kisah yahudi

KISAH YAHUDI LAKNATUALLAH ALAIHIM
Beberapa kurun berlalu dan orang Yahudi ini terus hidup di merata tempat. Biar di mana sekalipun mereka berada tetapi mereka masih tetap dengan tabiat dan tradisi yang tersendiri, iaitu tamak dan cuba menguasi kawasan yang mereka diami.

Sini

Sejarah menceritakan bahawa kaum itu sentiasa terdedah kepada pencerobohan. pada zaman pemerintahan raja Rom, iaitu Kaisar Neron, saja (tahun 67 Masihi) orang Rom membunuh beribu Yahudi sebagai tindak balas terhadap apa yang mereka lakukan ke atas penduduk Pulau Crete (Greece). Pada masa itu, kebanyakan Yahudi menganut agama Masihi, iaitu selepas wafatnya Nabi Isa al-Maseh a.s. pada 30 Masihi.
Pada kurun kelima dan keenam Masihi, beberapa raja Parsi mengancam kaum Yahudi dan akhirnya pada 581 Masihi, mereka di halau sama sekali dari negeri itu.
Yang tinggal hanyalah segolongan kecil saja hingga kini dengan menyamar sebagai orang Islam dan menyimpan semangat Yahudi. Orang Iran memanggil mereka "Islam Baharu."Golongan Yahudi seperti itu juga ada di Iran.
Di Britain, mereka mendapat kebebasan dan perhatian yang baik pada mulanya. Tetapi apabila mereka mulai menjalankan dasar lama mereka, maka kucar-kacirlah bangsa negeri itu.
Hasilnya, Raja Edward (1005-1066 Masihi) merampas hakmilik mereka pada 1041 Masihi. Dan begitu juga pada hari kemahkotaan "Richard the Lion Heart" pada 1139, orang Britain membunuh dan merampas harta benda Yahudi. Mereka hanya kembali semula ke negeri itu pada zaman pemerintahan Cronus.
Mereka juga berhijrah ke Perancis. Dalam tempoh yang singkat saja, rakyat Perancis sedar bahawa kekayaan negara adalah di tangan mereka dan separuh Bandar Paris menjadi kepunyaan Yahudi.
Kerana itu, kedengaranlah suara orang ramai memekik supaya dihalau Yahudi dari negara mereka. Kesudahannya, Raja Philip II Augustus (1165-1233 Masihi) menyahut seruan mengusir Yahudi dari bumi Perancis. Usaha pengusiran itu berakhir pada pemerintahan Raja Charles IV pada 1294-1328 Masihi
Mereka juga berhijrah ke Sepanyol. Sebaik saja mereka dapat menguasai dalam beberapa lapangan yang penting dalam negara itu, maka mereka dihalau dari Sepanyol.
Bilangan mereka yang diusir dari Sepanyol pada 1642 Masihi dianggarkan 400,000 orang, lalu mereka berlindung di beberapa negara Islam.
Nasib yang di terima oleh Yahudi di Jerman, Switzerland, Rumania, Yunan, Holand dan Russia sama dengan apa yang mereka terima dibeberapa negara yang disebut di atas.
Kalau kita meneliti sejarah bangsa Yahudi serta kegiatan mereka di dunia, kita akan kenal betapa bangsa ini melakukan pengkhianatan terhadap negara yang mereka huni. Tidak hairanlah ketika meletusnya peperangan di Eropah (1937 - 1945) dulu, dianggarkan enam juta Yahudi di bunuh pihak Nazi Hitler kerana Yahudi melakukan sabotaj menghancurkan Jerman.
Pengkhianatan bangsa Yahudi tidak kira di mana mereka berada, kalau ada kesempatan, pasti mereka akan melakukannya. Rakaman sejarah menyatakan Bani Israel atau Ibrani adalah golongan orang Asia tulen yang berasal dari Ur (Iraq). Kini bangsa Ibrani digantikan bangsa Israel Yahudi Zionis. Mereka tidak lagi boleh dikatakan berasal dari Asia kerana darah Asia Ibrani dialiri darah Russia, Poland, Jerman, Sepanyol, Perancis atau Barat. Dan sejarah Yahudi adalah sejarah Eropah atau Barat.
Kini, negara Israel didirikan oleh Barat (Inggeris, Perancis, Amerika Syarikat dan Russia) dan pertahankan supaya terus wujud oleh Barat, terutama Amerika Syarikat. Sejak diumumkan terbentuknya negara Israel pada 14 Mei 1948, Israel hingga kini menjadi pengkalan Barat, dalam waktu yang singkat saja, ia pasti akan roboh dan hancur.

Popular Posts