KENALI SIAPAKAH Sheikh Nuruddin al-Banjari
Al-'Allamah Syeikh Nuruddin Bin Hj. Marbu Bin Abdullah Thaiyyib berasal dari daerah Banjar Masin. Dilahirkan di sebuah desa bernama Harus Amuntai pada 1 September 1960 M. Beliau dan keluarganya kemudiannya menetap di tanah suci Makkah pada tahun 1974. Madrasah Shaulathiah adalah tempat beliau menimba ilmu pengetahuan di sana. Pada tahun 1982 beliau menamatkan pengajian di Madrasah Shaulathiah dengan keputusan cemerlang (mumtaz).
Sepanjang di Makkah beliau banyak mendapatkan ilmu dari tokoh-tokoh Ulama seperti Syeikh Allamah Hasan Masshath yang digelar Syeikul-Ulama rahimahullah, Syeikh al-Allamah Mohd Yasin Al-Fadani yang bergelar Syeikul Hadith wa Musnidud Dunya, Syeikh Ismail Usman Zain yang digelar Al-Faqih Ad-Darrakah dan ramai lagi tokoh-tokoh ulama di Makkah.
Pada tahun 1983 beliau melanjutkan pelajaran ke Univ. Al-Azhar As-Syarif Mesir dalam jurusan Syariah Islamiah hingga mendapat ijazah sarjana muda. Kemudian beliau meneruskan lagi pengajian di Maahad 'Ali Liddirasat al-Islamiah di Zamalik hingga mendapat diploma am "Dirasat Ulya" pada tahun 1990.
Setelah menamatkan pengajian di Univ. al-Azhar, beliau menumpukan perhatiannya dengan mencurahkan ilmunya kepada ratusan pelajar yang datang dari Asia termasuk dari Indonesia, Malaysia, Singapura dan Thailand yang menuntut di Univ. al-Azhar Mesir sehingga beliau digelar sebagai al-Azharus Tsani ( Univ. Al-Azhar kedua). Di samping mengajar beliau juga menghasilkan kitab-kitab berbahasa Arab serta karya ilmiah dalam berbagai bidang. Beliau telah menghasilkan karangan dan mentahqiq kitab-kitab muktabar tidak kurang dari 50 buah karangan. (rujuk biodata beliau dalam kitab beliau bertajuk At-Tamassuk Bil Kitab Wassunnah edisi terjemahan bertajuk Berpegang Dengan Kitab Dan Sunnah).
SUMBER: Ustaz Azhar Idrus ( Original ) (http://www.facebook.com/Ustaz.Azhar.Idrus.Original/posts/385197728164947?ref=notif¬if_t=feed_comment_reply)
p/s: SEMARAKKAN ILMU :) ♥
SILA TAG DAN KLIK "SHARE" PADA RAKAN-RAKAN YANG LAIN :) MUDAHKAN DAPAT PAHALA DENGAN CARA BERDAKWAH DLM FACEBOOK NI ♥ INSYAALLAH :)
Tuesday, April 10, 2012
Dr Yusuf Qaradhawi (DYQ) di pejabat PAS Jalan Raja Laut
"Assalamualaikum, Alhamdulillah, saya berkesempatan hadir dlm pertemuan tertutup pimpinan PAS dengan tokoh ulamak terkemuka Dr Yusuf Qaradhawi (DYQ) di pejabat PAS Jalan Raja Laut, pada hari ahad 20-12-2009 yg lalu. Antara pimpinan yang hadir ialah Presiden Pas, Timbalan Presiden, Setiausaha Agung, AJK-AJK PAS Pusat dan juga wakil dewan-dewan.
Didalam pertemuan lebih sejam itu, DYQ telah memberikan pandangan dan amanat yang cukup berharga yang menyentuh pelbagai perkara. Di bawah saya kemukakan beberapa isi penting ucapan beliau yang sempat saya catitkan :
1) DYQ menegaskan perjuangan gerakan-gerakan Islam seperti PAS adalah penerusan kepada perjuangan yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW. Dalam konteks moden, perjuangan ini adalah mewarisi aliran tajdid yang dipelopori oleh tokoh2 seperti Jamaludin Afghani, Syeikh Muhammad Abdul Wahab, Syeikh Muhammad Abduh dan Syeikh Rashid Ridha. Ianya kemudian dilanjutkan dalam bentuk tanzimi yg lebih tersusun oleh Hassan Al Banna yg mengasaskan gerakan Ikhwan Muslimin.
2) Asas penting kepada gerakan islam ialah sikap wasathiah (wasotho - pertengahan). Dalam soal feqah, sikap wasathiah ini penting untuk menangkis kejumudan dan ketaksuban. Kejumudan dan ketaksuban inilah yg menyebabkan lahirnya taklid. DYQ menyelar golongan muqallidin ini dan menyatakan bahawa sebenarnya taklid ini tidak ada tmpat dlm syariat. Beliau seterusnya berkata bahawa tidak perlu seseorang itu mencapai tahap mujtahid untuk membolehkannya memakai pendapat yg diluar dari mazhabnya. Cukuplah seseorang itu mengetahui dalil atau hujah yg lebih kuat dari pendapat mazhabnya dalam sesuatu perkara bagi membolehkannya memilih yg lain dari mazhabnya.
3) Dalam soal hubungan dengan non muslim, DYQ berfatwa bahawa kita dibolehkan menjawab salam dari non muslim. Meskipun ada khilaf dalam hal menjawab ucapan salam dari non muslim, namun beliau mentarjihkan pandangan yg membolehkan non muslim memberi salam dan menjawab salam mereka. Syeikh mengatakn tidak ada salahnya menjawab salam non muslim yg mana kita mngharapkan dengan jawapn tersebut ianya akan menjadi doa supaya mereka terpaut dgn Islam.
4) Berkaitan soal wahabi pula, DYQ mengatakan golongan wahabi adalah sebahagian dari umat Islam. Dalam banyak hal, DYQ menyatakan bahawa banyak pandangan mereka yg lebih dekat dengan dirinya meskipun ada di kalangan mereka yg taksub dan melemparkan bermacam2 tohmahan terhadap dirinya. DYQ juga menyanjung tokoh2 ulamak yg dilabel wahabi seperti Syeikh Salman Audah dan Syeikh Aidh Abdullah Al Qarni yg dianggap sebagai tokoh yg sederhana.Inilah antara butiran-butiran yg dapat saya catatkan di sini".
Haji Mohd Taufek Abd Ghani
AJK PAS Pusat
Didalam pertemuan lebih sejam itu, DYQ telah memberikan pandangan dan amanat yang cukup berharga yang menyentuh pelbagai perkara. Di bawah saya kemukakan beberapa isi penting ucapan beliau yang sempat saya catitkan :
1) DYQ menegaskan perjuangan gerakan-gerakan Islam seperti PAS adalah penerusan kepada perjuangan yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW. Dalam konteks moden, perjuangan ini adalah mewarisi aliran tajdid yang dipelopori oleh tokoh2 seperti Jamaludin Afghani, Syeikh Muhammad Abdul Wahab, Syeikh Muhammad Abduh dan Syeikh Rashid Ridha. Ianya kemudian dilanjutkan dalam bentuk tanzimi yg lebih tersusun oleh Hassan Al Banna yg mengasaskan gerakan Ikhwan Muslimin.
2) Asas penting kepada gerakan islam ialah sikap wasathiah (wasotho - pertengahan). Dalam soal feqah, sikap wasathiah ini penting untuk menangkis kejumudan dan ketaksuban. Kejumudan dan ketaksuban inilah yg menyebabkan lahirnya taklid. DYQ menyelar golongan muqallidin ini dan menyatakan bahawa sebenarnya taklid ini tidak ada tmpat dlm syariat. Beliau seterusnya berkata bahawa tidak perlu seseorang itu mencapai tahap mujtahid untuk membolehkannya memakai pendapat yg diluar dari mazhabnya. Cukuplah seseorang itu mengetahui dalil atau hujah yg lebih kuat dari pendapat mazhabnya dalam sesuatu perkara bagi membolehkannya memilih yg lain dari mazhabnya.
3) Dalam soal hubungan dengan non muslim, DYQ berfatwa bahawa kita dibolehkan menjawab salam dari non muslim. Meskipun ada khilaf dalam hal menjawab ucapan salam dari non muslim, namun beliau mentarjihkan pandangan yg membolehkan non muslim memberi salam dan menjawab salam mereka. Syeikh mengatakn tidak ada salahnya menjawab salam non muslim yg mana kita mngharapkan dengan jawapn tersebut ianya akan menjadi doa supaya mereka terpaut dgn Islam.
4) Berkaitan soal wahabi pula, DYQ mengatakan golongan wahabi adalah sebahagian dari umat Islam. Dalam banyak hal, DYQ menyatakan bahawa banyak pandangan mereka yg lebih dekat dengan dirinya meskipun ada di kalangan mereka yg taksub dan melemparkan bermacam2 tohmahan terhadap dirinya. DYQ juga menyanjung tokoh2 ulamak yg dilabel wahabi seperti Syeikh Salman Audah dan Syeikh Aidh Abdullah Al Qarni yg dianggap sebagai tokoh yg sederhana.Inilah antara butiran-butiran yg dapat saya catatkan di sini".
Haji Mohd Taufek Abd Ghani
AJK PAS Pusat
Monday, April 09, 2012
Lelaki yang kacak
Lelaki yang kacak
Lelaki yang kacak.
.
Lelaki yang kacak… lelaki yang tidak akan mempermainkan perasaan wanita.. tidak akan menabur janji-janji manis.. tidak akan membiarkan wanita menangis teresak-esak kerananya.. tidak akan mengkhianati kepercayaan orang lain.. kerana dia takot pada balasan Allah..
.
Lelaki yang kacak.. lelaki yang tidak akan menipu demi kepentingan diri sendiri.. tidak akan mempergunakan orang lain untuk kesenangan dirinya sendiri.. tidak akan menindas orang yang lemah daripadanya.. kerana dia takot pada balasan Allah..
.
Lelaki yang kacak.. tidak akan menyakiti hati wanita.. tidak akan memukul wanita meskipun isterinya.. kerana dia takot pada balasan Allah..
Lelaki yang kacak.. tidak akan menghabiskan duit wanita untuk kepentingan diri sendiri.. tidak akan mencuri hak orang lain.. tidak akan meruntuhkan rumahtangga orang lain.. kerana dia takot pada balasan Allah…
.
Tetapi…
.
Lelaki yang kacak.. tidak akan melupakan Allah.. tidak akan sesekali ingkar pada perintah Allah.. seorang yang taat pada Allah dan Rasul-Nya… kerana dia mengimpikan syurga Allah..
.
Lelaki yang kacak.. sentiasa ikhlas dalam melakukan amalan seharian.. sentiasa redha dengan ketentuan Ilahi.. sentiasa berserah pada Allah..
.
Lelaki yang kacak.. sentiasa bersabar ketika menghadapi ujian dari Allah.. tidak akan putus asa untuk mengharungi segala ujian yang diberikan.. tidak akan pernah menyalahkan Allah..
.
Lelaki yang kacak.. akan menjadikan jihad fisabilillah sebagai matlamat dalam hidupnya..
.
Lelaki yang kacak.. akan selalu memohon ampun kepada Allah atas segala dosa-dosa yang telah dilakukan samada dosa kecil mahupun besar.. sengaja atau tidak sengaja..
.
Lelaki yang kacak.. sangat takut kepada ujian Allah dan ancamannya.. sangat takut melakukan dosa kerana dia tahu akan balasan yang akan diperolehi di akhirat kelak..
.
Lelaki yang kacak.. tidak akan mengeluh kecuali kepada Allah semata-mata.. selalu bertawakal kepada Allah dalam mengharungi kehidupan sehariannya..
.
Lelaki yang kacak.. sentiasa menerapkan nilai kasih sayang sesama mukmin dan ukhwah antara mereka.. tidak akan memutuskan silaturrahim sesama saudara mahupun sahabat..
.
Lelaki yang kacak.. sangat kuat amar makruf dan nahi mungkarnya, iaitu mengajak ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran..
Lelaki yang kacak.. sangat kuat memegang amanah… sangat berpegang pada janjinya dan menjaga rahsia kaum keluarga dan sahabat handainya..
.
Dan lelaki yang kacak juga.. seorang yang pemaaf dan berlapang dada dalam menghadapi kejahilan manusia, sentiasa saling mengingatkan antara sesama saudara dan tawaduk kepada Allah..
.
Itulah ciri-ciri seorang lelaki yang benar-benar kacak.. bukan kacak di mata manusia sahaja malah kacak di mata Maha Pencipta.. seorang yang mendambakan syurga di akhirat nanti..
Kongsikan artikel ini dengan rakan-rakan facebook anda.Sharing is Caring
|7L|
Lelaki yang kacak.
.
Lelaki yang kacak… lelaki yang tidak akan mempermainkan perasaan wanita.. tidak akan menabur janji-janji manis.. tidak akan membiarkan wanita menangis teresak-esak kerananya.. tidak akan mengkhianati kepercayaan orang lain.. kerana dia takot pada balasan Allah..
.
Lelaki yang kacak.. lelaki yang tidak akan menipu demi kepentingan diri sendiri.. tidak akan mempergunakan orang lain untuk kesenangan dirinya sendiri.. tidak akan menindas orang yang lemah daripadanya.. kerana dia takot pada balasan Allah..
.
Lelaki yang kacak.. tidak akan menyakiti hati wanita.. tidak akan memukul wanita meskipun isterinya.. kerana dia takot pada balasan Allah..
Lelaki yang kacak.. tidak akan menghabiskan duit wanita untuk kepentingan diri sendiri.. tidak akan mencuri hak orang lain.. tidak akan meruntuhkan rumahtangga orang lain.. kerana dia takot pada balasan Allah…
.
Tetapi…
.
Lelaki yang kacak.. tidak akan melupakan Allah.. tidak akan sesekali ingkar pada perintah Allah.. seorang yang taat pada Allah dan Rasul-Nya… kerana dia mengimpikan syurga Allah..
.
Lelaki yang kacak.. sentiasa ikhlas dalam melakukan amalan seharian.. sentiasa redha dengan ketentuan Ilahi.. sentiasa berserah pada Allah..
.
Lelaki yang kacak.. sentiasa bersabar ketika menghadapi ujian dari Allah.. tidak akan putus asa untuk mengharungi segala ujian yang diberikan.. tidak akan pernah menyalahkan Allah..
.
Lelaki yang kacak.. akan menjadikan jihad fisabilillah sebagai matlamat dalam hidupnya..
.
Lelaki yang kacak.. akan selalu memohon ampun kepada Allah atas segala dosa-dosa yang telah dilakukan samada dosa kecil mahupun besar.. sengaja atau tidak sengaja..
.
Lelaki yang kacak.. sangat takut kepada ujian Allah dan ancamannya.. sangat takut melakukan dosa kerana dia tahu akan balasan yang akan diperolehi di akhirat kelak..
.
Lelaki yang kacak.. tidak akan mengeluh kecuali kepada Allah semata-mata.. selalu bertawakal kepada Allah dalam mengharungi kehidupan sehariannya..
.
Lelaki yang kacak.. sentiasa menerapkan nilai kasih sayang sesama mukmin dan ukhwah antara mereka.. tidak akan memutuskan silaturrahim sesama saudara mahupun sahabat..
.
Lelaki yang kacak.. sangat kuat amar makruf dan nahi mungkarnya, iaitu mengajak ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran..
Lelaki yang kacak.. sangat kuat memegang amanah… sangat berpegang pada janjinya dan menjaga rahsia kaum keluarga dan sahabat handainya..
.
Dan lelaki yang kacak juga.. seorang yang pemaaf dan berlapang dada dalam menghadapi kejahilan manusia, sentiasa saling mengingatkan antara sesama saudara dan tawaduk kepada Allah..
.
Itulah ciri-ciri seorang lelaki yang benar-benar kacak.. bukan kacak di mata manusia sahaja malah kacak di mata Maha Pencipta.. seorang yang mendambakan syurga di akhirat nanti..
Kongsikan artikel ini dengan rakan-rakan facebook anda.Sharing is Caring
|7L|
Sunday, April 08, 2012
Saturday, April 07, 2012
Thursday, April 05, 2012
KUNCI-KUNCI KEBAHAGIAAN
Nak sihat-puasalah.
Mahu wajah berseri bangunlah malam solat.
Mahu mudah bacalah Quran.
Mahu bahagia solatlah awal waktu.
Ada masaalah banyakkan istighfar.
Rasa duka berdoalah.
Gawat dan terlalu rumit bacalah la haula wala quwwata illa billah.
Mahu barakah selawatlah.
nak senang tanpa letih klik "share" dengan teman teman anda
Wednesday, April 04, 2012
10 Hak Yang Perlu Dijaga
10 Hak Yang Perlu Dijaga
PERTAMA: HAK KEPADA DIRI.
Mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.
KEDUA: HAK KEPADA MALAIKAT MAUT
Mengqadhakan kewajipan-kewajipan yang tertinggal, mendapatkan kemaafan dari orang yang kita zalimi, membuat persediaan untuk mati dan merasa cinta kepada Allah.
KETIGA : HAK KEPADA KUBUR
Membuang tabiat suka menabur fitnah, membuang tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan solat Tahajjud dan membantu orang yang dizalimi.
KEEMPAT: HAK KEPADA MUNKAR DAN NAKIR
Tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat menasihati.
KELIMA : HAK KEPADA MIZAN (NERACA TIMBANGAN AMAL PADA HARI KIAMAT)
Menahan kemarahan, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan sanggup menanggung kesusahan.
KEENAM : HAK KEPADA SIRAT (TITIAN YANG MERENTANGI NERAKA PADA HARI AKHIRAT)
Membuang tabiat suka mengumpat, bersikap warak, suka membantu orang beriman dan suka berjemaah.
KETUJUH : HAK KEPADA MALIK (PENJAGA NERAKA)
Menangis lantaran takutkan Allah SWT, berbuat baik kepada ibubapa,bersedekah secara terang-terangan serta sembunyi dan memperelok akhlak.
KELAPAN : HAK KEPADA RIDHWAN (MALAIKAT PENJAGA SYURGA)
Berasa redha dengan Qadha' Allah, bersabar menerima bala,bersyukur keatas nikmat Allah dan bertaubat dari melakukan maksiat.
KESEMBILAN : HAK KEPADA NABI SAW
Berselawat ke atas baginda, berpegang dengan syariat, bergantung kepada as-Sunnah (Hadith), menyayangi para sahabat, dan bersaing dalam mencari keredhaan Allah.
KESEPULUH : HAK KEPADA ALLAH SWT
Mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah manusia dari kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.
bertahhajud menyerikan wajah.bersyukur menbajai barakah, bermuhasabah mencetuskan hikmah, bertawakkal membuahkan pasrah, bersaudara menyemai mahabbah
Monday, April 02, 2012
IMAN
IMAN itu jalannya MENDAKI
IMAN itu sentiasa MELAWAN ARUS
IMAN itu selalunya MENENTANG KEBIASAAN
IMAN itu tuntutannya MENYANGGAH NAFSU
IMAN itu pandangannya sentiasa keMASA DEPAN
IMAN itu ada pasang surutnya
IMAN itu mudah lusuh seperti lusuhnya pakaian
IMAN itu tidakdapat diwarisi
IMan itu ada 70 cabang
IMAN itu pada hati, lidah dan amalan
IMAN itu ketenangan dan kedamaian
IMAN itu keberanian dan kegagahan
IMAN itu kesungguhan dan ketabahan
IMAN itu persaudaraan dan perpaduan
IMAN itu kesabaran dan kesyukuran
IMAN itu kemaafan dan kerendahan hati
IMAN itu kejayaan dan kebahagiaan
IMAN itu kemenangan dan keagungan
IMAN itu adalah segala-galanya...
IMAN itu sentiasa MELAWAN ARUS
IMAN itu selalunya MENENTANG KEBIASAAN
IMAN itu tuntutannya MENYANGGAH NAFSU
IMAN itu pandangannya sentiasa keMASA DEPAN
IMAN itu ada pasang surutnya
IMAN itu mudah lusuh seperti lusuhnya pakaian
IMAN itu tidakdapat diwarisi
IMan itu ada 70 cabang
IMAN itu pada hati, lidah dan amalan
IMAN itu ketenangan dan kedamaian
IMAN itu keberanian dan kegagahan
IMAN itu kesungguhan dan ketabahan
IMAN itu persaudaraan dan perpaduan
IMAN itu kesabaran dan kesyukuran
IMAN itu kemaafan dan kerendahan hati
IMAN itu kejayaan dan kebahagiaan
IMAN itu kemenangan dan keagungan
IMAN itu adalah segala-galanya...
Sunday, April 01, 2012
Naib Mursyidul 'Am Ikhwan
Seperti yg dijangkakan,Ikhwan Muslimin telah mengumumkan calon mereka iaitu Naib Mursyidul 'Am Ikhwan Muslimin, Ir.Khairat Shatir sbg calon Presiden Mesir,hnya beberapa hari lagi baki masa penamaan calon dibuka sblm berakhir 8 April ini. Esok, pasukan peguam Ikhwan Muslimin akan menguruskan borang pencalonan beliau serta urusan teknikal yg lain. KENALI IR.KHAIRAT SHATIR:
Muhammad Khairat Sa'ad Abdul Latif Shatir dilahirkan pd 4 Mei 1950 di Kampung At-Tir'ah Qadim, Markaz Syirbin,wilayah Daqahliyah. Melanjutkan pelajaran dlm ijazah pertama dalam Fakulti Kejuruteraan di Universiti Iskandariah selepas menamatkan pendidikan menengah pd 1966 dan mula melibatkan diri dlm gerakan dan dakwah Ikhwan Muslimin pd tahun 1974. Selepas tamat pengajian, bertugas sbg pembantu pensyarah di Fakulti Kejuruteraan Universiti Mansurah hingga tahun 1981 apabila ditamatkan perkhidmatannya oleh Presiden Mesir ketika itu,Anwar Sadat.Beliau kemudian melibatkan diri dlm bidang perniagaan hingga dikenali tokoh korporat terkemuka Ikhwan Muslimin di Mesir hingga hari ini. Beliau turut memiliki Diploma Pengajian Islam dari Kolej Pengajian Islam, Diploma Kemasyarakatan Awam dan Pertubuhan Bukan Kerajaan dari Fakulti Ekonomi dan Sains Politik Universiti Kaherah, Diploma Perdagangan Antarabangsa dari Universiti Helwan.
Gambar kenangan Khairat Shatir (kanan) dan Hasan Malek,tokoh korporat Ikhwan Muslimin yg dihadapkan ke mahkamah ketika era Mubarak 7 tahun yg lalu..
Muhammad Khairat Sa'ad Abdul Latif Shatir dilahirkan pd 4 Mei 1950 di Kampung At-Tir'ah Qadim, Markaz Syirbin,wilayah Daqahliyah. Melanjutkan pelajaran dlm ijazah pertama dalam Fakulti Kejuruteraan di Universiti Iskandariah selepas menamatkan pendidikan menengah pd 1966 dan mula melibatkan diri dlm gerakan dan dakwah Ikhwan Muslimin pd tahun 1974. Selepas tamat pengajian, bertugas sbg pembantu pensyarah di Fakulti Kejuruteraan Universiti Mansurah hingga tahun 1981 apabila ditamatkan perkhidmatannya oleh Presiden Mesir ketika itu,Anwar Sadat.Beliau kemudian melibatkan diri dlm bidang perniagaan hingga dikenali tokoh korporat terkemuka Ikhwan Muslimin di Mesir hingga hari ini. Beliau turut memiliki Diploma Pengajian Islam dari Kolej Pengajian Islam, Diploma Kemasyarakatan Awam dan Pertubuhan Bukan Kerajaan dari Fakulti Ekonomi dan Sains Politik Universiti Kaherah, Diploma Perdagangan Antarabangsa dari Universiti Helwan.
Gambar kenangan Khairat Shatir (kanan) dan Hasan Malek,tokoh korporat Ikhwan Muslimin yg dihadapkan ke mahkamah ketika era Mubarak 7 tahun yg lalu..
Saturday, March 31, 2012
Bagaimana menjadi Seorang Muslimah Berfikrah Islamiyah ?
Bagaimana menjadi Seorang Muslimah Berfikrah Islamiyah ?
Islam merupakan ajaran Allah yang lengkap, sempurna, syumul dan merangkumi seluruh aspek kehidupan mukmin. Inilah Addeen yang diturunkan oleh Allah dan dibawa oleh Rasulullah S.A.W dan telah dilaksanakan sejak zaman awal diutuskan Rasulullah S.A.W ke bumi ini.
Allah S.W.T telah menjelaskan dan menegaskan tentang kesempurnaan Islam dalam firmanNya:
اليوم أكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الإسلام دينا
Yang bermaksud, “ Pada hari ini telahku sempurnakan untuk kamu agamamu dan telah aku cukupkan padamu nikmatku dan telah kuredhai Islam itu jadi agama bagimu” (Al-Maidah:3)
Oleh kerana Deenul Islam telah sempurna, maka kita tidak boleh menambah atau mengurangkannya, begitu juga kita tidak boleh mengambil sebahagian dan meninggalkan sebahagian yang lain. Kita hendaklah menyedari bahawa, kita adalah pengikut dan penganut Deenul Islam dan mengakui sebagai hamba Allah dan bukannya pencipta Deen.
Oleh yang demikian, maka kitalah yang perlu menyesuaikan diri dengan Islam dan bukannya Islam itu yang harus bersesuaian dengan selera kita, kehendak kita, dan kemahuan masyarakat seperti firman Allah :
“ Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang dimuka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanya mengikut prasangka dan mereka tidak lain hanyalah berdusta terhadap Allah” (Al-anam:116)
Nilai yang ada pada diri kita juga ialah nilai Islam, iaitu nilai yanag telah ditetapkan oleh Allah dan dilaksanakan oleh Rasulullah S.A.W. Oleh yang demikian, tidak dapat tidak, sebagai hamba Allah kita wajib redha pada syariat Islam.
Tasawwur Islami(gambaran Islam) hendaklah difahami dengan betul, dan kita hendaklah bersifat jiddiah (serius) dalam memahami Islam dan tidak mencampur adukkan dengan isme-isme lain.
Untuk itu, kita hendaklah mengenali Islam dan mengenali jahiliyyah. Mengenal Islam untuk dihayati dan mengenal jahiliyyah untuk dijauhi. Kita hendaklah mengenal setiap rupa bentuk dan tektik jahiliyyah untuk dijauhi, dengan itu barulah kita dapat membezakan antara pembawakan jahiliyyah atau Islam.
Sabda rasulullah S.A.W : “ Barangsiapa mengenal atau mempelajari bahasa sesebuah kaum, maka mereka terselamat dari tipu daya mereka”
Selain itu, Kita juga mesti mengenali atau menguasai realiti agar kita tidak salah faham, seperti mengatakan loteri kebajikan itu halal. Untuk memahami Islam dan realitinya, kita sememangnya kekurangan ilmu, oleh itu berhajat atau perlu kepada berjama’ah (berkumpulan). Kita sememangnya tidak mempunyai ilmu yang sama atau setaraf, tetapi dengan berjema’ah(berkumpulan) kita mampu mengatasinya.
Disamping itu, antara sikap yang mesti ada ialah, kita jangan mudah menerima sesuatu yang bukan berasaskan Islam, jangan mudah terpengaruh dengan istilah dan teknik atau slogan yang menarik seperti “demi pembangunan”, “demi kemajuan” atau “malam amal” . Dalam hal ini kita hendaklah mengenengahkan fikrah Islam dengan Jelas dan pendirian Islam yang tegas kepada masyarakat.
Setiap individu muslim juga mesti mempunyai al-Wa’yu al-Islami (kesedaran Islam), Ianya tidak sama dengan ilmu Islam kerana dalam usaha untuk memperolehi “kesedaran Islam” perlu kepada kesabaran, ketekunan dan kegigihan dalam berusaha.
Seseorang yang mempunyai “kesedaran Islam” akan mudah terasa dan sensitif terhadap apa jua yang bercanggah dengan Islam. Untuk itu, kita perlukan kepada didikan atau tarbiyyah. Tarbiyyah yang boleh melahirkan syakhsiah atau keperibadian muslim sejati.
Seorang mujahid Islam, Ustaz Fathi Yakan menyatakan bahawa, pembentukan syakhsiyyah itu hanyalah dapat dibentuk dalam suasana yang tertentu, yang jauh dari tarikan jahiliyyah. Antara contohnya, dengan mengadakan halaqah, usrah, ijtima’ dan sebagainya.
Seorang muslim hendaklah tidak menghilangkan satu fikrah islam pun dari pemikirannya. Sesiapa yang cuba menyembunyikan fikrah Islam adalah dikira menyeleweng.
Ketahuilah bahawa, fikrah yang kita bawa adalah ad-deen yang diturunkan oleh Allah S.W.T. Ad-Deen yang dimaksudkan di sini bukanlah ad-deen yang diterjemahkan kepada agama sebagaimana yang difahami oleh kebanyakan orang. Keaslian Islam hanyalah boleh dilihat dari sumber asalnya iaitu al-Quran dan Hadith dan juga dari ulama’ dan mujahid Islam yang muktabar.
Allah S.W.T telah memberi kata putus dan memberi pilihan kepada hamba-hambNya samaada beriman atau tidak, sebagaimana firmanNya yang bermaksud:
“ Dan katakanlah (wahai Muhammad): kebenaran itu ialah yang datang dari tuhan kamu, maka sesiapa yang mahu beriman, hendaklah dia beriman; dan sesiapa yang mahu ingkar, biarlah dia mengingkarinya. Kerana kami telah menyediakan bagi orang-orang yang berlaku zalim itu api neraka, yang meliputi mereka laksana khemah” (al-Kahfi:29)
Oleh itu, sebagai hamba kita hendaklah berfikiran jauh, iaitu memikirkan tentang kedudukan dan nasib kita pada hari akhirat kerana kita tidak tahu dimanakah tempat yang bakal diduduki samaada syurga atau neraka. Dek kerana ceteknya pengetahuan akal seorang hamba dan ketidaktahuan ini, maka hendaklah kita mempunyai sifat takut dan berharap. Takut ialah bagi yang mengenaliNya, dan harap bagi yang melaksanakan suruhanNya.
Iltizam kita kepada Islam hendaklah pada setiap masa dan tidak pada majlis rasmi sahaja. Untuk ini juga, kita perlu kepada “kesedaran Islam yang jelas” dan bukannya ilmu semata-mata. Ilmu sahaja tanpa kesedaran tidak dapat membawa kepada Islam yang sebenarnya. Sekiranya diperingkat individu muslim sudah tidak berjaya untuk menguasai pemahaman Islam secara tulus, maka bagaimana untuk membawa penghayatan Islam secara sepenuhnya dalam konteks masyarakat.
Ilmu-ilmu Islam hendaklah diproses dan diolah melalui acuan iman atau tarbiyyah iman sehingga lahir kesedaran dan keinginan untuk melaksanakan Islam denagn patuh. Kesedaran fikiran sahaja tidak mencukupi, tetapi haruslah dilazimi dengan Islam dan juga diiringi dengan Iradah(kehendak atau keinginan). Maksudnya, di mana sahaja kita berada kita membawa Islam. Ini juga bererti, peribadi kita menterjemahkan Islam..(Islam menjadi darah daging).
Namun begitu, tidak dapat dinafikan bahawa, dalam melalui proses tersebut masih terdapat saki baki jahiliyyah. Oleh itu, penting bagi seseorang muslim untuk mengetahui apakah ciri-ciri jahiliyyah dan apa sahaja yang berkaitan dengannya supaya ianya menjadi panduan kepada kita untuk menjauhkan diri dari aspek-aspek jahiliyyah tersebut.
Apabila melihat kepada konteks muslimah, yang mana muslimah juga merupakan individu-individu muslim yang perlu berfikrah dengan fikrah Islamiyyah yang jelas, maka selayaknya bagi seseorang muslimah itu untuk memakaikan dirinya dengan pakaian Islam yang indah yang menterjemahkan keindahan dan kesempurnaan Islam. Muslimah juga harus menampilkan idea pemikiran dan pengetahuan yang berlandaskan fikrah Islamiyyah dalam membentuk masyarakat dan madu’u disekelilingnya.
Muslimah adalah diantara penyumbang terbesar ke arah jatuh bangunnya sesuatu bangsa atau Negara. Oleh itu, wahai muslimah yang dianugerahkan oleh Allah dengan sifat-sifat dan kelebihannya yang tersendiri, laksanakanlah setiap amanah yang dipundakkan dengan sebaiknya dan jauhilah daripada menjadi pendorong kepada perkara-perkara yang dimurkai oleh pencipta agung kita Allah S.W.T.
Risalah أيتها الفتيات (Bil : 6)
Unit Dakwah dan Pembangunan Insan
Hal Ehwal Wanita Islam (HEWI)
Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir
Islam merupakan ajaran Allah yang lengkap, sempurna, syumul dan merangkumi seluruh aspek kehidupan mukmin. Inilah Addeen yang diturunkan oleh Allah dan dibawa oleh Rasulullah S.A.W dan telah dilaksanakan sejak zaman awal diutuskan Rasulullah S.A.W ke bumi ini.
Allah S.W.T telah menjelaskan dan menegaskan tentang kesempurnaan Islam dalam firmanNya:
اليوم أكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الإسلام دينا
Yang bermaksud, “ Pada hari ini telahku sempurnakan untuk kamu agamamu dan telah aku cukupkan padamu nikmatku dan telah kuredhai Islam itu jadi agama bagimu” (Al-Maidah:3)
Oleh kerana Deenul Islam telah sempurna, maka kita tidak boleh menambah atau mengurangkannya, begitu juga kita tidak boleh mengambil sebahagian dan meninggalkan sebahagian yang lain. Kita hendaklah menyedari bahawa, kita adalah pengikut dan penganut Deenul Islam dan mengakui sebagai hamba Allah dan bukannya pencipta Deen.
Oleh yang demikian, maka kitalah yang perlu menyesuaikan diri dengan Islam dan bukannya Islam itu yang harus bersesuaian dengan selera kita, kehendak kita, dan kemahuan masyarakat seperti firman Allah :
“ Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang dimuka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanya mengikut prasangka dan mereka tidak lain hanyalah berdusta terhadap Allah” (Al-anam:116)
Nilai yang ada pada diri kita juga ialah nilai Islam, iaitu nilai yanag telah ditetapkan oleh Allah dan dilaksanakan oleh Rasulullah S.A.W. Oleh yang demikian, tidak dapat tidak, sebagai hamba Allah kita wajib redha pada syariat Islam.
Tasawwur Islami(gambaran Islam) hendaklah difahami dengan betul, dan kita hendaklah bersifat jiddiah (serius) dalam memahami Islam dan tidak mencampur adukkan dengan isme-isme lain.
Untuk itu, kita hendaklah mengenali Islam dan mengenali jahiliyyah. Mengenal Islam untuk dihayati dan mengenal jahiliyyah untuk dijauhi. Kita hendaklah mengenal setiap rupa bentuk dan tektik jahiliyyah untuk dijauhi, dengan itu barulah kita dapat membezakan antara pembawakan jahiliyyah atau Islam.
Sabda rasulullah S.A.W : “ Barangsiapa mengenal atau mempelajari bahasa sesebuah kaum, maka mereka terselamat dari tipu daya mereka”
Selain itu, Kita juga mesti mengenali atau menguasai realiti agar kita tidak salah faham, seperti mengatakan loteri kebajikan itu halal. Untuk memahami Islam dan realitinya, kita sememangnya kekurangan ilmu, oleh itu berhajat atau perlu kepada berjama’ah (berkumpulan). Kita sememangnya tidak mempunyai ilmu yang sama atau setaraf, tetapi dengan berjema’ah(berkumpulan) kita mampu mengatasinya.
Disamping itu, antara sikap yang mesti ada ialah, kita jangan mudah menerima sesuatu yang bukan berasaskan Islam, jangan mudah terpengaruh dengan istilah dan teknik atau slogan yang menarik seperti “demi pembangunan”, “demi kemajuan” atau “malam amal” . Dalam hal ini kita hendaklah mengenengahkan fikrah Islam dengan Jelas dan pendirian Islam yang tegas kepada masyarakat.
Setiap individu muslim juga mesti mempunyai al-Wa’yu al-Islami (kesedaran Islam), Ianya tidak sama dengan ilmu Islam kerana dalam usaha untuk memperolehi “kesedaran Islam” perlu kepada kesabaran, ketekunan dan kegigihan dalam berusaha.
Seseorang yang mempunyai “kesedaran Islam” akan mudah terasa dan sensitif terhadap apa jua yang bercanggah dengan Islam. Untuk itu, kita perlukan kepada didikan atau tarbiyyah. Tarbiyyah yang boleh melahirkan syakhsiah atau keperibadian muslim sejati.
Seorang mujahid Islam, Ustaz Fathi Yakan menyatakan bahawa, pembentukan syakhsiyyah itu hanyalah dapat dibentuk dalam suasana yang tertentu, yang jauh dari tarikan jahiliyyah. Antara contohnya, dengan mengadakan halaqah, usrah, ijtima’ dan sebagainya.
Seorang muslim hendaklah tidak menghilangkan satu fikrah islam pun dari pemikirannya. Sesiapa yang cuba menyembunyikan fikrah Islam adalah dikira menyeleweng.
Ketahuilah bahawa, fikrah yang kita bawa adalah ad-deen yang diturunkan oleh Allah S.W.T. Ad-Deen yang dimaksudkan di sini bukanlah ad-deen yang diterjemahkan kepada agama sebagaimana yang difahami oleh kebanyakan orang. Keaslian Islam hanyalah boleh dilihat dari sumber asalnya iaitu al-Quran dan Hadith dan juga dari ulama’ dan mujahid Islam yang muktabar.
Allah S.W.T telah memberi kata putus dan memberi pilihan kepada hamba-hambNya samaada beriman atau tidak, sebagaimana firmanNya yang bermaksud:
“ Dan katakanlah (wahai Muhammad): kebenaran itu ialah yang datang dari tuhan kamu, maka sesiapa yang mahu beriman, hendaklah dia beriman; dan sesiapa yang mahu ingkar, biarlah dia mengingkarinya. Kerana kami telah menyediakan bagi orang-orang yang berlaku zalim itu api neraka, yang meliputi mereka laksana khemah” (al-Kahfi:29)
Oleh itu, sebagai hamba kita hendaklah berfikiran jauh, iaitu memikirkan tentang kedudukan dan nasib kita pada hari akhirat kerana kita tidak tahu dimanakah tempat yang bakal diduduki samaada syurga atau neraka. Dek kerana ceteknya pengetahuan akal seorang hamba dan ketidaktahuan ini, maka hendaklah kita mempunyai sifat takut dan berharap. Takut ialah bagi yang mengenaliNya, dan harap bagi yang melaksanakan suruhanNya.
Iltizam kita kepada Islam hendaklah pada setiap masa dan tidak pada majlis rasmi sahaja. Untuk ini juga, kita perlu kepada “kesedaran Islam yang jelas” dan bukannya ilmu semata-mata. Ilmu sahaja tanpa kesedaran tidak dapat membawa kepada Islam yang sebenarnya. Sekiranya diperingkat individu muslim sudah tidak berjaya untuk menguasai pemahaman Islam secara tulus, maka bagaimana untuk membawa penghayatan Islam secara sepenuhnya dalam konteks masyarakat.
Ilmu-ilmu Islam hendaklah diproses dan diolah melalui acuan iman atau tarbiyyah iman sehingga lahir kesedaran dan keinginan untuk melaksanakan Islam denagn patuh. Kesedaran fikiran sahaja tidak mencukupi, tetapi haruslah dilazimi dengan Islam dan juga diiringi dengan Iradah(kehendak atau keinginan). Maksudnya, di mana sahaja kita berada kita membawa Islam. Ini juga bererti, peribadi kita menterjemahkan Islam..(Islam menjadi darah daging).
Namun begitu, tidak dapat dinafikan bahawa, dalam melalui proses tersebut masih terdapat saki baki jahiliyyah. Oleh itu, penting bagi seseorang muslim untuk mengetahui apakah ciri-ciri jahiliyyah dan apa sahaja yang berkaitan dengannya supaya ianya menjadi panduan kepada kita untuk menjauhkan diri dari aspek-aspek jahiliyyah tersebut.
Apabila melihat kepada konteks muslimah, yang mana muslimah juga merupakan individu-individu muslim yang perlu berfikrah dengan fikrah Islamiyyah yang jelas, maka selayaknya bagi seseorang muslimah itu untuk memakaikan dirinya dengan pakaian Islam yang indah yang menterjemahkan keindahan dan kesempurnaan Islam. Muslimah juga harus menampilkan idea pemikiran dan pengetahuan yang berlandaskan fikrah Islamiyyah dalam membentuk masyarakat dan madu’u disekelilingnya.
Muslimah adalah diantara penyumbang terbesar ke arah jatuh bangunnya sesuatu bangsa atau Negara. Oleh itu, wahai muslimah yang dianugerahkan oleh Allah dengan sifat-sifat dan kelebihannya yang tersendiri, laksanakanlah setiap amanah yang dipundakkan dengan sebaiknya dan jauhilah daripada menjadi pendorong kepada perkara-perkara yang dimurkai oleh pencipta agung kita Allah S.W.T.
Risalah أيتها الفتيات (Bil : 6)
Unit Dakwah dan Pembangunan Insan
Hal Ehwal Wanita Islam (HEWI)
Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir
Subscribe to:
Posts (Atom)

-
Pengalaman mengerjakan amalan Puasa di Bumi Mesir Di sini penulis akan menyorot sedikit tentang pengalaman dan suasana dalam kedua-dua buah ...