Friday, June 03, 2016

Wanita Ditangkap Kerana Curi Peha Ayam Untuk Anak, Terima RM 187, 000 Dari Netizen

Sumber: Shanghaiist Oleh: Aimi Nordin

Masih ramai orang yang terdesak dek kesempitan hidup yang mereka hadapi hingga terpaksa mencuri untuk mengisi perut. Itulah yang terjadi kepada seorang wanita di China apabila ditangkap kerana mencuri peha ayam dan beberapa buku kanak-kanak untuk diberikan kepada anaknya yang sedang sakit. 

Wanita tersebut  Liu Jinxia hanya bekerja sebagai pengutip sampah dengan pendapatan RM 30 sehari sejak beberapa tahun lalu kerana diceraikan suaminya atas kesempitan wang tambahan pula dengan penyakit anak kembarnya yang menderita buah pinggang. 

 

Bayangkan hidup hanya RM 30 sehari untuk 3 orang, jadi Liu hanya tinggal dalam sebuah bilik yang hanya sebesar 2 meter persegi dan perlu berjimat cermat. Namun, sebelum Hari Kanak-kanak yang lalu, anak kembarnya teringin nak makan peha ayam jadi Liu ke sebuah pasaraya tempatan untuk beli barangan dapur. 

Tapi semasa melihat pasaraya itu melakukan promosi untuk peha ayam dia tak dapat menahan perasaan untuk mencuri supaya anak-anaknya merasa makan peha ayam dan juga mencuri beberapa buku kanak-kanak untuk anaknya ke sekolah tetapi ditangkap. 

Siapa sangka penangkapan tu membawa tuah apabila polis  berbesar hati untuk membantunya. 

Polis itu kemudian berkongsi kisah sedih Liu itu di WeChat dan bertanya jika ada kawan-kawannya yang boleh membantu. Dalam masa yang singkat, polis itu berjaya mengumpul 10,000 yuan (RM6,200) untuk anak-anak Liu.

Namun, itu hanya permulaan. Cerita Liu dan anak-anaknya menjadi viral di media sosial China dan netizen di negara itu yang sebak mendengar kisah tersebut mendermakan lagi 300,000 yuan (RM 187,000) kepada keluarga Liu. 

Blog Archive