesuai dengan tempatnya. Ada kala memuji dan ada kala memberi amaran. Ada waktu memberi hadiah dan ada waktu memberi rotan. Ada masa bersuara manja dan ada masa mengherdik.
KESANNYA… kelas berjalan lancar, tingkahlaku pelajar terkawal dan yang paling penting, rasa hormat pelajar tetap ada.Dengan keterangan-keterangan di atas, jelaslah bahawa “berhikmah” itu bukanlah “lemah-lembut” tetapi “bijaksana” sama ada lembut mahupun keras, asalkan tidak zalim.Seperti biasa, nasihat dan teguran dalam artikel ini adalah untuk “SASARAN UTAMA” sebagaimana yang dibincangkan sebelum ini.Firman Tuhan:“Dan tiadalah yang dapat mengambil pelajaran melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.”(Al Baqarah: 269)

Monday, July 09, 2007

Pesanan As-Syahid Hassan Al-Banna

IMAM Hassan al-Banna dilahirkan pada Oktober 1906 di sebuah desa al-Mahmudiyyah dalam al-Bahriyyah, Iskandariah, Mesir. Beliau berasal dari sebuah perkampungan petani yang terkenal oleh ketaatan ajaran dan nilai Islam. Keluarganya juga ulama yang dihormati. Bapanya, Sheikh Ahmad bin Abdul Rahman al-Banna adalah seorang ulama, imam, guru dan seorang pengarang terkenal. Imam Hassan al-Banna menjadi pemimpin dan pengasas gerakan Ikhwan Muslimin yang dihormati. Melalui kepemimpinan dan didikannya, Ikhwan Muslimin menjadi penggerak kebangkitan semula Islam abad ini. Antara wasiat beliau yang terkenal ialah:
• Apabila mendengar azan, maka bangunlah solat serta-merta walau dalam keadaan apa sekali pun.
Bacalah al-Quran, tatapilah buku ilmu, pergilah ke majlis ilmu, dan amalkan zikrullah serta jangan membuang masa dalam perkara yang tiada memberi faedah.
Berusahalah untuk bertutur dalam bahasa Arab kerana bahasa Arab yang betul itu adalah satu-satunya syiar Islam.
Janganlah bertengkar dalam apa-apa perkara sekali pun kerana pertengkaran yang kosong tiada memberi apa-apa kebaikan.
Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.
Janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.
Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh pendengar kerana percakapan yang nyaring itu adalah perkara yang sia-sia, malah menyakiti hati orang.
Jauhilah daripada mengumpat peribadi orang dan janganlah bercakap melainkan yang memberi kebajikan.
Berkenal-kenalan dengan setiap Muslimin yang ditemui kerana asas gerakan dakwah ialah berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.
Kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada pada kita. Oleh itu, gunakan masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskan pelaksanaannya.

Sunday, July 08, 2007

MENAGISILAH JIKA MENJADI PEMIMPIN.....

Penerimaan kaedah ini bermakna seluruh kepimpinan perlu bersedia bahawa jawatan yang dipegang akan dipertandingkan, dan bersedia untuk menerima keputusan dengan dada terbuka. Umumnya kita menyatakan bahawa kita hanya menawar diri untuk dipilih, bukan mendesak ahli untuk memilih kita. Sifat ini adalah suatu sifat yang sangat terpuji; kerana jawatan bukanlah sesuatu yang menjadi kebanggaan apatah lagi untuk merasa terhormat dengan jawatan yang disandang.
Menyedari bahawa jawatan adalah amanah besar yang terpaksa dipikul di dunia, dan ia terpaksa pula menjawab dihadapan Allah di hari akhirat, maka selayaknya seseorang itu menangis dengan jawatan yang dipegangnya. Bukan menangisi bila ia tidak dipilih; bahkan kalaulah kita menyedari betapa beratnya amanah ini, nescaya kita akan mengucapkan 'terima kasih' kepada sahabat yang tidak memilihnya, kerana mereka telah menolong meringankan kita di hadapan Allah di akhirat.
Mari kita meneliti pesanan Rasulullah s.a.w. kepada Abu Zar al-Ghifari yang datang memohon jawatan kepada Rasulullah s.a.w.;
"Wahai Abu Zar, kamu lemah sedangkan jawatan yang kamu minta ini adalah amanah. Dan dengannya (jawatan) kelak di hari akhirat kamu akan menyesal dan dukacita; melainkan kamu ambil kerana kamu layak memikulnya, dan kamu tunaikan pula amanah itu."
Abu Zar adalah sahabat nabi yang pernah pengsan kerana takutkan Allah, jauh berbeza dengan kita hari ini.
Sabdanya lagi: "Mana-mana pemimpin yang mengkhianati rakyatnya, maka ia di dalam neraka." (Riwayat Tabrani)
Sebenarnya terlalu banyak hadis yang sangat menggerunkan bagi orang yang memikul amanah, namun dikhuatiri akan tiada orang yang sanggup menerima jawatan yang diamanahkan kepadanya, maka memadailah dengan peringatan ini, menyebabkan ia takut untuk menerima jawatan yang diberi.
antara menerima dan menolak amanah memimpin
Lalu ada yang bertanya kalau demikian, apakah kita harus biarkan jawatan disandang oleh orang yang tidak layak untuk menguruskan organisasi parti kita. Kita melihat tidak timbul soal tidak layak, kerana semua pendokong kepimpinan yang ada adalah mereka yang sangat layak memikulnya.
Kita hanya memilih yang terbaik dari yang baik-baik, kerana itu sifat yang ada kepada kita adalah tidak melampau dalam mengharapkan jawatan untuk dimenangi, sehingga sekiranya kita tidak terpilih kita melakukan sesuatu diluar adab berjamaah, sehingga tindakan kita tidak menguntungkan jamaah bahkan menyusahkan jamaah.
Kalau diperingkat awal kita menyatakan 'saya hanya menawar diri', apa makna kalau kita tewas atau tidak dipilih kita rasa kecewa, melarikan diri dari jamaah, mendiamkan diri, mengharapkan dalam hati agar yang menang gagal dan kerjanya, bahkan lebih malang lagi kita mengambil sikap memusuhi pesaing kita.
Pendokong jamaah harus sedar dengan perangkap syaitan dan hawa nafsu yang sangat licik, untuk merosakkan dirinya dan menjauhkannya dari perjuangan Islam. Lantaran itu ucaplah tahniah kepada pesaing kita yang menang dan katakan kepadanya: "Tahniah atas kejayaan anta demi jamaah, dan ana akan bantu anta dalam urusan ini". Kata-kata begini dan seumpamanya akan melemahkan hawa nafsu jahat dan mengecewakan syaitan dari merosakkan kita.
jawatan bukan untuk direbut
Jawatan bukanlah sesuatu yang perlu direbut, tetapi menerima penyelesaian secara syura adalah baik. Sama ada untuk jamaah atau untuk diri penerima jawatan. Kita perlu menyedari bagaimana Baginda Rasulullah s.a.w. mengingatkan kita:
"Sesiapa yang menghendaki jawatan, sedang jamaah tidak meredainya, maka ia tidak akan ditolongi Allah dalam mengatasi masalahnya, dan sesiapa yang menerima jawatan sedang jamaah mengharapkannya, maka Allah akan membantunya dalam segala urusannya." (mafhum dari Hadis rasulullah s.a.w.)
Menerima kaedah syura bermakna redha dengan keputusan yang dibuat oleh jamaah ke atas diri kita, dan tidak dianggap redha seandainya kita meluahkan rasa kecewa di luar majlis itu. Demikian juga adalah malang bagi pimpinan seandainya menyatakan bangkangan kepada apa yang telah diputuskan oleh jamaah. Apa makna berada dalam jamaah seandainya kita tidak boleh redha dengan keputusan jamaah? Lebih malang lagi bilamana kita merasa bahawa kita lebih penting dari jamaah atau merasai jamaah akan lemah kerana tiadanya kita.
tidak boleh lari dari amanah
Menolak sesuatu jawatan yang diamanah juga merupakan suatu yang bertentangan dengan sifat jamaah. Seseorang pendokong jamaah hendaklah meletakkan kepentingan jamaah lebih dari kepentingan dirinya dan keluarganya, kerana itu ia tidak boleh lari dari menerima jawatan yang diamanah kepadanya.
Kita bukan berhadapan dengan budaya merebut jawatan, sebaliknya kita berhadapan dengan sikap ahli yang tidak mahu menerima jawatan. Sikap ini juga tidak membantu jamaah dalam membina kekuatan. Terkadang sikap ahli dan sebahagian pendokong jamaah yang enggan menerima jawatan diamanahkan kepadanya, menyebabkan timbul dua keadaan:
1) Jamaah kehilangan tenaga yang berwibawa, dan keadaan ini melambatkan kejayaan dalam perjuangan Islam.
2) Tindakannya mendedahkan jamaah kepada mehnah, fitnah sama ada akan ada yang menganggap jamaah membelakangkan orang yang dianggap layak; atau ia menjadi golongan yang suka komplen dan kritik kelemahan jamaah. Kerana mereka yang berada diluar padang sangat senang mengkritik pemain yang bermengah-mengah di tengah padang.
Melihat situasi muktamar kawasan, dewan-dewan, dan berakhir dengan muktamar Pusat nanti, maka sikap pendokong jamaah ialah tidak melampau dalam tindakan mengharapkan jawatan; tetapi di masa yang sama tidak melarikan diri dari jawatan seandainya jamaah mengharapkannya dan tiada yang lain darinya. Kerana zalim bukan sahaja meletakkan bebanan kepada yang tidak mampu; sebaliknya memberi kepada yang tidak layak juga adalah zalim./tajdid

Saturday, July 07, 2007

Agungnya Ciptaan Ilahi



Agungnya Ciptaan Ilahi .......

Saujana Hikmah penciptaanNya.

Marilah kita fikir sejenak dengan aqal yang Allah anugerahkan.Apakah kita boleh menjangkau apa yang Allah ciptakan.Mustahilkan....!!Renungilah sebagaimana Allah telah menempelakkan bahawa kita disuruh untuk memikirkan Kebesarannya.Fikirlah pada kebesaran Allah bukan memikir Zat Allah.

Saujana Hikmah PenciptaanNya




Agungnya Ciptaan Ilahi .......


Saujana Hikmah PenciptaanNya.

Tuesday, July 03, 2007

Menyingkap khazanah ilmu


Ilmu Allah Maha Luas.............
Satu kupasan untuk kita menggambarkan betapa ilmu Allah di muka bumi ini sangat luas.Bila mana kita menyebut ttg ilmu ini, satu cerita untuk saya tontonkan pada para sahabat bagaimana kisah Nabi Musa AS dengan Nabi Khidir AS yang mana satu cerita ketika mana mereka menaiki sampan dalam lautan, ketika datang seekor burung yang saya pun taktahu ukuran seekor burung tersebut(mungkin ada yang tahu dalam riwayat yang sohih) bahawa Nabi Khidir telah memberitahu Nabi Musa bahawa seekor burung yang berada di hujung sampan dan terus minum air lautan yang amat luas itu seraya Nabi Khidir menerangkan tentang HIKMAH disebalik air yang diminum itu bahawa itulah ilmu manusia yang sangat-sangat cetek sekali berbanding dengan ilmu ALLah yang Maha Agung..
Dewasa kini, bahkan dunia hari ini mereka seolah-olah berlumba untuk menyingkap atau membongkar mana-mana ilmu yang tidak lagi diketahui oleh manusia untuk tujuan dan niat mereka masing-masing. Bahkan dunia Barat khususnya mencipta satu gagasan "The New World Orde" iaitu sebagai satu pejajahan baru untuk memastikan mana-mana dalam dunia ini tidak kira sempadan agama, bangsa dan negara untuk menjajah dan menguasai supaya bangsa, agama, negara yang selain pada jiwa dan cita rasa yang bertentangan dengan mereka ini akan tunduk dan patuh pada Dunia Barat khususnya AMERIKA SYARIKAT yang dimanipulasi oleh satu "kuasa yang tersembunyi" iaitu gagasan ISRAEL yang dipanggil ZIONIS bertujuan untuk melenyapkan agama ISLAM, bangsa-bangsa selain daripada mereka yang mereka anggap bangsa-bangsa hina...Jelas satu peringatan yang perlu sedar wahai umat-umat Islam bahawa setiap hari umat-umat Islam digigit,dibaham,digonggong,dikecam,dicemuh,dihina dengan sewenang-wenangnnya oleh bangsa Yahudi dan Proksi Amerika yang mempunyai agenda mereka sendiri terhadap hasrat dengki dan kesumat rentetan kekalahan mereka terhadap perang Salib dahulu kala.Maka dengan cara ini mereka beranggapan bahawa merekalah "POLIS DUNIA @ ASKAR KESELAMATAN" menentang kononya di atas tema membanteras penjenayah @ pengganas walhal merekalah SYAITAN yang bertopengkan manusia...Sedarlah wahai saudara umatku.
Bertemu lagi dalam episod berikutnya...

Friday, June 29, 2007

Akhlak Medium Ampuh Syakhsiah Peribadi

AKHLAK

MERAJAH KAREKTOR PEMUDA
AKHLAK PERTAMA :
Akhlak Berjamaah . ( berorganisasi )
1.1 : FAHAM
Kekeliruan dan kecelaruan fikrah yang dialami oleh pemimpin dan anggota sebuah gerakan Islam adalah suatu penyakit yang parah mengakibatkan berlakunya salah faham terhadap perjuangan dan matlamatnya.
Seringkali tindakan yang tidak berasaskan kefahaman yang jelas dan tepat, menghasilkan natijah yang yang salah dan tersasar dari matlamat yang murni.
Lebih malang kiranya salah faham itu membentuk satu manhaj perjuangan yang salah sedang mereka merasakan itu adalah suatu yang benar. Akhirnya mereka berjuang di atas landasan yang salah untuk tujuan yang salah pula.
Apa yang saya ingin tegaskan di sini ialah perlunya kita merungkai krisis kefahaman ini agar kekeliruan dan kecelaruan dapat di atasi dan kembali meletakkan mereka di atas landasan perjuangan yang benar bersama misi dan visi yang tepat. Seterusnya mendapat redho daripada Allah swt.
Saidina Omar al Khattab pernah menegaskan :
تفقهوا قبل أن تسودوا
Fahamilah oleh mu ( akan perkara agama dan urusan kepimpinan/perjuangan ) sebelum kamu dipilih menjadi pemimpin .
من يرد الله به خيرا يفقه في الدين
Barangsiapa yang dikehendaki oleh Allah swt. kebaikan nescaya Ia diberi faham tentang agama .
Riwayat Imam Bukhari dan Muslim
Pertama : Memahami Ghayah .
Ghayah adalah matlamat akhir yang ingin kita capai dalam perjuangan ini. Justeru itu , ghayah atau matlamat akhir kita Allah Jalla wa A’la . Segala yang kita lakukan dalam perjuangan ini tidak boleh bermatlamatkan selain dari Allah azza wa jalla kerana kelak menjadikan kita menyeleweng dari petunjuk Ilahi.
و أن هذا صراطي مستقيما فاتبعوه و لا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله
“ dan sesungguhnya inilah jalanku yang lurus , maka hendaklah kamu mengikutinya dan jangan kamu mengikut jalan – jalan yang lain kerana kelak akan menyelewengkan kamu dari jalan Allah swt.”
Surah al Ana'am : 153
Apabila kita benar – benar memahami bahawa matlamat akhir kita ialah Allah swt. , maka kita akan memiliki jiwa yang optimis terhadap kemenangan Islam yang kita perjuangkan dan hati yang tenang sekalipun berhadapan dengan cabaran yang getir lantaran tawakkal yang kukuh berpaut kepada Allah swt.
Allah swt. sebagai matlamat akhir perjuangan ini meletakkan kita ikhlas dan tajarrud dalam perjuangan demi mencapai nilai dan standard tawajjuh kepada Allah swt.
Saat itu , tidak akan berlaku lagi pergelutan dingin merebut jawatan kerana hubbur riyaasah atau gila jawatan atau berasa resah dan penat sehingga mahu menarik diri dari medan perjuangan yang serba mencabar ini .
Sebaliknya bangga dan puas dengan apa yang dilakukan untuk Islam ini , sekalipun hanya sebagai penampal poster dan pengedar handbill justeru matlamat akhirnya ialah Allah swt. yang pasti memberikan ganjaran bernilai terhadap usaha untuk menegakkan agamanya.
Saya harap semua pemimpin dan anggota jamaah kembali menghayati slogan perjuangan kita yang saya lihat sedikit sebanyak makin diabaikan :
الله غايتنا Allah Matlamat kita
الرسول قدوتنا Ar Rasul Ikutan Kita
القرآن دستورنا Al Quran Perlembagaan Kita
الجهاد سبيلنا Al Jihad Jalan Perjuangan Kita
الموت في سبيل الله أسمى أماننا. Mati Syahid di atas Jalan Allah setinggi – tinggi cita – cita Kita .
Kedua : Memahami Hadaf .
Hadaf ialah matlamat semasa atau objektif yang ingin dicapai bersama perjuangan ini. Gagal memahami hadaf atau objektif memungkinkan kita berjuang tanpa sebarang pencapaian atau paling tidak menjadikan kita sukar dan semakin jauh dari destinasi.
Sebagai contoh , antara hadaf yang ingin kita capai ialah tertegaknya daulah islamiyyah di atas tanahair kita.
Mereka yang memahami hadaf atau objektif perjuangan ini akan memastikan dirinya berjuang gigih tanpa lengah dan membazirkan waktu dengan perkara yang tidak mendatang faedah buat diri dan perjuangannya.
Apa yang lebih penting untuk tahqiqul hadaf , kita terlebih dahulu diwajibkan menghayati objektif yang ingin dicapai . Sebagai contoh tadi , Daulah Islamiyyah menjadi salah satu hadaf kita yang ingin dicapai , maka kita dituntut supaya memahami dan menghayati terlebih dahulu nilai dan ruh Daulah Islamiyyah di dalam jiwa dan kehidupan kita.
Al Imam Hasan Hudhaibi pernah menyebut :
أقيموا دولة الإسلام في قلوبكم تقم على أرضكم
Tegakkan Negara Islam dalam diri kamu nescaya ia akan tertegak di atas tanahair kamu
Malang , andainya kita meletakkan Daulah Islamiyyah sebagai objektif perjuangan ini sedang kita bukan sahaja tidak memahami prinsip dan ciri – ciri daulah islamiyyah bahkan tidak menunjukkan syakhsiyyah sebagai seorang pejuang yang berjuang untuk menegakkan syariat Islamiyyah .
Manakan tidak , semangat berkobar – kobar untuk menegakkan Negara Islam tetapi ibadat kita “hancur” , tawakkal kita lemah dan fikrah kita hambar . Tentu sahaja semangat tidak memadai untuk mencapai objektif yang telah kita gariskan .
Begitulah apabila kita turut meletakkan Dakwah Islamiyyah antara objektif kita. Kita mestilah terlebih dahulu menghayati criteria ad daaei atau pendakwah yang berkesan. Bahkan kita sewajibnya menguasai methodology dakwah yang efektif berasaskan maudhu’ dakwah yang tepat dan bersesuaian dengan tahap madu’u .
Bertindak melulu dalam usaha dakwah tanpa memahami dan menghayatinya inilah yang melahirkan pelbagai polemic dan kontraversi . Ada yang menggunakan perkataan kesat dan kasar dalam ucapan atau ceramah , akhirnya menjauhkan madu’u dari perjuangan kita .
Demikian juga sebuah penampilan yang tidak sesuai dengan masyarakat atau audien sehingga menimbulkan rasa jengkel di hati madu’u .
Firman Allah swt :
فبما رحمة من الله لنت لهم ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك
Maka dengan rahmat Allah , engkau ( Muhammad saw ) berlaku lemah lembut terhadap mereka . Sekiranya engkau bersikap keras dan berhati kasar , tentulah mereka menjauhkan diri dari sekitarmu.
Surah Aali Imran : 159
Sebagai pemimpin biarpun di mana jua peringkat kepimpinan kita dan sebagai anggota sekalipun kita hanya ahli biasa , berilah perhatian terhadap persoalan ini. Fahami objektif atau hadaf ini sedalam – dalamnya .
Kita bukan berdakwah dan berceramah untuk mencari publisiti , apalagi laba duniawi . Kita berdakwah untuk membawa mesej perjuangan kita kepada masyarakat agar mereka menerima Islam.
Bertolak dari keinsafan ini , sampaikan Islam dengan penuh penghayatan terhadap kandungan Islam itu sendiri dan jiwailah ia dalam penyampaian kita agar dakwah kita menembusi jiwa madu’u.
Firman Allah swt :
ادع إلى سبيل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتي هى احسن .
Berdakwahlah mengajak manusia kembali kepada tuhanmu dengan hikmah , nasihat yang baik dan debatlah mereka dengan cara yang terbaik.
Surah an Nahl : 125
Ketiga : Memahami Manhaj .
Landasan dan hala tuju perjuangan Islam sewajarnya diami secara jelasfah sebagaimana jelasnya Islam itu sendiri sebagai cara hidup yang diwahyukan Ilahi .
Al Quran dan Sunnah mendasari manhaj perjuangan kita . Kita bergerak dan membentuk polisi perjuangan berasaskan wahyu dan sunnah bukan nafsu dan aqal yang terpisah dari wahyu Allah .
Firman Allah swt :
ثم جعلناك على شريعة من الأمر فاتبعها و لا تتبع اهواء الذين لا يعلمون .
Kemudian kami telah meletakkan engkau di atas syariat ( peraturan agama ) , maka ikutlah peraturannya dan janganlah engkau mengikut nafsu mereka yang tidak mengerti.
Surah al Jaathiyah : 18
Secara organisasinya , jamaah kita berperlembagaan dan dipimpin melalui konsep syura. Kita telah menggariskan polisi dan manhaj perjuangan ini serta menurunkannya kepada setiap peringkat jamaah .
Ianya mesti difahami dan dihayati . Pengamatan saya mendapati masih ramai yang kabur mengenainya biarpun mereka telah lama menyertai jamaah . Fenomena ini berlaku kerana mereka menyertai jamaah tanpa memahami dan mendalami manhaj perjuangan.
Sebagai contoh , Jamaah kita mengambil pendekatan Muwaajahah bissilmi sebagai polisi perjuangan kita di Malaysia . Pendekatan ini merumuskan satu jawapan yang akhirnya membawa penyertaan kita dalam persada politik tanahair sekaligus menyertai pilihanraya.
Pihak yang tidak memahami manhaj kita sering menuduh bahawa kita salah dan bercanggah dengan syara’ kerana menyertai pilihanraya dan demokrasi . malangnya ada dikalangan ahli jamaah terpedaya dengan tuduhan tersebut. Ini adalah kerana mereka tidak memahami manhaj perjuangan sendiri .
Ada pemimpin yang turut keliru terhadap manhaj perjuangan mereka sendiri. Ini suatu yang sangat malang , namun ianya satu reality .
Realiti ini berlaku kerana sebahagian mereka tidak menyertai usrah atau liqa’ fikri anjuran jamaah sebagai medan untuk memahami dasar dan manhaj perjuangan. Saya sifatkan mereka yang menyertai jamaah tetapi tidak menyertai usrah sama seperti mereka masuk sekolah tetapi tidak masuk kelasnya.
Biarpun sekolah itu adalah sekolah yang ternama dan tersohor dengan kegemilangannya, tetapi keengganan memasuki kelas hanyak mengekalkan kebodohan dan kejahilan mereka. Tiada apa yang dapat mereka pelajari tanpa memasuki kelas.
Ketidakfahaman terhadap manhaj perjuangan inilah menyaksikan pelbagai aliran yang bercanggah cuba disogok kepada ahli jamaah .
Ada yang cenderung membawa aliran syiah semata – mata kerana tersilau dengan kehebatan Iran , sedang Iran bukan hebat kerana mereka syiah dan kita lemah bukan kerana kita ahli sunnah wal jamaah.
Mereka menjadi kuat kerana kesediaan pemimpin dan rakyat mereka menolak ideology barat dan menggerakkan kebangkitan rakyat mereka di atas nama jihad untuk menentang kuasa besar dunia yang digelar mereka sebagai syaithanul akbar.
Sementara masyarakat kita yang mendakwa diri mereka sebagai ahli sunnah wal jamaah tetapi menganut faham dan ideology barat serta mengikis semangat jihad daripada diri mereka. Ini menjadikan diri mereka lemah dibawah pengaruh barat .
Lantaran itu , membawa masuk fahaman atau aliran syiah ke dalam jamaah ini untuk menjadikannya kuat adalah suatu langkah yang salah dan tidak membawa sebarang faedah . Sebaliknya apa yang penting ialah menyalakan semangat jihad dikalangan ummah dan mendidik mereka agar menolak fahaman dan ideology asing dari terus menguasai minda dan jiwa ummah.
Begitu juga ada pihak yang cuba menyeludup aliran liberal memasuki jamaah untuk mengelirukan ahli dan terdapat juga yang anti ulama’ dengan tanggapan serong bahawa ulama’ tidak pandai dan mampu memimpin serta jahil berorganisasi.
Semuanya adalah terhasil daripada kekeliruan terhadap manhaj perjuangan sendiri .
Keempat : Memahami Bia’h . ( reality )
Kebenaran Islam mestilah disampaikan melalui kaedah dan cara yang benar , pula penampilan dan method yang tepat dan sesuai .
Perkara ini memerlukan kita memahami bia’h atau reality yang dihadapi dengan ijtihad yang tepat supaya Islam dapat sampaikan dengan baik kesetiap hati sanubari masyarakat , sementara dalam masa yang sama kita mestilah memelihara prinsip Islam.
Kita mestilah terbuka tetapi jangan hanyut dalam arus massa sebagaimana kita mestilah berprinsip tetapi jangan jumud dalam berfikir dan bertindak.
Tidak memahami bia’h menyebabkan kita bertindak salah dengan meletakkan suatu yang benar pada tempat yang salah dan masa yang salah pula.
Kajian terhadap tahap keupayaan minda masyarakat dan tuntutan ummah terhadap kehadhiran perjuangan kita serta keperluan jamaah dalam mendepani cabaran masa kini menjadi syarat dan bukti kita memahami bia’h.
Kita tidak boleh syok sendiri dan mementingkan diri serta mencari kepuasan sendiri tanpa memikirkan apakah pendekatan kita sesuai dengan zaman dan method kita diterima masyarakat umum ?
Kelima : Memahami Isti’dad . ( persediaan )
Allah berfirman :
و اعدوا لهم ما استطعتم من قوة و من رباط الخيل ترهبون به عدو الله و عدوكم
Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu akan musuh Allah dan musuh kamu .
Surah al Anfaal : 60
Kita tidak boleh berjuang semborono tanpa persiapan . Sungguhpun perjuangan ini membawa Islam sebagai dasar perjuangannya , kita tidak diajar menyerah kepada taqdir tanpa usaha gigih untuk membawa Islam kembali ke orbitnya yang mengatasi segala ideology yang dicipta oleh manusia.
Persediaan dan persiapan yang akan dilakukan mestilah pula mengambil kira kekuatan yang ada pada musuh dengan tidak lupa untuk menangani kelemahan yang ada pada kita .
Saidina Omar al Khattab menyatakan :
إنما تنقض عرى الإسلام عروة عروة اذا نشأ في الإسلام من لا يعرف الجاهلية
Akan terungkai tambatan Islam serungkai demi serungkai dari leher ummat Islam apabila berleluasa di dalam Islam mereka yang tidak mengetahui sepak terajang jahiliyyah.( musuh )
Persiapan kita mesti mantap terhadap 2 faktor kemenangan .
Faktor pertama ialah Faktor Penentu iaitu Allah Qadhi Rabbul jalil.
Hubungan kita dengan Allah mestilah akrab guna meraih taufiq dan nusrah buat perjuangan yang kita dokong ini justeru ia lah Tuhan yang akan menentukan kemenangan dan kejayaan kita .
Jangan putuskan hubungan antara kita dengan Allah swt. malah jangan biarkan hubungan kita dengan Allah berlangsung dalam keadaan hambar .
يا ايها المزمل قم اليل إلا قليل نصفه او انقص منه قليلا او زد عليه و رتل القرآن ترتيلا إنا سنلقى عليك قولا ثقيلا
Wahai orang yang sedang berselimut ! bangunlah pada malam hari kecuali sedikit iaitu separuh atau kurang sedikit dari itu atau lebih dari seperdua itu dan bacalah al quran dengan tartil , Sesungguhnya kami akan menurunkan perkataan yang berat kepadamu.
Surah al Muzammil : 1 - 5
Faktor kedua ialah Faktor Membantu .
Kita tidak boleh memandang sebelah mata terhadap factor - factor ini sekalipun ia hanyalah factor yang membantu . Faktor ini tergolong dalam ikhtiar yang diwajibkan oleh syara’ kepada kita .
Faktor ini dalam bentuk dana ekonomi yang kukuh , organisasi dan jentera penggerak yang mantap , anggota yang ramai , pengaruh yang lebar dan sebagainya.