Sunday, July 28, 2013

Untukmu Ibu


Untukmu Ibu doo..doo..doo.. anak nak tido.. tido berulik jaga di gerak tepuk amai-amai belalang kupu-kupu tepuk biar ramai malam karang mak upah susu setitik air susu yang masuk ke mulut bersahaja ibu nak tengok mu hidup air susu ibu nilai tak dok harta walau pitih beribu dengan duit berjuta ku tengok muka ibu sejak muda sampai tua dahi kedut seribu uban putih penuh kepala tapi aku tahu ibu banyak jasa air tangan ibu seribu bau seribu rasa oh ibu.. oh ibu.. terima kasih ibu.. sejak kecil hingga aku dewasa nyamuk sekor tak wi ketik duduk jaga makan minum kain baju tak wi kurang didik aku dengan penuh kasih sayang bila besar baru aku kenal diri tak dok nilai jasa ibu tabur budi tangan pun kaki sanggup jadi jamban rela susah diri pero aku sorang ibu yang dah tua dok perhati anak anak hok dia tabur jasa bila besar dia nak tengok anak yang berjaya di taruh harapan bekal hari tua tempat dia nak menumpang oh ibu.. oh ibu.. jasamu ku kenang.. selama kenin ibu duduk jadi hamba hari ini ku nak balas segala jasa sakit demam makan minum mu ku jaga nak wi senang hidup mu di masa tua jasa baik budi ibu ku tak lupa walau setitik air susu mu ku rasa nak buleh ku sorang mu ngandung 9 bulan letih penat badan mu tak royak ke orang ku cium tangan ibu mintak halal mintak ampun segala salah aku banyak sangat kalu hitung hari ni aku tahu nilai kasih ibu kandung budi dan jasa ibu setinggi tinggi aku sanjung pada anak-anak hok masih ada ibu tolonglah pakat tengok walau sekali-sekali seminggu harta dia tak nak, harap kasih anak cucu tengok mata anak terubatlah segala rindu oh ibu.. oh ibu.. ku sayang padamu.. oh ibu.. halal lah makan dan minumku.. oh ibu.. oh ibu.. ampunkan dosaku.. oh ibu.. oh ibu.. terima kasih ibu..

Blog Archive