Thursday, February 25, 2010

Pas penentu lanskap politik negara

PAS adalah Parti Dakwah yg membawa kepada Mardhotillah
"Semua sudah maklum selama ini momokan hanya umno BN yang mampu memerintah hanya tinggal dongeng dan hujah lapuk yang hanya timbul menjelang pilihanraya.

Di manakah penanda arasnya kebijaksanaan mereka jika dibandingkan dengan pemimpin parti lain di Malaysia. Jika sayangkan negara malah pimpinan Pas barangkali lebih layak digelar patriotik apabila tidak ada seorangpun yang didakwa sebagai PERASUAH dan dipersoalkan menyalahgunakan harta negara untuk kepentingan peribadi.

Taiwan , Korea , Singapura dan Jepun boleh maju walaupun tanpa ada satupun cawangan umno di sana! Maknanya di situ maju mundur sesebuah negara atau ketamadunan bukanlah terletak pada parti politik semata-mata tapi terasnya terletak kepada kepimpinan mereka. Sesiapa yang jujur dan amanah kepada jawatan yang dipangkunya sudah tentulah akan meletakkan kepentingan agama , masyarakat dan negaranya di depan lebih daripada kepentingan peribadi dan kaum keluarga. Siapakah di kalangan pimpinan umno yang berciri sebegini?

Justeru itu rakyat hari ini melihat tokoh kepimpinan yang boleh dipercayai itu ada di dalam kelompok `pembangkang’ seperti yang dilabelkan oleh media pencacai (Barangkali mereka tidak melihat Pakatan Rakyat itu sebahagian daripada kerajaan!).

Pas bermula dari Mursyidul Amnya , Presiden hinggalah ke saf bawah dibarisi oleh sekelompok pimpinan yang mendapat kepercayaan besar segenap lapisan masyarakat pelbagai kaum. Melayu , Cina , India ,Iban , Kadazan dan lain-lain bangsa tidak pernah risau harta kekayaan negara akan dibolot oleh pimpinan pas jika Pakatan Rakyat memerintah. Mereka Cuma masih belum faham seluruhnya tentang Islam yang diperjuangkan Pas.Itu saja. Dan jika tembok pemisah ini dapat dileraikan tidak mustahil Pas dan Pakatan Rakyat akan mengambil-alih teraju pemerintah.

Jika sekarang pun banyak mata yang memandang apa jua yang berlaku di dalam Pas dan mereka berminat untuk mengetahuinya kerana mereka tahu Pas mempunyai potensi yang besar sebagai Parti yang menunggu masa untuk membuat perubahan. Sebab itu tidak hairan jika setiap isu yang melanda, pimpinan Pas lah menjadi tempat rujuk masyarakat dan media massa. Seakan orang tua yang di minta nasihat.

Tapi yang agak terkebelakang ialah apabila melihat Pas sendiri seakan masih gagal memanipulasi keadaan ini untuk kepentingan parti dan rakyat. Lambat bertindak dalam sesetengah isu dan tidak mahu menjadi pemain utama menjadikan masyarakat melihat Pas dan PR sekadar `pembangkang,! Potensi yang ada masih gagal dimanfaatkan sepenuhnya untuk meraih keyakinan rakyat walaupun di barisi oleh cerdik-pandai.

Justeru masih belum terlambat untuk membuat anjakan dan perubahan langkah politik. Persefahaman dengan PR merupakan langkah bijak namun perlu melibatkan diri lebih ke tengah masyarakat. Pimpinan terutamanya perlu turun hingga ke akar umbi dan tidak hanya terhenti di cawangan-cawangan Pas.

Biarlah masyarakat melihat dan memesrai Pas itu melalui gerakerja yang berkesan dan menjuarai setiap permasalahan rakyat. Tidak sekadar bercakap di atas pentas tapi terus mempraktiskan contoh kepimpinan Islam ke tengah masyarakat.

oleh:-
jinbukitridan