Tuesday, July 17, 2012

Buka Hati dan Minda untuk Menerima Cinta

Buka Hati dan Minda untuk Menerima Cinta

Kita hendaklah menyedari hakikat pentingnya ikatan perkahwinan untuk menjamin kebahagiaan dan kesejahteraan hidup pada hari – hari mendatang. Kita tidak boleh melampaui fitrah dengan menafikan keperluan untuk mencintai dan dicintai. Ia merupakan sunnah yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. Baginda membina ikatan perkahwinan seterusnya menjalinkan ikatan cinta sejati dengan semua ahli rumahnya.



Oleh sebab itu, bagi orang yang sudah bersedia untuk berumah tangga, bukalah minda untuk menerima cinta dan rela dirinya dicintai. Cinta itu mudah datang kepada mereka yang bersedia untuk menerima cinta, terutamanya orang yang mempunyai kemampuan. Perlu difahami, remaja yang masih bersekolah seperti gadis berusia 16 tahun tidak termasuk dalam golongan yang telah bersedia

Memberi Pandangan Makrifat

Cinta bermula daripada pandangan mata, lalu turun ke hati. pandang sekali dengan pandangan makrifat adalah harus namun pandangan yang berlebihan membawa dosa. Islam menganjurkan umatnya menundukkan pandangan pada sesuatu yang diharamkan.

Perempuan tidak suka pada lelaki yang rambang mata. Bagi mereka, lelaki sebegini gatal orangnya dan tidak akan setia. Daripada Abu Musa, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud : “Setiap pandangan mata yang haram adalah penzina dan sesungguhnya apabila wanita itu mengenakan haruman kemudian dia berlalu menghadiri majlis, maka dia adalah penzina” (Riwayat al-Nasa’i)

Demi terpeliharanya hubungan baik antara kedua – dua suami isteri, maka agama Islam memerintahkan untuk melihat calon masing – masing. Dengan demikian, hal itu akan membawa keharmonian bagi kedua – duanya.


Fokus dan Tulus kepada Bakal Pasangan

Jangan sesekali mempermainkan perasaan orang lain dan terlalu kerap bertukar – tukar fokus memilih jodoh. Mohon bantuan Allah supaya dipertemukan dengan seseorang yang ideal untuk dijadikan bakal pasangan. Kemudian, fokus untuk memenangi hati orang tersebut dan bersikap tulus terhadapnya.

Jika malu untuk menyatakan hasrat hati, gunakan perantaraan orang tengah atau dengan cara menghantar mesej, seperti : “Ya Allah, aku sayang kepada wanita yang bernama Asiah Yusra ini, semoga dia juga akan sayang kepadaku. Peliharakanlah kami redha-Mu.”

Insyaallah dengan cara ini kita turut menghantar gelombang minda kepada bakal pasangan untuk menarik sayangnya kepada kita



Jangan Lewat Menyatakan Hasrat di Hati

Andai kata seseorang wanita meminati lelaki, luahkan dengan mengambil kira cara yang sopan santun dan tidak menjatuhkan maruah diri. Contohnya, dengan perantaraan seorang kawan yang boleh memperkenalkan diri si perempuan kepada si lelaki yang diminati. Apabila mereka dipertemukan, lelaki akan menganggap dia yang memulakan dahulu walau hakikatnya si gadis yang memulakannya.

Lelaki juga jangan terlalu lama berfikir jika sudah meminati seorang perempuan. Luahkan hasrat hati dengan bijaksana agar dapat menambat hati si gadis. Apabila lewat menyatakan hasrat, ditakuti gadis idaman dikebas orang.



Berkomunikasi dengan Mesra dan Bersemangat

kita harus menitik beratkan agar komunikasi berlaku dalam suasana yang tidak menimbulkan fitnah. Contohnya, mahram hadir bersama atau suasana berkomunikasi itu melibatkan ramai orang.

Seseorang yang pandai berkomunikasi dengan sesiapa sahaja dan dalam apa – apa jua situasi akan menyebabkan orang mudah jatuh cinta terhadapnya. Seseorang itu dikatakan pandai berkomunikasi apabila dia berkomunikasi dengan lisan, mata, hati dan gerak badan. Komunikasi juga adalah secara sopan santun dan bersungguh – sungguh. Islam mengatur cara hidup buat manusia yang beriman , turut mengatur tatasusila dalam berkomunikasi

Rasulullah bersabda: “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan adanya hari kemudian, hendaklah dia berkata baik ataupun diam”. (Riwayat Al-Bukhari)

Rasulullah bersabda lagi yang bermaksud : “Orang Mukmin itu bukanlah orang yang suka mencela, melaknat, buruk perangai dan berkata kotor” (Riwayat al – Bukhari)





Beri Tumpuan pada Persamaan dan Perkara yang Disukai Pasangan

Jika kita berbual dengan pasangan, kita perlu memastikan perbualan itu terjadi dalam suasana yang tidak menimbulkan fitnah. Beri tumpuan sepenuhnya ketika berbual. Jangan lakukan kerja lain seperti membaca buku, menghantar teks sms atau seringkali menjawab panggilan telefon bimbit

Tunjukkan keserasian dan persamaan dengan menumpukan pada Topik yang disukai pasangan. Insyaallah, pasti terdetik di hati si dia bahawa kita seorang yang mempunyai persamaan dengannya, memahami minatnya dan serasi dijadikan pasangan hidup.

Pandai dan Seronok Didampingi

Setiap orang yang ingin disayangi hendaklah menilai diri dan membuang perangai buruk yang dibenci oleh orang lain. Ambil inisiatif dan luangkan sedikit masa untuk mendampingi orang lain. Di samping masa, kadangkala kita memerlukan perbelanjaan untuk mendampingi orang lain.

Disamping itu, kita hendaklah berlapang dada didampingi orang lain. Jangan merasakan orang lain sebagai penggangu atau pencuri masa kita yang berharga. Kita hendaklah mencari jalan merasai keseronokan didampingi orang lain. Orang yang seronok didampingi dan pandai mendampingi ialah insan yang disenangi orang lain. Mudahlah dirinya untuk dicintai.

Mudah Menceritakan Hal Peribadi

Tunjukkan rasa kepercayaan kepada bakal pasangan dengan mudah bercerita tentang peribadi kerana kerana jika mudah kita bercerita hal peribadi kepadannya, semakin mudah juga dia akan bercerita hal peribadinya. Hal peribadi yang diceritakan perlulah munasabah dan tidak keterlelaluan.

Namun harus diingat bahawa berbual -bual dengan bakal pasangan tanpa tujuan dan tanpa mahram boleh menimbulkan fitnah dan boleh menjadi racun bagi hati. Suasana yang dimaksudkan mesti berlaku dalam suasana yan diizinkan syariat seperti ada mahram bersama, dalam suasana merisik perbualan itu berlaku dengan melibatkan ramai orang.



Melayani Bakal Pasangan dengan Mesra

Erti melayani disini perlu difahami dengan kaca mata agama. Melayan bakal pasangan tidak bermakna merelakan zina mata dan hati, apatah lagi zina besar. Melayani yang dimaksudkan adalah untuk menunjukkan penerimaan, penghargaan dan penghormatan kepada bakal pasangan seperti sudah lama berkawan

Perlu dingat, selagi belum terjalin ikatan yang sah disisi syariat, kita tidak dibenarkan keluar berdua – duaan, bersentuhan, berpengangan tangan dan berbual – bual tanpa keperluan. Semua itu merupakan racun bagi hati dan akan mengakibatkan cinta menjadi sesuatu yang pedih, jijik dan jauh dari rahmat Allah. Maka, cinta itu akan menjadi cinta yang berlandaskan nafsu semata – mata

Memberi Kasih Sayang untuk Menarik Kasih Sayang Orang Lain

Sebagai hamba Allah, kita hendaklah menjadikan sayang kepada Allah sebagai cinta yang paling utama. Cinta kepada Allah adalah cinta hakiki yang tidak boleh ditandingi keagungannya oleh sesiapapun dalam kalangan makhlukNya. Cinta akan Rasulullah pula cinta yang akan menyusul selepas cinta Allah.

Apabila ingin dicintai oleh manusia, pastikan ia cinta yang boleh menghampirkan diri kepada Allah. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud : ” Kasihanilah apa yang ada di muka bumi nescaya kamu akan dikasihi oleh mereka yang berada di langit.” (Riwayat Abu Daud)

Contohnya, seorang wanita sangat sayang kepada haiwan, seperti kucing. Dengan izin Allah, mungkin kucing itu boleh menjadi sebab pertemuannya dengan bakal pasangan tanpa disangka. Mungkin, merek dipertemukan kerana masing – masing cuba menyelamatkan seekor kucing dari dilanggar lori atau sebagainya. Yakinlah, orang yang mudah memberi sayang akan mudah mendapat sayang walaupun sekadar memberi kasih sayang kepada binatang!

Jangan Terlalu Jual Mahal

Seseorang wanita perlu berhikmah dalam mempamerkan dirinya sebagai mempunyai maruah dan kualiti. Dia tidak harus terlalu menyombongkan diri dengan lelaki sehingga menolak mentah – mentah apabila dilamar. jika dia tidak suka akan seseorang lelaki, maka berterus teranglah secara baik atau menyuruh lelaki berkenaan memasrahkan harapan kepada Allah s.w.t kerana apabila sudah jodoh tidak ke mana. Hakikatnya, Allah jualah yang menentukan titik pertemuan.

Wanita tidak harus terlalu mendambakan kasih sayang daripada seseorang lelaki lantaran hati sudah jatuh cinta. Dia perlu bertegas dan mempunyai pendirian, agar maruahnya tidak jatuh ke tangan lelaki. Lumrahnya, lelaki suka mengambil kesempatan terhadap wanitayang harga dirinya agak murah. Selain itu, hilanglah kualiti wanita itu dimata lelaki apabila dia terlalu “tergedik – gedik” minta dicintai!

.

Oleh : Dato’ Dr. Hj. Mohd. Fadzilah Kamsah

Dipetik dari : Majalah Solusi Isu 32