Thursday, September 29, 2011

kesihatan

5 Langkah Untuk Meningkatkan Kadar Metabolisme Badan.

5 Langkah Untuk Meningkatkan Kadar Metabolisme Badan.
1.Memakan Secara Lebih Kerap
Anda perlu makan secara sedikit tetapi kerap. Kekerapan yang sesuai adalah 5-6 kali sehari. Ini akan membuatkan anda sentiasa fikir yang anda sentiasa kenyang disebabkan banyak kali makan. Ini akan membuatkan kadar metabolisme badan anda meningkat disenbabkan proses penghadaman anda sentiasa berjalan berbanding dengan hanya 3 makan berat dalam sehai.
Dianggarkan sebanyak 10% daripada Kalori yang diambil dalam pemakanan anda akan digunakan untuk proses pencernaan dan penyerapan makanan. Kesimpulannya, semakin kerap anda makan, semakin meningkat kadar metabolisme anda.
2.Memakan Makanan Yang Pedas
Makanan yang peddas mengandingi capsaicin yang mana akan meningkatkan kadar metabolisme sebanyak 50% dalam tempoh 3 jam selepas makan. Ini adalah disebabkan juga oleh meningkatnya kadar degupan jantung.
3.Memakan Ikan
Dengan hanya memakan ikan, anda berupaya untuk membakar hingga 400 kalori makanan. Protein dalam makanan menyebabkan badan anda terpaksa meggunakan kalori yang banyak untuk mencernakannya. Selain itu juga, kandungan Omega-3 dalam ikan juga amat bagus untuk jantung anda.
4.Memakam makan yang Berunsurkan Fiber
Makanan yang berunsurkan fiber akan menyebabkan badan anda banyak menggunakan kalori untuk mencernakannya.
Beberapa fakta penting berkenaan fiber dan kalori adalah:
a)Untuk sesetengan makanan yang mengandungi fiber, badan memerlukan lebih ataupun hamper sama kalori untuk mencernakan makanan tersebut.
b)Sayuran yang mempunyai daun hijau yang gelap adalah sumber fiber yang bagus. Selain itu, buahan yang dikeringkan juga adalah merupakan sumber fiber yang sangat bagus. Contohnya adalah Aduki, Fava beans, whole wheat, pasta, raspberries, bran dan barli.
c)Gunakan air yang secukuonya bila memakan makanan yang berunsurkan fiber. Jika tidak, fiber akan mengumpulkan air dan nutrient lain dalam badan anda.
5. Meminum air yang secukupnya.
Meminum air yg secukupnya akan membolehkan badan anda bekerja seo ptimum yang mungkin. Bila proses pencernaan berlaku semaksimum mungkin , tubuh anda akan menggunakan banyak kalori.
Anda boleh mencampurkan sepotong lemon dalam air anda bagi memverikan sedikit rasa.