Saturday, November 16, 2013

Doa Nabi saw tentang TawakkaL


Doa Nabi saw tentang tawakkal : Dr Zahazan ajak belajar D Doa Rasulullah SAW berkaitan tawakkal Rasulullah SAW sendiri sentiasa bertawakkal kepada Allah SWT. Sebagai contohnya adalah bahwa baginda selalu mengucapkan doa-doa mengenai pergantungan diri baginda saw hanya kepada Allah SWT: عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَقُولُ اللَّهُمَّ لَكَ أَسْلَمْتُ وَبِكَ آمَنْتُ وَعَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْكَ أَنَبْتُ وَبِكَ خَاصَمْتُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِعِزَّتِكَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ أَنْ تُضِلَّنِي أَنْتَ الْحَيُّ الَّذِي لاَ يَمُوتُ وَالْجِنُّ وَالإِنْسُ يَمُوتُونَ (رواه مسلم) Dari Ibnu Abbas ra, bahwa Rasulullah SAW sentiasa berdoa, ‘Ya Allah hanya kepadaMulah aku menyerahkan diri, hanya kepada-Mulah aku beriman, hanya kepada-Mulah aku bertawakal, hanya kepadaMulah aku bertaubat, hanya keranaMulah aku (melawan musuh-musuh-Mu). Ya Allah aku berlindung dengan kemuliaanMu di mana tiada tuhan selain Engkau janganlah Engkau menyesatkanku. Engkau Maha Hidup dan tidak pernah mati, sendangkan jin dan manusia mati. (HR. Muslim)