Wednesday, August 17, 2011

andai ini ramadhan terakhir 2

JaNe[|]CadBury
ANDAI INI RAMADHAN YANG TERAKHIR

Posted by JaNe[|]CadBury on August 14, 2011 at 11:30pm
Send Message View Blog

wahai diriku,renunglah engkau akan nasib diri,
wahai kalbu,sedarlah engkau akan gerak hati,
wahai akal,terfikirkah engkau akan apa yang bakal terjadi,
andai ini merupakan ramadhan yang terakhir kali,
buatku sekujur jasad yang bakal berlalu pergi,
tatkala usia bermahkota di penghujung kehidupan duniawi,
apabila tiba saat tepat seperti yang dijanji Illahi,
kematian...adalah sesuatu yang pasti,
tentu siangnya aku sibuk berzikir,
biarpun anak tekak kering kehausan,
tentu aku tidak akan jemu melagukan syair rindu,
mendayu...merayu...kepadaNya tuhan yang satu,
andai aku tahu ini ramadhan terakhir,
tentu solatku aku kerjakan di awal waktu,
solat yang dikerjakan sungguh khyusuk lagi tawadhu,
tubuh,minda dan kalbu bersatu memperhamba diri,
menghadap Rabbul Jalil,
menangisi kecurangan janji,
sesungguhnya solatku,ibadahku,hidupku,dan matiku,
aku serahkan hanya kepada Allah tuhan seru sekalian alam,
andai aku tahu ini ramadhan terakhir,
tidak aku persiakan walau sesaat yang berlalu,
setiap masa tidak akan dipersia begitu sahaja,
disetiap kesempatan juga masa yang terluang,
alunan Al-Quran bakal aku dendang,
bakal aku syairkan,
andai aku tahu ini ramadhan terakhir,
tentu malam ku,aku sibukkan dengan pesta,
bertarawih,berqiamullail,bertahajjud,
mengadu,merintih,meminta belas kasih,
oleh itu duhai Illahi,kasihanilah daku hambamu ini,
andai aku tahu ini ramadhan terakhir,
tentu diriku tidak akan melupai mereka yang tersayang,
ayuh kemari kita meriahkan ramadhan,
yang lebih berkat dari seribu bulan,
andai aku tahu ini ramadhan terakhir,
tentu aku bersedia zahir dan batin,
mempersiap diri,rohani dan jasmani,
menanti-nanti saat jemputan Izrail,
di kiri dan kanan,lorong-lorong redha Ar-Rahman,
duhai Illahi,
andai ini ramadhan terakhir buat aku,
jadikanlah ia ramadhan yang paling bererti,paling berseri,
menerangi hatiku,
menyuluhi diri ke jalan menuju redha serta kasih sayang Mu,
ya Illahi,
semoga bakal mewarnai kehidupan ku disana nanti,
namun apa yang termampu diri ini,
hanya berusaha,bersedia meminta belas kasihNya...
“ Ramadhan kehadiranmu dirindui,pemergianmu ditangisi.”