Monday, August 27, 2012

Keistimewaan Pembaca Dan Penghafaz Al Quran


Sabda Nabi Muhammad S.A.W. melalui ;

Dari Ali Bin Abi Talib : " Barangsiapa yang membawa Al-Qur'an dan menghafaznya , ALLAH akan memasukkannya ke dalam syurga dan memberi hak Syafaat kepadanya untuk sepuluh anggota keluarganya . Mereka semua telah ditetapkan untuk masuk ke dalam syurga . "

- Ibnu Majah , Tarmizi -


Dari Abu Hurairah : " Tiada orang yang berkumpul di salah satu rumah ALLAH untuk membaca dan mempelajari Al-Qur'an kecuali mereka akan memperolehi ketenangan , diliputi rahmat , dikelilingi para malaikat dan nama mereka sentiasa disebut oleh ALLAH di kalangan para malaikat yang di langit . "

- Muslim , Tarmizi , Ibnu Majah , Abu Daud -



Dari Abdullah Ibnu Mas'ud : " Barangsiapa yang membaca satu huruf dari Kitab ALLAH maka dia kan memperolehi satu pahala kebajikn dan setiap satu pahala itu digandakan sepuluh kali . Aku tidak mengatakan bahawa Alif , Lam , Mim itu satu huruf . Tetapi Alif itu satu huruf , Lam itu satu huruf dan Mim itu satu huruf . "

- Tarmizi , Ad-Darimi -



Dari Anas : " Sesungguhnya ALLAH mempunyai keluargha yang terdiri dari makhluk manusia lalu Rasulullah ditanya : " Siapakah mereka itu , Wahai Rasulullah ? " . Jawab Baginda : " Mereka ialah Ahlul Qur'an , Pembaca dan Penghafaz Al-Qur'an dan Pengamalnya . Mereka adalah keluarga ALLAH dan orang yang istimewa bagi-Nya . "

- Ahamad , Ibnu Majah , Ad-Darimi , Al-Hakim , An-Nasa'i -



Dari Abu Umamah bin Al-Bahili : " Bacalah Al-Qur'an . Sesungguhnya ia akan datang pada Hari Kiamat bagaikan memberi Syafaat kepada tuannya . "

- Muslim -



Dari Muaz bin Anas : " Sesiapa yang membaca Al-Qur'an dan beramal dengan apa yang terdapat di dalamnya , ALLAH akan memakaikan kedua ibu bapanya mahkota pada Hari Kiamat kelak . Cahaya mahkota tersebut lebih indah daripada cahaya matahari terhadap rumah-rumah yang ada dunia ini . Maka , apakah pandangan kamu tentang balasan yang akan diperolehi oleh orang yang membacanya sendiri ? "

- Abu Daud -

Blog Archive