Friday, August 26, 2011

Peluang Perniagaan Di Rumah Yang Meragukan Di Internet

Mia Sara Eliasya
Jangan Terpedaya Dengan Peluang Perniagaan Di Rumah Yang Meragukan Di Internet


Wang segera – cara mudah mendapatkan wang merupakan mimpi menjadi nyata kepada orang yang malas berkerja. Angan-angan tentang kekayaan selalunya menjadikan kita lupa kepada realiti untuk bekerja keras mendapatkan wang. Skim-cepat-kaya bukanlah sesuatu yang baru dan biasanya peserta untuk skim ini akan dijanjikan dengan kekayaan berlipat ganda sedangkan ebenaran skim ini masih boleh dipertikaikan.



Walaupun skim seumpama ini telah lama kita dengar, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, skim-skim seperti ini telah merebak dengan cepatnya ke rumah-rumah mangsa dengan adanya kemudahan internet. Memang tidak dapat dinafikan – kebanyakan kita akan merasa peluang untuk membuat duit dengan hanya duduk di rumah sangat menarik. Oleh yang demikian, kita merupakan sasaran utama untuk dijadikan mangsa untuk skim-skim seperti ini.



Disini ada beberapa petua:



Berhati-hati Pada Alamat Emel Yang Tidak Bernama.

Emel seperti ini biasanya akan dipenuhi dengan perkataan HURUF BESAR dan tanda $$$ menandakan wang segera. Anda akan selalu melihat kata-kata seperti, MUDAH DAN SENANG, ANDA BOLEH MEMPEROLEHI BERIBU-RIBU RINGGIT, PEROLEHI $$ TANPA MEMBUAT APA-APA dan sebagainya. Emel-emel ini biasanya lebih menekankan kepada betapa senangnya mendapatkan sejumlah wang yang banyak dengan cepat tanpa bersusah payah. Faktor ini membawa kita ke petua seterusnya.



Sekiranya Ia Terlalu Bagus Untuk Menjadi Kenyataan, Mungkin Ia Benar.

“Sekiranya anda ingin mendapatkan beberapa ribu ringgit dengan cepat, sila luangkan sedikit masa untuk membaca dan memahami program yang mudah ini,” kata salah satu daripada emel yang saya terima. Ia diteruskan dengan, “Saya yakin anda akan berpuas hati dengan US$50,000 atau lebih yang akan anda perolehi dalam tempoh 90 hari.” Walaupun pada permulaan emel tersebut menjanjikan wang segera tanpa perlu berbuat apa-apa, tetapi daripada pembacaan saya seterusnya saya dapati bahawa untuk melayakkan diri saya mendapat habuan tersebut saya perlu melaburkan sejumlah wang saya sendiri. Sudah tentu ada risiko kehilangan wang pelaburan kita tetapi di dalam emel tersebut masih lagi boleh mengatakan yang skim ini “tidak berisiko”.



Faktor Mendesak

Selalunya pasti ada had penyertaan sebagai faktor mendesak seperti “Peluang ini hanya untuk 10 orang pertama yang menyertainya sahaja”. Pemangsa mendesak anda membuat keputusan samada mahu atau tidak melaburkan wang anda. Mereka tahu bahawa lagi cepat anda membuat keputusan, lagi sedikit anda berfikir dan memeriksa samada skim ini benar. Dan sekiranya mereka hanya beroperasi untuk sementara waktu sahaja, keadaan ini memberi peluang kepada mereka untuk mengaut semua pelaburan dan melarikan diri. Kadang-kadang, ada juga skim yang mengkehendaki anda menghantar wang/pelaburannya sebelum anda mengetahui skim itu dengan lebih lanjut.

Cara Mencari Mangsa

Pernah terfikir bagaimana pemangsa mendapatkan alamat emel anda? Dengan menggunakan Program Pengumpul emel, mereka mendapatkan sebanyak mungkin alamat emel yang mereka mahu, samada alamat-alamat emel ini didapati daripada laman web peribadi, ruang perniagaan atau pusat maklumat bagi kegunaan umum. Ada juga sebahagian daripada mereka yang menulis program sendiri untuk mengumpul emel daripada ‘newsgroups’ dimana nama dan alamat setiap pengguna boleh dikenal pasti.


Terdapat juga pegawai pemasaran yang mendapatkan senarai alamat emel dan pelbagai maklumat peribadi yang lain apabila anda mendaftar untuk servis atau barang secara online.



Jangan Menjadi Mangsa

Jangan buka emel yang anda terima daripada orang yang anda tidak kenali. Sekirannya anda memilih untuk membukanya juga, anda juga menghadapi risiko kemungkinan komputer anda akan dijangkiti virus. Sememangnya peluang berniaga di rumah sangat menarik, tetapi anda perlu menolak mana-mana tawaran yang tidak memberitahu anda dengan siapa anda berurusan sebenarnya atau tempat anda menghantar pelaburan anda secara terperinci.



Jangan terpedaya dengan membeli senarai syarikat yang memerlukan khidmat pekerja di dari rumah. Senarai ini tidak semestinya betul benar kerana syarikat tersebut mungkin tidak mencari pekerja dari rumah ataupun tidak pernah bersetuju untuk disenaraikan sebenarnya.



Sentiasa merasa ragu-ragu dengan peluang perniagaan yang ada dan tanya sebanyak soalan yang mungkin tentang peluang tersebut. Sekiranya pihak tersebut mengelak daripada memberikan maklumat yang anda tanya, berhati-hati dalam langkah seterusnya.


Berwaspadalah dengan testimoni dan pengalaman yang dituliskan oleh orang lain dalam bentuk bertulis kerana ianya mungkin hanya rekaan semata-mata, ditulis oleh orang yang diupah untuk berbuat demikian.



Luangkan masa mencari maklumat, periksa senarai yang disediakan oleh National Fraud Information Center dan juga Better Business Bureau.



Anda juga boleh mencari peluang perniagaan di Google Groups dengan membaca arkib berita-berita yang dihantar oleh orang ramai. Sekiranya ada orang yang pernah menjadi mangsa, kemungkinan beliau akan memberi amaran kepada yang lain.



Sekiranya anda membuat keputusan untuk menyertainya, elakkan daripada menghantar maklumat kad kredit anda melalui internet melainkan anda benar-benar pasti tentang pihak yang menerimanya. Sentiasa pastikan urusan yang dibuat dengan menggunakan kad kredit adalah selamat, terutamanya apabila anda memberikan maklumat peribadi bersamanya. Jangan lupa untuk mencatat semua maklumat urusniaga dan pihak yang menerimanya.



Risiko Yang Anda Akan Hadapi Apabila Menyertai Peluang Perniagaan Yang Mencurigakan Melalui Internet.



Risiko yang paling besar ialah kehilangan wang yang susah payah anda perolehi selama ini. Anda juga akan merasa kesal/bingung/tertekan sekiranya anda telah memberikan maklumat peribadi anda seperti maklumat kad kredit dan akaun bank kepada syarikat yang tidak bertanggung jawab tersebut.


Orang yang terlibat di dalam komplot penipuan ini mungkin boleh menggunakan maklumat yang anda beri kepada mereka untuk kerja-kerja penipuan yang lain seperti mengklon kad kredit anda atau membuat pengeluaran daripada akuan bank anda tanpa anda ketahui.

Peringatan: Sekiranya anda menjadi mangsa kepada penipuan peluang perniagaan yang beroperasi di luar negara, anda tidak akan mempunyai tempat untuk ditujui di dalam negara bagi membantu anda menyelesaikannya.