Dahsyatnya Doa Seorang Ibu

Dahsyatnya Doa Seorang Ibu


ASSALAMUALAIKUM WBKTH..

JENGUK2 LAH IBU ANDA SELALU...INSYALLAH REZEKI AKAN DIPERMUDAHKAN OLEH ALLAH

Assalamu'alaikum
Semua,

Satu ceramah bertajuk "Dasyatnya Doa Seorang Ibu" oleh Ustaz Abdullah
Mahmud, bekas ustz ATM sungguh menarik dan jarang kita dengar. So
kepada semua pengalamat luangkan sedikit masa berharga dengan membaca
sedutan ceramah istemewa ini untuk kita sama2 hayati dan amalkan sekadar
mampu. Di takdirkan anda malas juga nak baca, saya harap bacalah juga
pada bahagian yang ada tanda **** ..

Ibu Kita dan Kita Sebagai Ibu
q Lapangnya masa kita ada kaitan dengan keberkatan hidup
kita. Kita adalah di bawah siksa Allah bilamasa ada masa untuk buat
benda tak baik tapi takdak masa nak buat yang baik.

q Jika kita tak pernah kecukupan duit maksudnya kita disiksa
Allah.

q *** Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang so ibu2
jangan jatuh air mata ye and anak jangan bagi ibu jatuh air
mata. Menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara
anak.

q Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka ibu,
sebab wajah orang tidur akan menampakkan
segalanya.

q Ada3 mata yang tak dijilat api neraka.
Ø Melihat kaabah sehingga menitis air mata.
Ø Membaca quran sehingga menitis air mata.
Ø Memandang wajah ibu yg sedar tidur / sedar hingga berlinang air
mata.

q 3 orang yg kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup,
tengok masa tidor!
Ø Anak.
Ø Ibu.
Ø Suami.
Sebagai Selingan Kata ustaz lagi, kalau kita ada perselisih faham dgn
suami sampai nak bercerai, tgk lah muka laki kita tika dia tidor - kalau
masih terbit perasan kasih, sayang, cinta, rindu atau simpati, janganlah
bercerai tapi jika tiada timbul rasa itu semua - maksudnya jodoh dah
memang takde, boleh proceed apa yang patut.. J

q Orang yang selalu menatap dan memandang ibunya takkan menangis
di hari kematian ibunya... kira menangis dalam hati je..Bagi siapa yg
masih ada ibu, pandang lah ibumu selalu.

q Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk
menujukkan sesuatu pada ibu.

q Kalau ada niat yang baik teruskan lah.. Allah akan bersama kita.

q Kalau tak mampu lakukan sesuatu, pasang niat pun mencukupi e.g.
tak mampu tolong org, niat nak tolong pun dah memadai.

q *** Kalau kita tak mampu letakkan diri kita di tempat yang
terbaik, Allah akan letakkan kita di tempat terbaik dengan syarat
letakan ibu kita di tempat yang terbaik terlebih
dulu.

q Ada kaedah yang mana kita boleh minta pada Allah, "ungkit"
kebaikan yang menimpa dengan tujuan untuk makbulkan doa kita. Kaedah tu
dipanggil "wasilah amal" .
Ø "Ya Allah semalam aku sudah bersedekah sebanyak RM1, kalau itu
satu kebaikan jadikanlah ia penyebab makbulnya doaku ini".
Ø *** Paling banyak buat baik dengan ibu kita, lagi
mustajab. Makna dia wasilah amal ni sangat berkesan kalau yg dituntut
tadi adalah hal yang berkaitan kebaikan yang dibuat kepada ibu kita.
Ø

q Antara lain yang boleh dituntut adalah apabila kita ditimpa
sakit/musibah.

q Kalau ditimpa sakit, baca laa Innalillahiwainnaillaihirojjiun,,,
lps tu bicaralah dengan Allah..
Ø "Ya Allah, berilah pahala besar untuk sakit yang aku tanggung
ini" .
Ø "Ya Allah, bagilah aku keampunan dosa atas sakit ku ini" .
Even suapkan anak pun kita boleh tuntut, apatah lagi sedekah kepada ibu
dan orang yang memerlukkan.

q *** Barang siapa yang tidak mendoakan ibu selepas sembahyang
buat ibu yang sudah meninggal maka dikira diaanak derhaka walaupun pada
waktu ibunya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu masih
hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti doakannya!

q Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan
mati. Jadi doakan ibu kita jika ianya telah tiada.

q *** Doa orang yang mati makbul untuk orang yang masih hidup.
Ø Masa ni ustaz tu bagi contoh sadis sket..sedeh gak laa.. pi ke
pusara mak kita cakap.."Mak, esok anak saya nak kawin, kalau mak ada
tentu mak bahagia tengok cucu mak kawinkan" atau "bapa saya nak kawin
esok, kalau bapa ada, pasti bapa akan gembira tengok sayakan.." Ustaz
kata luahkan kepada ibu/bapa yang telah tiada kerana mereka mendengar
dan mereka boleh mendoakan kita dari sana.

q Bila lalu kubur, perlahankan dan beri salam! Mereka akan doakan
kita "berkatilah si A ini" dan jika tak bagi salam, mereka akan kata
"celakahlah orang ini" Jadi, jangan lupa bagi salam pd merika.

q Tanda tanda siksa Allah atas muka bumi ni antara lain simpan
harta sampai mati tak pernah keluarkan zakat.

q Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu
selamanya..

q Bila nak berbelanja @ shopping always spare duit untuk sedekah
kerana dalam duit kita tu ada hak org susah. Jadi bila orang buta
datang masa makan, bagi laa duit sebab kita nak cari org susah untuk
sedekah dah amat susah masa sekrg and takde masa jadi Allah hantarkan
org2 susah ini untuk kita dapatkan pahala!.

q *** Jika mak kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada
peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi
peruntukkan tu sebagai sedekah. Jangan kurangkan peruntukkan!! "Ya
Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibuku, semoga pahala sedekah ni sampai
kepada ibuku". Itu yang yang buat ibu kita bahagia di sana.

q Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah ibu kita baru
kita ringan tangan nak bersedekah.

q *** Allah panjangkanlah usia ibu bapaku supaya dia sakit dan
nyanyuk..ini bertujuan memberi syurga pada anak2nya. Doa ini bukan
bermaksud minta merika sakit or nyanyok..ironinya keadaan demikian
membolehkan anak2 berebut mahu menjaga merika disaat merika dlm keuzuran
itu sbb balasannya adalah syurga. Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit,
berebutlah menjaga ibu/bapa kita. Besar sangat pahalanya.

q Allah kalau boleh taknak kita masuk neraka jadi Allah takkan
matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita
sakit/malu/miskin untuk membersihkan kita sebelum dia mengambil
kita.

Selalu Bergaduh Dengan Ibu
q Jika ada antara kita yang selalu bergaduh dengan ibu, ada
kemungkinan kita diganggu saka.
Ø Antara ganguan saka, selalu mimpi bayi/budak. Dukung bayi, susu
bayi or selalu mimpi jatuh dari tempat tinggi/ selalu sakit tulang
belakang/ tulang belakang bengkok/ rasa mengantuk selepas asar.
Ø Saka dipindahkan melalui Kasih saying/ Harta pusaka, walaupun
sebiji pinggan / Amalan / Sentuhan.
Ø Symptom terkena saka:
v Tak boleh tidor lena tapi bila dekat azan subuh, senang
lena.
v Bila dah peringakat teruk, di usia tua kita, tgh malam selalu
lapar.
v Susah nak dapat anak, senang gugur.
v Adarasa kelibat orang lalu.
v Yang lagi parah, saka bersetubuh dgn kita, mengandung tapi anak
hilang dalam kandungan jadi bila nak beintim, bercakap laa sedikit
kerana saka menyerupai suami kita dan dia datang dalam keadaan diam.
Cara hilangkan saka, Zikir "Laillahaillalah" 700,000 sampai habis,
insyallah saka akan cair dan keluar dari
badan.

q Antara penyakit saka adalah breast cancer, cancer rahim and
cancer tulang.

q 3 penyakit yang tiada ubat yang penyakitnya adalah datang dari
syaitan adalah cancer, aids and leukemia.

q Kalau ibu kita sakit cancer dan dia tak mampu berzikir, kita
tolong zikirkan.

q Kalau ada penyakit was was, bacalah surah al-ikhlas..
"Qulhuwallahuahad..." 1000x sehari.

Anak Lari Dari Rumah
q Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan
anginkan dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap
hari.

q Masa lauangan azan yang pertama, panggilah nama anak kita,
insyallah akan sampai panggilan kita
kepadanya.

Anak Degil
q *** Bila anak dah tidor, duduk di hujung kepala pangil ROH ANAK
Ø Wahai roh anakku "nama anak", jadilah kamu roh yang baik, roh
yang bertimbang rasa pada ibu dan bapa, roh yang taat pada Allah, roh
yang sayang sesama manusia. Respon dari org yang dah try sungguh
menakjubkan setakat ni alhamdullilah kebanyakannya menjadi. Contoh kalu
kita nak anak senang bangun ke sekolah.. just try and see.

So sama2lah kita praktikkan apa yang mampu dan jangan sekalipun kedekut
memanjangkan mail ini kepada sedara seagama kita. Wallahualam....

Popular Posts