Wednesday, December 31, 2014

counT


ENJELASAN Rasulullah SAW mengenai bencana sering dikaitkan dengan pra-kondisi sebelum terjadinya bencana tersebut. Hadist riwayat Imam Atturmudzi, dan yang menghimpun hadis ini adalah ulama Alwalial annajdwi yang menghimpun 40 hadis yang menerangkan tentang bencana. Ketika dia metafsirkan hadis ini beliau memberi judul “Lima Kedurhakaan / Kemaksiatan yang Dapat Menyebabkan Datangnya Bencana.” Dari Ibnu Ali bin Abi Thalib berkata, bahwa Rasulullah telah bersabda : “Bilamana umatku telah mengerjakan 15 perkara ini, maka bala bencana pasti akan turun menimpa mereka.” Sahabat bertanya., “Apa 15 perkara itu ya Rasulullah?” Rasulullah bersabda, “Bala akan datang bilamana : 1. Harta Negara hanya beredar (dipegang) di kalangan orang-orang tertentu. 2. Apabila amanah telah dijadikan sumber keuntungan. 3. Apabila zakat dijadikan hutang. 4. Bala akan datang bilamana suami menurut kemauan isteri. 5. Anak durhaka terhadap ibunya. 6. Sedangkan ia berbuat baik kepada teman sebayanya (pada kehidupan keluarga) 7. Menjauhkan diri dari ayahnya. 8. Suara-suara ditinggikan di dalam masjid 9. Pemimpin suatu kaum adalah orang yang terhina diantara mereka.(banyaknya pemimpin yang dipilih dari golonganya sendiri dengan dalih kebenaran menurut golongan mereka sendiri). 10. Seseorang dimuliakan karena ditakuti kejahatannya. SELENGKAPNYA: https://www.islampos.com/bencana-akhir-zaman-terjadi-jika-…

Tuesday, December 30, 2014

taubat & taubat


Tidaklah diturunkan bala itu kerana disebabkan dosa, dan ianya tidak terangkat kecuali dengan bertaubat. Bertaubatlah! اللهم اغفر أمة سيدنا محمد صلى الله عليه وآله وسلم اللهم ارحم أمة سيدنا محمد صلى الله عليه وآله وسلم Ya Allah, ampunkanlah dosa umat kekasihMu.. Ya Allah, rahmatilah umat NabiMu..

Saturday, December 27, 2014

ambil peduli


~ ingin ku nyatakan di sini ya, negara kita Malaysia terutama negeri2 di pantai Timur dilanda banjir yang besar , semestinya hilang dan rosak tempat tinggal, kesukaran berhubung dengan negeri-negeri luar yang ketandusan makanan, minuman , bekalan letrik, air yang bersih , dan juga memerlukan ubat-ubatan sekiranya yang dalam kesakitan.. Apa yang kita perhatikan di sini,,, ce kita fikir, masa bencana yang timpa di Acheh pada tahun 2014 dahulu, masyarakat Rohingnya pada tahun 2012, Mesir pada tahun 2010, Syiria tahun 2012, masyarakat di pattani, masyarakat di selatan Filipina & mana2 negeri Islam yang menerima musibah termasuklah Palestin, di Gaza..tidak kurang juga tsunami d Jepun.. apa yang orang Malaysia berikan dan sumbangan.. Saya rasa MaLaysia negara yang pertama, terpantas atau mungkin yang paling banyak memberikan sumbangan di atas keperihatinan, kepedulian, kesungguhan, kelangsungan, kesaksamaan, keadilan kepada mangsa2 yang ditimpa musibah, malapetaka & bencana.. kalau lihat di sini, sekarang bencana banjir masih lagi di ambang bahaya dan menggusarkan bahkan merebak ke negeri selatan pula. apa yang kita jelaskan dii sini.. 1) di mana negara2 yang disebutkan di atas seolah2 membalas jasa baik sekurang-kurang meringankan beban. Sungguh pun sedikit sekurang-kurangnya tanda prihatin dan ambil peduli. Di mana negara2 ni... Sila jawab lah. Betapa kalian dulu susah dan sengsara, negara Malysia lah jua "seoLah2 sibuk" bersusah payah untuk manfaat negara kalian. Dek bukan kerana Malaysia negara yang kaya, tidak perlu sumbangan, bahkan masih lagi dalam kesusahan dan penderitaan. Kasihanilah negeri2 d Pantai Timur, Pahang, Kelantan, Terengganu yang "famous" yang kebiasaannya pada musim tengkujuh penghujung tahun... Wahai sauadara-saudaraku yang ditimpa musibah, doa kalian amat didengari Tuhan RobbuL Jalil, apa yang ku doakan moga kalian berada dalam keadaan selamat dan terbaik ketika ini. Cukuplah keperluan untuk kalian hidup kerana Rahmat Allah sangat Luas untuk kalian. Perhatilah wahai rakyat sedunia yang berugama Islam..Tidakkah kamu sanggup melihat sahaja di kaca2 televisyen dan melalui alam maya. Ingatlah ALLAH amat luas dengan Kurniaanya dan sebaik2 pengharapan dan balasan. Cukuplah yang Allah tentukan kalian sekiranya tidak mempedulikan nasib umat islam yang lain..fikir2kanlah kalian..??? tapi tengoklah nanti, percayalah, sekiranya bencana nanti dah surut dan reda,apatah lagi semuanya dalam keadaan baik.. Dan Allah jua ingin menguji terhadap negara kalian, apakah kalian jugak akan merasa juga. Aku pasti.. dan rasa pasti sekali, kalian akan ditimpa kesusahan yang sama. Bukan aku rasa untuk dibalas, tapi aku merasakan dan sangat pasti sekali...kalian juga akan diuji dengan ujian2 ini... Tapi aku rasa RAKYAT MALAYSIA terutama yang berAGAMA ISLAM ini sangat2 pemurah hati terhadap keprihatian kalian.. Berilah tempoh nanti, saksikan, berilah masa nanti, lihatlah. Berilah ruang nanti, persembahkan. Berilah peluang nanti, renung2kanlah.. Cukuplah aku ingin mengatakan " QUL HASBIYALLAH WA NIKMAL WAKIL , WaLA HAW LAWALA QUWWATAILLABILLAHIL AZIEM " NukiLan seorang hamba faqir iLaLLAH: Petaling Jaya... 8.23malam @ 27.12.2014

Friday, December 19, 2014

BERHADAPAN DENGAN KEKUFURAN


BERHADAPAN DENGAN KEKUFURAN al-Habib Omar menjelaskan bahawa :" Prinsip-prinsip yang kita gunakan untuk berhadapan dengan pelbagai jenis kekuatan - kekuatan kafir ialah dengan : i. Memperbetulkan hubungan kita dengan Allah SWT . ii. Memperkenalkan kepada mereka di persekitaran kita akan martabat Rasulullah SAW. iii. Berdialog dengan mereka melalui cara yang terbaik iv. Memperbetulkan corak langkah kita dalam mengikuti Rasulullah SAW ". Kemudian Habib berkata : " Dan mereka orang-orang kafir itu, apakah masalah antara kita dengan mereka? Pada hakikatnya masalah kita dengan mereka bukannya pada senjata! Masalah kita dengan mereka ialah agama, dan apakah itu agama? Agama ialah hubungan dengan Rahman ( Allah ) bagaimana tunduk kepadaNYA , mematuhi arahanNYA dan jejak NabiNYA, kita tidak ada apa-apa selain dari ini, inilah masalah kita dengan mereka…. jika kita tidak ambil berat tentang agama maka mereka akan menawan kita dan jika kita bangun dengan agama mereka akan lari dan tunduk kepada kita… jadi kita mahu berhadapan dengan mereka dengan hakikat ini sebagaimana Islam termasuklah para Nabi, Siddiqin dan Solihin berhadapan dengan orang-orang kafir ". (Bermakna pada zaman ini sebelum munculnya al-Mahdi dan Nabi Isa kelak, hubungan kita dengan orang kafir bukanlah dengan peperangan secara fizikal, TETAPI hubungan kita adalah membawa mereka kepada agama yang suci dengan penuh hikmah dan kasih sayang ) HUKUM UCAP TAHNIAH SEMPENA HARI KRISMAS al-Habib Omar bin Hafidz ditanya oleh pelajar universiti di Jami'ah al-Ahqaf, Hadramawt, Yaman mengenai ucapan tahniah pada hari Krismas kepada orang Kristian, beliau menjawab; “Selagi ucapan tahniah tersebut diucapkan tanpa disertai pengakuan (iqrar) terhadap hal-hal yang bertentangan dengan pokok akidah Islam – seperti Isa anak Tuhan – serta tidak disertakan dengan kemaksiatan, maka ianya tidak menjadi sebarang masalah. Hal tersebut karena memuliakan para utusan Allah, termasuk Nabi Isa, adalah diantara hal yang dituntut dalam Islam (min dharuriyyati hadza ad-din).” KESAN TAQWA Dari kalam al-Habib Omar bin Hafidz : Ketahuilah bahawa ketaqwaan itu mempunyai rahsia yang menyerap masuk ke dalam hati dan dada yang mana ia merupakan kesan-kesan cahaya keimanan seseorang kepada Tuhan yang Maha Pemurah. Ia memanggil pemilik cahaya tersebut untuk memperkemaskan bekalan dengan ketaqwaan yang merupakan bekalan yang paling mulia, dan mengajaknya untuk memnyiapsediakan dirinya untuk hari kembalinya kepada Allah, dan tiap–tiap mereka yang telah terbit cahaya taqwa di dalam hatinya dan telah masuk rahsia taqwa itu di dadanya sehingga seluruh pelusuk kehidupannya penuh kesediaan dalam keadaan sentiasa mengingati hari kepulangan dan berbekalkan dengan sebaik-baik bekalan. Firman Allah " Dan berbekallah, sesungghnya sebaik-baik bekalan itu (adalah) taqwa , bertaqwalah kepadaKU wahai orang–orang yang berakal ".

Thursday, December 18, 2014

PAKAR Matematik Mencabar AL-QURAN ,Kemudian Apa Yang Berlaku Selepas Itu Amat Memeranjatkan !!!


“Adakah orang-orang kafir melihat bahawa langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), sebelum Kami pisahkan antara keduanya? Daripada air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapa mereka tidak mahu beriman? “ Dia berkata: “Ayat ini adalah betul-betul subjek penyelidikan saintifik yang memenangi Hadiah Noble pada tahun 1973 dan adalah kira-kira teori” Great Explosion “. Menurut teori ini, alam semesta adalah hasil daripada satu letupan yang besar yang membawa kepada pembentukan alam semesta dengan langit dan planet itu. Dr Miller berkata: “Sekarang kita sampai kepada apa yang menakjubkan tentang Nabi Muhammad (SAW) dan tanggapan tentang syaitan membantunya, Allah berfirman: “Dan Al-Quran itu pula tidak sekali-kali dibawa turun oleh syaitan-syaitan. Dan tidak layak bagi syaitan-syaitan itu berbuat demikian, dan mereka juga tidak dapat melakukannya. Sesungguhnya mereka dilarang sama sekali daripada mendengar wahyu yang dibawa oleh malaikat. “Al-Quran, Bab 26, Ayat 210-212. “Apabila engkau hendak membaca Al Qur’an, hendaklah kamu meminta perlindungan kepada Allah dari hasutan Syaitan yang direjam” Al-Quran, Bab 16, Ayat 98. Anda lihat? Bolehkah ini menjadi cara syaitan untuk menulis buku? bagaimana dia boleh menulis buku kemudian memberitahu anda untuk meminta Tuhan untuk perlindungan dari syaitan ini sebelum membaca buku itu? Itu adalah ayat-ayat ajaib dalam buku ajaib ini! dan mempunyai jawapan yang logik untuk orang-orang yang menganggap bahawa itu dari syaitan “. Dan di antara cerita-cerita yang kagum Dr Miller adalah kisah Nabi (SAW) dengan Abu Lahab. Dr Miller berkata: “Orang ini (Abu Lahab) yang begitu teruk membenci Islam sehinggakan dia akan pergi selepas Nabi di mana sahaja dia pergi untuk mengaibkan Nabi Muhammad SAW. Jika dia melihat Nabi bercakap dengan orang yang tidak dikenali, dia akan menunggu sehingga dia selesai dan kemudian bertanya kepada mereka: Apa yang Muhammad memberitahu anda? Jika beliau berkata ia putih maka ia pada hakikatnya hitam dan jika beliau berkata ia adalah malam maka ia adalah hari. Dia bertujuan untuk memalsukan semua apa yang Nabi kata dan untuk membuat orang curiga mengenainya. Dan 10 tahun sebelum kematian Abu Lahab, sebuah surah telah diilhamkan kepada Nabi, yang dinamakan “Al-Masad”... Surah ini menceritakan bahawa Abu Lahab akan masuk neraka, dalam erti kata lain, ia mengatakan bahawa Abu Lahab tidak akan memeluk agama Islam. Selama 10 tahun, Abu Lahab boleh berkata: “Muhammad mengatakan bahawa saya tidak akan menjadi seorang Muslim dan saya akan pergi ke neraka, tetapi saya memberitahu anda sekarang bahawa saya mahu menukar kepada Islam dan menjadi seorang Muslim. Apa yang anda fikir mengenai Muhammad ini? Adakah dia mengatakan kebenaran atau tidak? Adakah inspirasinya datang dari Allah? “. Tetapi Abu Lahab tidak berbuat demikian walaupun dia mengingkari Nabi di dalam semua perkara, tetapi tidak dalam satu ini. Dalam erti kata lain, ia seolah-olah nabi (SAW) itu memberikan Abu Lahab peluang untuk membuktikan dia salah! Tetapi dia tidak berbuat demikian selama 10 tahun penuh! dia tidak memeluk agama Islam dan tidak juga berpura-pura menjadi seorang Muslim !! Sepanjang 10 tahun, dia mempunyai peluang untuk menghancurkan Islam dalam satu minit! Tetapi ini tidak berlaku kerana itu bukanlah kata-kata Muhammad (SAW), tetapi kata-kata Allah yang mengetahui apa yang tersembunyi dan tahu bahawa Abu Lahab tidak akan menjadi seorang Muslim... Bagaimana Nabi (SAW) boleh mengetahui bahawa Abu Lahab akan membuktikan apa yang dikatakan dalam Surah jika ini tidak inspirasi daripada Allah? Bagaimana dia boleh yakin sepanjang 10 tahun penuh bahawa apa yang di dalamnya (Al-Quran) adalah benar jika dia tidak tahu bahawa itu inspirasi daripada Allah ?? Bagi seseorang untuk mengambil apa-apa cabaran berisiko, ini hanya mempunyai satu maksud: bahawa ini adalah inspirasi daripada Tuhan. “Binasalah kedua tangan Lahab (Abu Lahab)! binasalah dia Tidaklah berfaedah kepadanya harta bendanya dan apa yang ia usahakan Dibakar tidak lama lagi dia akan masuk ke dalam api yang menjulang-julang daripada api neraka! Isterinya, seorang perempuan pemunggah kayu api; Sebagai bahan api! Satu tali yang dipintal-daun bulat (sendiri) lehernya! “Al-Quran, Bab 111. Dr Miller berkata tentang ayat yang kagum kepadanya: Salah satu keajaiban dalam Al-Quran itu mencabar masa depan dengan perkara-perkara yang manusia tidak boleh meramalkan dan yang terpakai yang “Pemalsuan Ujian”, ujian ini terdiri daripada mencari kesilapan sehingga perkara yang sedang diuji terbukti betul. Sebagai contoh, mari kita lihat apa yang Al-Quran kata mengenai hubungan antara orang Islam dan Yahudi. Al-Quran mengatakan bahawa orang Yahudi adalah musuh utama bagi umat Islam dan ini adalah benar sehingga kini sebagai musuh utama umat Islam adalah orang-orang Yahudi.... Dr Miller meneruskan: Ini dianggap satu cabaran yang besar kerana orang-orang Yahudi mempunyai peluang untuk merosakkan Islam hanya dengan melayan umat Islam dengan cara yang mesra untuk beberapa tahun dan kemudian berkata: di sini kita merawat anda sebagai kawan dan Al-Quran mengatakan bahawa kita adalah musuh-musuh anda, Al-Quran mesti salah tu! Tetapi ini tidak berlaku dalam 1400 tahun !! dan ia tidak akan berlaku kerana mereka adalah kata-kata Dia yang mengetahui perkara yang ghaib (Allah) dan bukan kata-kata manusia... Dr Miller meneruskan: Bolehkah anda melihat bagaimana ayat yang bercakap tentang permusuhan antara orang Islam dan orang-orang Yahudi merupakan satu cabaran kepada minda manusia? “Paling Kukuh di antara manusia yang keras sekali permusuhannya kepada orang yang beriman sekali-kali akan kamu dapati orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik; dan terdekat di antara mereka cinta kepada orang yang beriman sekali-kali akan engkau mencari orang-orang yang mengatakan, “Kami adalah orang Kristian”: kerana di kalangan mereka adalah orang yang dikhaskan untuk pembelajaran dan lelaki yang telah menolak dunia, dan mereka pula tidak berlaku sombong. Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diturunkan kepada Rasul, engkau melihat mata mereka mencucurkan air mata, kerana mereka mengakui kebenaran: mereka berdoa: “Wahai Tuhan kami Kami percaya; suratkanlah kami berserta orang saksi” Al-Quran, Bab 5, ayat-ayat 82-84.... Ayat ini juga dengan Dr Miller kerana dia merupakan seorang Kristian tetapi apabila dia tahu kebenaran, dia beriman dan memeluk agama Islam dan menjadi seorang bentara. Semoga Allah menyokongnya.... Dr Miller berkata tentang gaya unik al-Quran yang dia mendapati yang indah: Tidak syak lagi ada sesuatu yang unik dan luar biasa dalam Al-Quran yang tidak hadir mana-mana sahaja, kerana al-Quran memberikan anda maklumat khusus dan memberitahu anda bahawa anda tidak tahu sebelum ini. Sebagai contoh: “Ini adalah sebahagian dari berita-berita yang ghaib yang Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad!) Oleh wahyu engkau tidak ada pada mereka ketika mereka melemparkan anak-anak panah, untuk yang mana satu mereka yang akan dengan penjagaan Maryam : tidak pula bersama-sama mereka ketika mereka berkelahi (tentang perkara) “Al-Quran, Bab 3, Ayat 44.... “Itu adalah dari cerita-cerita yang ghaib, yang Kami turunkan kepadamu: sebelum ini, tiada kamu kaummu mengenali mereka. Maka bersabarlah; sesungguhnya kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa “Al-Quran, Bab 11, Ayat 49.... “Yang demikian itu adalah salah satu daripada cerita-cerita yang ghaib yang Kami wahyukan kepadamu: tidak pula engkau (hadir) bersama mereka apabila mereka bersepadu rancangan mereka bersama-sama dalam proses menenun plot mereka” The Holy Quran, Bab 12 , Ayat 102.... Dr Miller meneruskan: “Tidak ada kitab suci lain menggunakan gaya ini, semua buku-buku yang lain terdiri daripada maklumat yang memberitahu anda di mana maklumat ini datang. Sebagai contoh, apabila rundingan Holy Bible mengenai cerita-cerita dari bangsa-bangsa purba, ia memberitahu anda bahawa raja ini tinggal di tempat ini dan seorang pemimpin yang berjuang dalam peperangan itu, dan bahawa orang tertentu mempunyai beberapa kanak-kanak dan nama-nama mereka adalah. Tetapi buku ini (Bible) sentiasa memberitahu anda bahawa jika anda ingin mengetahui lebih lanjut, anda boleh membaca buku tertentu kerana maklumat itu datang dari buku itu.... “. Dr Garry Miller meneruskan: “Ini adalah bertentangan dengan Al-Quran yang memberi anda maklumat dan memberitahu anda bahawa itu baru !! Dan apa yang menakjubkan adalah bahawa orang-orang Mekah pada masa itu (masa inspirasi daripada ayat-ayat) yang digunakan untuk mendengar ayat-ayat dan cabaran bahawa maklumat dalam ayat-ayat adalah baru dan tidak diketahui oleh Muhammad (SAW) atau oleh orang-orang di masa itu, dan walaupun demikian, mereka tidak pernah berkata: Kita tahu ini dan ia bukanlah sesuatu yang baru, dan mereka tidak mengatakan: Kita tahu di mana Muhammad datang dari dengan ayat-ayat. Ini tidak pernah berlaku, tetapi apa yang berlaku adalah bahawa tiada siapa yang berani untuk mengatakan bahawa dia telah berbohong kepada mereka kerana mereka benar-benar adalah maklumat baru, tidak datang dari minda manusia tetapi dari Allah yang mengetahui yang ghaib pada masa lalu, masa kini dan masa depan....” Sumber : http://taotauajer.blogspot.com

Thursday, December 04, 2014

Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid mengisahkan Di Masjid Negeri


Al Imam Hassan As Syadzili pernah bermimpi bertemu melihat beberapa orang besar disisi Allah yang tinggi derajatnya, dalam mimpinya tersebut ada Rasulullah, Nabi Musa as dan Imam Al Ghazali.. Di dalam majlis itu, Nabi Musa AS telah bertanya kepada Rasulullah ﷺ “Ya Rasulullah, Apakah maksud Hadis mu: Ulama-ulama di kalangan umatku setara dengan para Anbiya' dari Bani Israel?”. Maka Rasulullah pun memanggil Al Imam Ghazali dan memperkenalkannya kepada Nabi Musa AS “Ini adalah salah satu ulama kami yang setara para nabi di masa kamu.” Yang dimaksudkan Setara dari segi keilmuanya. Lalu Nabi Musa AS telah bertanya kepada Imam Al-Ghazali, “Siapakah nama mu”. Maka Imam Ghazali pun menjawab, “Namaku ialah Muhammad bin Muhammad bin Muhammad Al Hamid Al Ghazali. Nabi Musa A.S berkata “Aku bertanya nama mu sahaja, kenapa kau menyebut sehingga nama ayah dan datuk mu sekali”. Imam Al-Ghazali mengatakan pada Nabi ﷺ , untuk meminta izin dari Rasullullah ﷺ untuk menjawab persoalan dari Nabi Musa Kalimullah atau dirinya diam saja kepada Musa sebab nak hormat kepadanya.. Lalu Nabi kata, jawab.. Selepas mendapat keizinan maka Imam Al-Ghazali pun menjawab, “Bukankah Allah telah bertanya kepadamu : وما تلك بيمينك يا موسىٰ “Dan apakah itu yang berada di tangan kananmu itu wahai Musa? (Surah Toha:17), Dan Jawab Nabi Musa menjawab: "Ini ialah tongkat saya, aku bertekan atasnya( bersandar, berjalan dsb), dan aku memukul dengannya pada daun-daun dan supaya gugur dan menghalau kepada kambing-kambing saya dan lain-lain lagi keperluan saya " (Surah Toha :18) ” Allah bertanya kepadamu apa ditanganmu, kenapa kamu menjawab sehingga tiga jawapan kamu beri, kenapa tidak menjawab tongkat saja? Jawab Nabi Musa “Allah itu adalah kekasih ku, maka aku mengambil peluang itu untuk bercakap panjang lebar dengannya lantaran rasa kerana suka, nikmat dan lazat dapat bercakap dengan Tuhan. Maka Imam Al Ghazali pula mengatakan “Begitulah aku, kamu juga adalah kekasih aku, maka aku juga mahu mengambil kesempatan untuk bercakap panjang lebar denganmu”

Blog Archive