Thursday, February 21, 2013

Petikan dari Soal jawab agama dr UAI

Petikan dari Soal jawab agama dr UAI: 1) Saya perempuan 24 thn doh tapi nok nikoh dengan anak murid ustaz dan sudi jadi no 2 dia,pada masa yg sama saya xmbuh nikoh dgn calon mak tuh,boleh ke? - boleh xde masalah ia bukan digelar rampas suami orang,rampas suami orang ialah nikah dgn suami orang baru suruh suami cerai isteri dulu,itu baru rampas suami orang. Kalau jadi madu bukan rampas suami orang,tuh hanya mentaliti melayu haprak! serba serbi dok kena belaka kalau mentaliti melayu. Jadi,bulih nikoh samada die laki orang ke,silakan walaupun kita anak dara pun,silakan. Sbb yang nk menikah bukan mak,kita yang nk menikah kan. 2) Saya musykil boleh ke derma darah? - boleh jika berlaku daruroh. 3) Pada bulan puasa kita tido dan mimpi keluar mani,jadi mcmana?kene mandi wajib ke? - bila hadas besar wajib mandi,bila mandi xbatal puasa. Perkara ini byk salah faham yg mengatakan lepas asar dok leh mandi,bulih mandi tp jgn mandi byk2 takut masuk dlm telinga,takut t'batal puasa. 4) Saya curi harta kerajaan,kena hantar balik ke? - kena hantarlah sbb harta rakyat walaupun kerajaan jahat pun. 5) Apakah maksud tahzan? - dukacita 6) Kalau makmum depan buat salah mcm mane nk tegur? - kita tolong betulkanlah,contohnya mcm makmum tu t'selak kain atau ada tahi cicak atah pale..kita boleh tolong tutup tempat yg t'selak dan tolong buang kopiah dia yg ade tahi cicak tu. 7) Hukum mengeluarkan air mani dgn sengaja. - boleh jika nak buat anak,yang haramnya sengaja keluar mani seorang diri,kalau suami isteri tak haram. 8) Kalau wali xsolat sah tak kawen? - tak sah,kena bertaubat. 9) Beli emas dgn harga murah? - boleh xde masalah asalkan harta pemilik emas. 10) Boleh ke zakat ibubapa diberi ke anak perempuan yg dah b'suami tp hidup susah? - haram beri zakat,wajib beri nafakah. 11) Apa hukum sangka buruk? - kebanyakan sangka buruk tidak b'tempat,maka berdosalah kamu. 12) Apa hukum menolong p'kara haram seperti jual arak? - haram dan berdosa besar,jgnlah kamu tolong menolong atas perkara mungkar. 13) Ustaz lernim kurang kuliah di sekitar Terengganu kenapa xcari masjid besar? - Terengganu masih byk kuliah,sebeloh luar kurang org mengajar. Kita ade sokmo doh,korban utk org lain etek. 14) Saya kerja di kedai tayar,apa hukum sy tukar tayar lori bawak arak? - dokleh,haram tolong atas pkara haram,royaklah sakit perut. Adapun kita berhenti kerja kerana takut Allah,Allah beri kesenangan lebih kelak. 15) Apakah wahabi? - fahaman yg mengikut al-Quran sahaja tidak bersetuju t'hadap pandangan mazhab. 16) Apakah komen ustaz mengenai Ikhwanul Muslimin menang baru ini? - mestilah tumpang seronok pasal mereka seagama dgn kita,maka kena bergembira..sbb tuhlah kena sakit hati bila Islam dikhianati. 17) Apakah hukum perempuan dtg lewat dan cuit makmum depan? - boleh,jadi makmum..cuma jgn cuit dan xperlu cuit,takbir sahaja belakang imam dan niat makmum. 18) Orang puang kena baca kuat sampai ke telinga jugak ke bila baca al-Fatihah semasa solat? - makhruh baca kuat,baca perlahan sahaja sekadar dapat didengar ke telinganya. Kalau baca perlahan tak dengar di telinga sendiri,maka solatnya tidak sah!orang puang wajib baca 'sir' ke telinga. Wallahua'lam... Nota: Maaf abg mawar tidak sempat utk alih bahasa nota ini ya. Boleh faham tidak itu ya

Blog Archive