Thursday, September 22, 2011

PERUBATAN SARANAN RASULULLAH

PERUBATAN SARANAN RASULULLAH


Perubatan Saranan Rasulullah

Perubatan Saranan Rasulullah ialah halba.



Bagi yg tak pasti macam mana rupa halba ni rujuk gambar. Juga dikenali sebagai Kelabet. Halba berfungsi mengubah rasa makanan utama seperti kari dan sayur. Digunakan juga untuk membuat kuih. Dikenali sebagai;

cina: Hu Lu Ba

Inggeris : Fenugreek (Trigonella foenum-graecum L.)

Tamil : Vendayam



Halba selalu amalkan, utk stamina, kecergasan, juga utk menstabilkan gula dlm darah, sesiapa yg ada masalah diabetis boleh juga cara ni.

Cara-caranya :-
Goreng halba tanpa minyak - jgn plak sampai hangus
Masukkan dalam dalam bekas
Campurkan air panas, biarkan sehingga suam-suam kuku dan bolehlah diminum.
Jika diamalkan selalu, Insya-allah dpt membantu. (Drpd minum Coke yang takde khasiat) Lepas ni kita mesti ada stok a least 1 kilo halba kt rumah... heheh
Rasulullah saw bersabda :

"Sekiranya umatku tahu akan kelebihan Halba nescaya mereka sanggup tukarkannya dengan sebanyak timbangan emas ? "

Tak perlulah berbelanja lebih sedangkan ubat yang murah, berkesan dan mudah digunakan boleh didapati dengan mudah di kedai mamak sahaja.

Pada suatu hari Rasulullah saw menziarahi sahabat Saad bin Abi Waqqas yang sedang sakit. Rasulullah saw menyuruh dipanggil tabib. Al Harith Ibn Qaldah datang merawat Saad bin Abu Waqqas. Beliau mengesyorkan agar Saad makan Halba dan Korma Ajwa'. Dengan izin Allah Saad pun sembuh dari sakitnya. Rasulullah saw kemudiannya bersabda :

" Gunakanlah Halba sebagai ubat"

( Qamus Al-Tibb � Ahad Qodamah-Mesir)



KEGUNAAN Halba
1. Diminum sebagai teh untuk
- Melancarkan haid
- Menghilangkan kembung,sebu dan senak
- Pencuci perut
- Menguatkan jantung
- Menghilangkan lender tekak
- Melegakan sakit kepala/ migraine
- Membuang angin
- Menyembuhkan buasir
- Senggugut
- Merangsang rahim
- Kegemukan
- Kurang berat badan
- Mengawal kencing manis
- Radang kulit dan Bisul

2. Teh Halba + Madu
- Kurangkan ketagihan rokok dan dadah
- Anemia

3. Untuk anak2 yang baligh
- kecergasan
- kekuatan badan
- Tumbesaran

4. Untuk ibu menyusu - ni memang aku dah buat..
- Banyakkan air susu

5. Halba juga adalah ramuan tradisi menambahkan nafsu lelaki dan wanita.
-Memanaskan buah pinggang dan organ pembiakan. Menjadi amalan kuno tabib China untuk rawatan mati
pucuk.

Halba merupakan antara ubatan yang tertua di dunia dan digunakan oleh Al-Abqirad ( Hippocrates) iaitu bapa perubatan Yunani.

Di Terengganu halba adalah salah satu ramuan dalam adunan nasi dagang.

MANA NAK DAPAT Halba
Halba boleh dibeli di kedai mamak atau dah di pek secara komersil di pasaraya.

Blog Archive